فصل اول
تحليل ، بررسي و مقايسه خواص هاديهاي مس و آلومينيوم
1-1- مقدمه
شينها معمولا” از مس( e-al) ساخته مي شوند. در حال حاضر در سطوح ولتاژ kv20 33kv , و 0.4kv اغلب از شينهاي مس استفاده ميشود.از آنجائيكه در جداول استاندارد ارائه شده در استانداردهاي مختلف هم براي هاديهاي مسي هم براي هاديهاي آلومينيومي مقاطع استاندارد ارائه شده است بنابراين لازم است كه مطالعه و بررسي جهت مقايسه خواص الكتريكي مكانيكي و حرارتي مس و آلومينيوم انجام شودتا بتوان در صورت امكان و اقتصادي بودن از شينهاي آلومينيومي بجاي شينهاي مسي استفاده كرد.
در اين پروژه تحقيقاتي- اجرايي در ابتدا مهمترين خواص عمومي مواد اين هاديها را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهيم آنگاه فرمولهايي جهت مقايسه خواص دو هادي استخراج كرده سپس پارامترهاي مؤثر در باردهي شين را بيان مي كنيم.و در ادامه اثرات اتصال كوتاه را مورد مطالعه قرار ميدهيم و در پايان محسبات الكتريكي مكانيكي و حرارتي را بر روي يك سيستم فرضي و يك سيستم واقعي براي دو حالت استفاده از شين مسي و استفاده از شي آلومينيومي انجام مي دهيم.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
تحليل و بررسي و مقايسه خواص هاديها ي مس و آلومينيوم
1-1- مقدمه
1-2- بررسي و مقايسه خواص هاديهاي مس و آلومينيوم
1-3- مقايسه فرمولي خواص هاديهاي مس و آلومينيوم
1 -3-1- از نظر مشخصات الكتريكي
1 -3-2- از نظر مشخصات مكانيكي
فصل دوم
محاسبات اتصال كوتاه در سيستم
2-1-تعيين سطح مقطع شينها
2-2- مطالعه اثرات اتصال كوتاه
2-2-1-اثر حرارتي
2 -2-2-اثر مكانيكي
2-3-محاسبه شبكه از نظر استقامت مكانيكي
2-3-1-نيروي وارده به شين و تكيه گاهها در اثر عبور جريان اتصال كوتاه
2-3-2-استقامت مكانيكي در اتصال كوتاه
2-3-3-محاسبه نيروي وارده بر تكيه گاه
2-4-استقامت حرارتي شينها در مقابل جريانهاي اتصال كوتاه
2-4-1-روش اول ،استفاده از فرمول تجربي
2-4-2- روش دوم ،استفاده از منحني
فصل سوم
محاسبات الكتريكي ، مكانيكي و برودتي
يك شبكه فرضي و يك شبكه واقعي
3-1-مطالعات الكتريكي ، مكانيكي و حرارتي بر روي يك شبكه فرضي
3-1-1- مقايسه الكتريكي شين CU و AL باهم
3-1-2-مقايسه وزني CU با AL
3-1-3- مقايسه استقامت مكانيكي CU با AL
3-1-3-1-حالت نصب عمودي شينها
3-1-3-2-حالت نصب افقي شينها
3-1-4-محاسبه سطح مقطع بر اساس استقامت حرارتي در مقابل جريانهاي اتصال كوتاه
3-1-5-نتيجه گيري
3-2-مطالعات الكتريكي ، مكانيكي و حرارتي بر روي يك شبكه نمونه واقعي
3-2-1-محاسبات الكتريكي
3-2-1-1-محاسبه سطح مقطع بر اساس جريان مجاز
3-2-1-2-محاسبه مقاومت الكتريكي شينها
3-2-2-محاسبه وزن شينها
3-2-3-محاسبه مكانيكي
3-2-3-1-محاسبه براي شين آلومينيومي
3-2-3-2-محاسبه براي شين آلومينيومي
3-2-4-محاسبات حرارتي
فصل چهارم
نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات
پيشگفتار
با توجه به نقش حياتي انرژي الكتريسيته در ساختار زير بنايي صنعت و اقتصاد كشور ، لزوم توجه به نيروگاه هاي برقي به عنوان منبع اصلي توليد انرژي الكتريسيته اهميت بسياري پيدا مي كند . توان توليدي اين نيروگاه ها از طريق شبكه سراسري به شهرها و مراكز صنعتي ، كشاورزي ، تجاري و … منتقل مي شود تا چرخه اقتصادي كشور به حركت در آيد . در واقع بدون وجود نيروگاه ها ، سخن گفتن از مقوله اي به نام صنعت برق بيهوده است . در زمينه نصب راه اندازي ، بهره برداري ، نگهداري و تعميرات نيروگاه ها ، مهندسان مختلفي وجود دارند كه از مهمترين آنها مي توان به مهندسان برق و مكانيك اشاره نمود . با توجه به اينكه مهندسين برق شاغل در نيروگاه ها بايد از تمام قسمتهاي آنها ، اعم از تجهيزات الكتريكي و مكانيكي اطلاعات كافي داشته باشند ، بر آن شديم كه با انجام اين پروژه برخي از تجهيزات مهم و شبكه داخلي نيروگاه ها را ( سيكل تركيبي ) مورد ارزيابي قرار داده و به نحوي پخش بار شبكه داخلي نيروگاه را نيز انجام دهيم . لذا در ابتدا نگاهي گذرا به وضعيت برق در ايران داشتيم و در فصل دوم نيز نگاهي به نيروگاه هاي بخاري و گازي ( سيكل تركيبي ) داشتيم و در فصل سوم به سيستم شبكه داخلي نيروگاه سيكل تركيبي اشاره نموديم و در فصل چهارم ترانسفورماتورهاي قدرت نيروگاهي را مورد ارزيابي قرار داديم . مهمترين كارمان در فصل پنجم و ششم بوده كه در اين دو فصل نگاهي عميق به شبكه داخلي نيروگاه سيكل تركيبي يزد داشتيم و در آن سطح مقطع كابل هاي مورد استفاده و همچنين پخش بار اين شبكه داخلي را توسط نرم افزار انجام داده ايم .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : مقدمه اي بر توليد برق در ايران
1-1 انواع نيروگاه هاي توليد برق 2
1-2 عرضه و تقاضاي انرژي برق 6
1-3 توليد نيروگاه هاي ايران 11
فصل دوم : آشنايي با نيروگاه هاي سيكل تركيبي ( بخاري گازي )
2-1 نيروگاه هاي بخاري 18
2-1-1 18
2-1-2 سيكل ترموديناميكي نيروگاه بخاري 20
2-1-3 ديگ بخار و تجهيزات جانبي آن 24
2-2 نيروگاه گازي 31
2-2-1 مقدمه 31
2-2-2 سيكل قدرت گازي 32
2-2-3 تجهيزات نيروگاه گازي 36
2-3 نيروگاه سيكل تركيبي 42
2-3-1 مقدمه 42
2-3-2 نيروگاه چرخه تركيبي با ديگ بخار بازياب 46
فصل سوم : مصرف داخلي نيروگاه هاي توليد برق
3-1 مقدمه 53
3-2 سيستمهاي داخلي نيروگاه سيكل تركيبي 54
3-3 انتخاب ولتاژ مصرف داخلي 55
3-4 تغذيه مصرف داخلي نيروگاه 57
3-4-1 تغذيه از شين اصلي نيروگاه 57
3-4-2 تغذيه از پايانه ژنراتور 59
3-4-3 تغذيه مصرف داخلي با اتصال گروهي واحدها 64
3-5 تغذيه برق اضطراري 65
3-6 تغذيه شين DC 67
3-7 سيستم برق اضطراري 68
3-8 شاخص هاي مطرح در طراحي سيستم مصرف داخلي نيروگاه 69
3-9 بارهاي مصرفي در سيستم مصرف داخلي نيروگاه 70
3-9-1 انواع بارهاي مصرفي تقسيم بندي آنها 70
3-9-2 دسته بندي بارها از لحاظ اهميت و حساسيت 71
3-9-3 بررسي انواع مصرف كننده هاي انرژي الكتريكي 73
3-10 انواع بارهاي موجود در نيروگاه سيكل تركيبي يزد 76
فصل چهارم : ترانسفورماتورهاي قدرت
4-1 مقدمه 86
4-2 دسته بندي هاي مختلف ترانسفورماتور 87
4-3 اتصالات مختلف ترانسفورماتورهاي قدرت 88
4-4 تجهيزات اساسي ترانسفورماتورهاي قدرت 90
4-5 مشخصات پلاك ترانسفورماتورها 105
4-6 خصوصيات ترانسفورماتور قدرت نيروگاه 112
فصل پنجم : محاسبات سطح مقطع كابل ها
5-1 كابل هاي نيروگاهي 119
5-1-1 كابل هاي فشار ضعيف و متوسط 119
5-1-2 كابل هاي فشار قوي 120
5-2 سطح مقطع كابل ها 121
5-3 اصول و شرايطي كه در تعيين سطح مقطع كابل ها بكار مي روند 122
5-4 محاسبات سطح مقطع براي سطح ولتاژ MV 125
5-5 محاسبات سطح مقطع براي سطح ولتاژ LV
فصل ششم : پخش بار در شبكه داخلي نيروگاه سيكل تركيبي يزد
6-1 مقدمه
6-2 مساله پخش بار
6-3 برنامه كامپيوتري پخش بار
6-4 اجراي برنامه پخش بار براي شبكه داخلي نيروگاه سيكل تركيبي يزد
منابع ماخذ
مقدمه:
دما یکی از عنصرهای ویژه برای پرورش گل بوده است و از اهمیت خاصی برخوردار است مثال گل کاغذی گیاهی بالارونده و قوی با ساقه های چوبی كه اغلب دارای تعدادی خار هستند. این گیاه در حقیقت همیشه سبز است ولی از آنجایی كه بومی مناطق گرم می باشد در نواحی سرد در فصل سرما باید به گلخانه منتقل شود وگرنه برگهایش می ریزد. گلهای آن كه در حقیقت از براكته های قرمز- ارغوانی تشكیل شده اند در فصل تابستان ظاهر می شوند. حداكثر بلندی آن به ۷ متر می رسد.حداقل دمای قابل تحمل 10 درجه سانتیگراد می باشد وحداکثر در دمای 30 درجه سانتیگراد قابل رشت می باشد و هدف ما از ساختن این مدار کنترل این دما و ثابت نگاه داشتن بین دو دمای مورد نظر.
1-2-تاریخچه :
پرورش گل یکی از شاخه های بزرگ کشاورزی محسوب میشود که در گلخانه ها این کار صورت میگیرد قبلا برای تعیین دمای گلخانه برای رشت و پرورش گل از دما سنج استفاده میشد که فقط دما را نشان می داد ولی کاهش و افزایش دما بصورت دستی انجام میشد اخیرا دستگاهای ساخته شد که کنترل دمای بالا و دمای پایین را بصورت مجزا از هم جدا میکرد ٬ ما در این دستگاه از روشی استفاده کرده ایم که کنترل دمای بالا و پایین را بصورت اتوماتیک کنترل میکند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ……………………………………………….. 1
فصل اول :
1-1- بیان مسئله …………………………………. 2
1-2- تاریخچه…………………………………………. 2
فصل دوم :
2-1- مشخصه های مهم یک سنسور…………………………….. 3
2-2- شرایط محیطی…………………………………………….. 3
2-3- خروجی تمام رنج……………………………………………….. 3
2-4- هیسترزیس………………………………………………………. 3
2-5- خطی بودن………………………………………………. 3
2-6- محدویت کمیت مورد سنجش…………………………………… 4
2-7- انحراف ……………………………………………………… 4
2-8- طول عمر………………………………………………………….. 4
2-9- اضافه بار…………………………………………………….. 4
2-10- حد تفکیک…………………………………………………… 4
2-11- حساسیت……………………………………………………………. 4
2-12- سرعت پاسخ دهی …………………………………………………………. 4
فصل سوم:
3-2- رگولاتورهای ولتاژ خروجی ثابت مثبت…………………………………………. 7
3-3- رگولاتورهای ولتاژ خروجی ثابت منفی ………………………………. 8
3-4- رگولاتورهای ولتاژ خروجی متغیر…………………………… 8
فصل چهارم:
4-1- آشنائی با LCD…………………………………………. 11
4-2- Vee………………………………………………………….. 13
4-3- انتخاگر خواندن……………………………………………….. 13
4-4- روش فرستادن یک کاراکتر………………………………… 14
فصل پنجم:
5-1- خازن……………………………………………………… 15
5-2- تشخیص مقدار ظرفیت خازن……………………………. 16
5-3- روش های اتصال خازن به مدار……………………….. 16
5-4- خازنهای قطب دار…………………………………………………. 16
5-5- خازن های تانتالیوم………………………………………………….. 17
5-6- خازنهای بدون قطب…………………………………………….. 18
5-7- کد رنگی خازن ها………………………………………………. 18
5-8- خازن های متغیر………………………………………….. 20
5-9- خازن های الکترولیت……………………………….. 21
5-10- خازن های تریمر…………………………………… 22
فصل ششم :
6-1- امکانات سخت افزاری سیستم کنترل دمای محیط برای پرورش گلهای زینتی ………… 23
6-2- توضیح نحوه کارکرد مدار………………………………………….. 24
6-3- خروجی و ورودی های مدار…………………………………………… 24
فصل هفتم :
7-1- برنامه میکرو……………………………………… 26
نتیجه گیری………………………………………… 33
منابع …………………………………………………………………. 34
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1- ……………………………………… 5
شکل 2-2- …………………………………………………… 5
شکل 2-3 -………………………………………………………. 6
شکل 3-1- …………………………………………………………. 7
شکل 3-2- ………………………………………………. 8
شکل 3-3- ……………………………………………. 9
شکل 3-4- …………………………………………………….. 10
شکل 4-1- ………………………………………………….. 12
شکل 4-2-……………………………………………… 12
شکل 4-3- ……………………………………………………. 14
شکل 5-1-………………………………………………….. 17
شکل 5-2- …………………………………………………………… 17
شکل 5-3-……………………………………………………… 18
شکل 5-4-…………………………………………………………… 18
شکل 5-5-…………………………………………………………….. 19
شکل 5-6-……………………………………………………………. 20
شکل 5-7- ………………………………………………………. 21
شکل 5-8-……………………………………………………… 21
شکل 5-9-……………………………………………………….. 22
شکل 5-10-……………………………………………………………….. 22
شکل 6-1- ……………………………………………………………. 23
خلاصه:
در سيستمهاي قدرت و شبكههاي انتقال و توزيع انرژي الكتريكي، تكتك تجهيزات نقش اساسي دارند و بروز هرگونه عيبي در آنها، ايجاد اختلال در شبكه، اتصال كوتاه و قطع برق را به همراه دارد. خاموشي و جايگزيني تجهيزات معيوب هزينههاي هنگفتي را به شبكه تحميل مينمايد. لذا بررسي و تحليل بروز عيب در تجهيزات از اهميت خاصي برخوردار ميباشد و در صورت شناخت اين عيوب و سعي در جلوگيري از بروز آنها از هدر رفتن سرمايه اقتصادي كشور جلوگيري به عمل ميآيد.
برقگيرها از جمله تجهيزاتي هستند كه جهت محدود كردن اضافه ولتاژهاي گذرا ( صاعقه و كليدزني) در شبكههاي انتقال و توزيع به كار ميروند. برقگيرها ضمن اينكه حفاظت تجهيزات در مقابل اضافه ولتاژهاي گذرا را بر عهده دارند، بايد در مقابل اضافه ولتاژهاي موقتي از خود واكنشي نشان ندهند و همچنين با توجه به شرايط محيطي منطقه مورد بهرهبرداري ، نظير رطوبت و آلودگي، عملكرد صحيح و قابل قبولي را ارائه دهند.
بر طبق گزارشهاي رسيده از تخريب برقگيرهاي پست 230/400 كيلوولت شهيد کشوری کرمانشاه و به منظور بررسي علل اين حوادث اين پروژه را به انجام رسيد.
در اين پروژه ابتدا به بررسي انواع اضافه ولتاژهاي محتمل در شبكههاي قدرت پرداخته ميشود، سپس برقگيرها به عنوان يكي از تجهيزات مهم براي محدود كردن اين اضافه ولتاژها معرفي شده و چگونگي طراحي و تعيين پارامترها و مشخصات برقگير جهت حفاظت مناسب از شبكه مورد بحث قرار ميگيرد. در فصل چهارم عوامل كلي كه سبب اختلال در عملگرد برقگير ميشوند مورد بررسي قرار ميگيرند. در فصل پنجم با استفاده از نرمافزار EMTP كه قادر است حالات گذرا را بطور دقيق در شبكه آناليز نمايد شبكه مورد نظر شبيهسازي شده و شكل موج اضافه ولتاژهاي توليد شده در شبكه در زمان وقوع حادثه محاسبه و ترسيم شده است.
با بررسي نتايج بدست آمده و مقايسه شكل موج اضافه ولتاژهاي توليد شده با شكل موج اضافه ولتاژهاي فروزرونانسي، وقوع پديده فرورزونانسي در پست شهيد کشوری کرمانشاه كاملاً مشهود است و اضافه ولتاژهاي ناشي از اين پديده سبب تخريب برقگيرهاي اين پست گرديده است. در پايان نيز پيشنهاداتي جهت جلوگيري از بروز مجدد چنين حوادثي در پست مذكور ارائه شده است.
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
1-1- كليات
1-2- هدف
فصل دوم: بررسي انواع اضافه ولتاژها در سيستمهاي قدرت و علل پيدايش آنها
2-1- مقدمه
2-2- انواع مختلف اضافه ولتاژها در شبكه
2-2-1- اضافه ولتاژهاي صاعقه
2-2-1-1- مشخصه اضافه ولتاژهاي صاعقه
2-2-2- اضافه ولتاژهاي كليد زني (قطع و وصل)
2-2-2-1- موج استاندارد قطع و وصل يا كليدزني
2-2-2-2- علل بروز اضافه ولتاژهاي كليدزني
2-2-2-2-1- اضافه ولتاژهاي ناشي از كليدزني جريانهاي سلفي و خازني
2-2-2-2-2- اضافه ولتاژهاي كليدزني ناشي از تغييرات ناگهاني بار
2-2-3- اضافه ولتاژهاي موقت
عنوان صفحه
2-2-3-1- مقدمه
2-2-3-2- خطاهاي زمين
2-2-3-3- تغييرات ناگهاني بار
2-2-3-4- اثر فرانتي
2-2-3-5- تشديد در شبكه
2-2-3-6- تشديد در خطوط موازي
فصل سوم: نحوه تعيين پارامترهاي برقگير جهت حفاظت از شبكه در مقابل اضافه ولتاژها
3-1- مقدمه
3-2- برقگيرهاي اكسيد روي
3-2-1- ساختمان مقاومتهاي غير خطي
3-2-2- منحني ولت – آمپر غيرخطي مقاومتها
3-2-3- پايداري حرارتي، اختلال حرارتي
3-2-4- تعاريف و مشخصات برقگيرهاي اكسيد روي
3-2-4-1- ولتاژ نامي
3-2-4-2- مقدار حقيقي ولتاژ بهرهبرداري
عنوان صفحه
3-3-4-3- حداكثر ولتاژ كار دائم
3-3-4-4- فركانس نامي
3-2-4-5- ولتاژ تخليه
3-2-4-6- مشخصه حفاظتي برقگير
3-2-4-7- نسبت حفاظتي
3-2-4-8- حاشيه حفاظتي
3-2-4-9- جريان مبناي برقگير
3-2-4-10- ولتاژ مرجع
3-2-4-11- جريان دائم برقگير
3-2-4-12- جريان تخليه نامي برقگير
3-2-4-13- قابليت تحمل انرژي
3-2-4-14- كلاس تخليه برقگير
3-2-5- انتخاب برقگيرها
3-2-5-1- انتخاب ولتاژ نامي و ولتاژ كار دائم برقگير
عنوان صفحه
فصل چهارم: بررسي علل ايجاد اختلال در برقگيرهاي اكسيد روي
4-1- مقدمه
4-2- اشكالات مربوط به طراحي و ساخت برقگير
4-3- پايين بودن كيفيت قرصهاي وريستور
4-4- پيرشدن قرصهاي اكسيد روي تحت ولتاژ نامي در طول زمان
4-5- نوع متاليزاسيون مورد استفاده روي قاعده قرصهاي اكسيد روي
4-6- عدم كيفيت لازم عايق سطحي روي وريستورها
4-7- اشكالات مربوط به انتخاب نوع برقگير و محل آن در شبكه
4-7-1- پايينبودن ظرفيت برقگير مورد انتخاب نسبت به قدرت صاعقههاي موجود در محل
4-7-2- پايينبودن ولتاژ آستانه برقگير انتخاب شده نسبت به سطح TOV
4-8- اشكالات ناشي از نحوه نگهداري و بهرهبرداري از برقگير
4-8-1- وجود تخليه جزئي در داخل محفظه برقگير
4-8-2- آلودگي سطح خارجي محفظه برقگير
4-8-3- اكسيد شدن و خرابي كنتاكتهاي مدارات خارجي برقگير
عنوان صفحه
فصل پنجم: شناسايي پديده فرورزونانس و بررسي حادثه پست 230/400 كيلوولت شهيد کشوری کرمانشاه
5-1- مقدمه
5-2- شناسايي پديده فرورزونانس
5-3- فرورزونانس
5-3-1- فرورزونانس سري يا ولتاژي
5-3-2- فرورزونانس موازي يا فرورزونانس جرياني
5-4- طبقهبندي مدلهاي فرورزونانس
5-4-1- مدل پايه
5-4-2- مدل زير هارمونيك
5-4-3- مدل شبه پريوديك
5-4-4- مدل آشوب گونه
5-5- شناسايي فرورزونانس
5-6- جمعآوري اطلاعات شبكه و پست جهت شبيهسازي و بررسي حادثه پست شهيد کشوری
5-7- بررسي حادثه مورخ 28/2/81 پست شهيد کشوری کرمانشاه
5-7-1- مدلسازي و مطالعه حادثه با استفاده از نرمافزار emtp
5-7-1-1- رفتار برقگيرهاي سمت اوليه و ثانويه ترانسفورماتور در هنگام وقوع حادثه
عنوان صفحه
5-7-1-2- رفتار برقگير فاز T سمت KV230 ترانسفورماتور در هنگام وقوع حادثه
5-7-1-3- بررسي روشهاي جهت جلوگيري از وقوع پديده فرورزونانس در پست شهيد کشوری کرمانشاه
الف- وجود بار در سمت ثانويه ترانسفورماتور
ب- ترانسپوز كردن خط بيستون – کرمانشاه
فصل ششم: نتيجهگيري و پيشنهادات
6-1- نتيجهگيري و پيشنهادات
ضمائم
منابع و مراجع
فصل اول
انواع نيروگاهها:
نيروگاههايي كه به منظور توليد انرژي الكتريكي به كار برده ميشوند را ميتوان به انواع زير طبقهبندي كرد:
1-1- نيروگاه آبي
2-1- نيروگاه بخاري
3-1- نيروگاه هسته ای
4-1- نيروگاه اضطراری
5-1- نيروگاه گازی
1-1- نيروگاه آبي
تبديل نيروي عظيم آب به نيروي الكتريكي از بدو پيدايش صنعت برق مورد توجه خاص قرار داشته است زيرا علاوه بر اين كه آب رایگان در اختيار نيروگاه و صنعت قرار ميگيرد تلف نيز نميشود و از بين نميرود بخصوص موقعي كه بتوان پس از تبديل انرژي جنبشی آب به انرژي الكتريكي، در كشاورزي نيز از آن استفاده كرد ارزش چنين نيروگاهي دو چندان ميشود.
آن چيز كه استفاده از نيروي آب را براي توليد انرژي الكتريكي محدود ميكند و به آن شرایط خاصي ميبخشد گراني قيمت تأسيسات (سد و كانال كشي و غيره) ميباشد. از اين جهت است كه در كشورهاي مترقي و پيشرفته و صنعتي با وجود رودخانههاي پر آب و امكانات آب فراوان هنوز قسمت اعظم انرژي الكتريكي توسط نيروگاههاي حرارتي توليد ميشود و نيروگاههاي آبي فقط در شرایط خاص ميتواند از نظر اقتصادي با نيروگاههاي حرارتي رقابت كند.
فهرست مطالب
فصل اول - انواع نيروگاهها……………………………………………………….1
نيروگاه آبي……………………………………………………………………………….1
نيروگاه بخاري……………………………………………………………………………5
نيروگاه هسته ای…………………………………………………………………………11
نيروگاه اضطراری……………………………………………………………………..16
نيروگاه گازی…………………………………………………………………………….17
فصل دوم- ساختمان توربين گازي………………………………………………25
کمپرسور………………………………………………………………………………….25
محفظه احتراق……………………………………………………………………………….28
توربین…………………………………………………………………………………………..36
فصل سوم- تعريف مسأله و ضرورت خنك كردن هواي ورودي كمپرسور 39
سیستمهای خنک کننده تبخیری……………………………………………………………………………42
1-سیستم air washer………………………………………………………………………………………43
2-سیستم خنک کننده media……………………………………………………………………………43
3-سیستم فشار قوی fog……………………………………………………………………………………44
سیستمهای خنک کننده برودتی………………………………………………………………………46
1-چیلرهای تراکمی……………………………………………………………………………………..46
2-چیلرهای جذبی………………………………………………………………………………………..47
سیستمهای ذخیره سازی سرما………………………………………………………………………….49
فصل چهارم……………………………………………………………………51
سیستم تماس مستقیم……………………………………………………………………………………..53
سیستم غیر تماسی…………………………………………………………………………………………54
خنک سازی تبخیری به وسیله فاگینگ(مه پاشی)………………………………………………54
تولید fog……………………………………………………………………………………………………61
توزیع اندازه ذرات………………………………………………………………………………………..61
ملاحظات خوردگی در کمپرسورهای توربین گاز……………………………………………..61
نحوه توزیع fog-فاکتور موثر بر تبخیر……………………………………………………………..62
سیستم کنترل………………………………………………………………………………………………..63
مکان نازلها در توربین گازی…………………………………………………………………………..64
کیفیت اب مصرفی……………………………………………………………………………………….65
نمودار رطوبت سنجی پاشش ورودی……………………………………………………………….66
شرایط محیطی و قابلیت کاربرد پاشش fog در ورودی ………………………………………68
اسیب FOD……………………………………………………………………………………………….69
موارد یخ زدگی…………………………………………………………………………………………..70
تحریک کمپرسور………………………………………………………………………………………..70
تغییر شکل حرارتی ورودی…………………………………………………………………………….71
مسایل مربوط به خراب شدن………………………………………………………………………….71
خوردگی در مجرای ورودی…………………………………………………………………………72
فرسودگی روکش کمپرسور………………………………………………………………………….73
انتخاب سیستم مناسب………………………………………………………………………………….74.
بررسی اقتصادی………………………………………………………………………………………….74
خنك سازي هواي دهانة ورودي – ويژگي طراحي و عوامل اقتصادي………………..83
امور اقتصادی و مالی (تأمین بودجه)……………………………………………………………..94
راه حل b/o /o در polar works…………………………………………………………….95
سرمایه گذاری بلند مدت در مقابل سرمایه گذاری کوتاه مدت …………………………101
راهکار POLAR WORKS…………………………………………………………………110
مقایسه تکنولوژی فاگینگ در مقابل سیستم POLAR………………………………….113
ظرفیت و گنجایش اضافی و عوامل اقتصادی و اعتباری آن ……………………………128
ارزيابي بهينه سازي پروژه هاي نيروي جديد با خنك كردن هواي ورودي به توربين گازي……………………………………………………………………………………………………128
سیستم خنک کننده مهی با روش نوری برای توربین گازی……………………………..157
خنک سازی دهانه هوا برای توربینهای گازی با سیستم optiguide…………………..160
تزریق swirl flashبرای بهبود کارکرد نیروگاه……………………………………………167
فصل پنجم………………………………………………………………186
راه هوشمندانهاي براي رسيدن به قدرت بيشتر از يك توربين گازي وجود دارد
چکیده مطالب…………………………………………………………………………………………187
خنک سازی ورودی………………………………………………………………………………..190
مه پاشی((fogging………………………………………………………………………………..191
اثر فاگینگ در نیروگاه قم…………………………………………………………………………197
پیوست…………………………………………………………………………………………………235
منابع……………………………………………………………………………………………………241
چكيده
آنچه كه گزارش حاضر بدان مي پردازد، بررسي تأثير محيط بر روي زندگي خانواده ها و پيامدهاي مثبت و منفي كه محيط اطراف خانواده ( از درون و بيرون خانواده) ميتواند بر زندگي خانواده ها ، به جا گذارد، مي باشد.
محيط زندگي خانواده ها، مي تواند نقش بسيار گسترده و اساسي در زندگي خانواده ها ايفا كند. اين محيط بسته به اينكه در كجاي شهر واقع شده باشد و داراي چه خصوصياتي باشد، ميزان دسترسي اش به مراكز فرهنگي و آموزشي، و ميزان امكانات تفريحي و مدني آن چقدر باشد، مي تواند آثار متفاوتي بر زندگي خانواده هاي ساكن در آن به جاي بگذارد.
در اين گزارش، تكيه اصلي بر منطقة صادقيه (آرياشهر) واقع شده است تا بيشتر نقش تجاري و تفريحي و به تبع آن، يك محيط شلوغ و پرهياهو، بر زندگي خانواده هاي ساكن در آن، همچنين سير و روند اين تأثيرات در زندگي آينده خانواده ها با توجه به شواهد و شرايط موجود، مورد بررسي قرار گيرد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده………………………………………………………………………………………………… 5
فصل اول : طرح تحقيق…………………………………………………………………………. 6
1-1- طرح مسئله…………………………………………………………………………………. 7
2-1- ضرورت و اهميت تحقيق……………………………………………………………… 8
3-1- اهداف تحقيق……………………………………………………………………………… 9
4-1- سؤالات تحقيق……………………………………………………………………………. 10
5-1- مدل تحقيق…………………………………………………………………………………. 12
6-1- روش تحقيق……………………………………………………………………………….
7-1- مشكلات تحقيق…………………………………………………………………………..
8-1- پيشينه تحقيق………………………………………………………………………………
9-1- تعاريف و اصطلاحات تحقيق…………………………………………………………
10-1- چارچوب نظري…………………………………………………………………………
فصل دوم : معرفي صادقيه (آريا شهر)………………………………………………………
1-2- بررسي موقعيت جغرافيايي…………………………………………………………….
2-2- معرفي صادقيه با توجه به نقشه اجتماعي………………………………………….
3-2- زبان،مذهب و قوميت ساكنان………………………………………………………….
4-2- بررسي وضعيت اقتصادي ساكنين……………………………………………………
5-2- وضعيت مهاجرت…………………………………………………………………………
6-2- رويدادها و وقايع مهم در صادقيه…………………………………………………….
7-2- مراكز خريد و تجاري صادقيه…………………………………………………………
8-2- مسيرهاي منتج به صادقيه………………………………………………………………
فصل سوم : خانواده……………………………………………………………………………….
1-3- تاريخچه تحول سبك خانواده در ايران…………………………………………….
2-3- چارچوب مفهومي مطالعه خانواده…………………………………………………..
3-3- روابط خانواده و جامعه………………………………………………………………….
4-3- سبك زندگي خانواده هاي ساكن در صادقيه…………………………………….
5-3- انواع خانواده………………………………………………………………………………..
6-3- كاركردهاي خانواده………………………………………………………………………
7-3- اجتماعي كردن در خانواده……………………………………………………………..
8-3- تهديدها براي خانوادة امروزي………………………………………………………..
9-3- عوامل فراري دادن اعضاء از كانون خانواده……………………………………….
10-3- از هم گسيختگي خانواده……………………………………………………………..
11-3- تأثير محيط زندگي بر خانواده………………………………………………………
12-3- تأثير شرايط و اعضاي خانواده بر زندگي خانوادگي………………………….
13-3- تأثير محيط كار بر خانواده……………………………………………………………
14-3- اشتغال زنان و خانواده…………………………………………………………………
15-3- آموزش و پرورش و خانواده………………………………………………………..
16-3- رسانه، تكنولوژي و تأثير آن بر خانواده………………………………………….
فصل چهارم: انحرافات اجتماعي در صادقيه………………………………………………
1-4- مقدمه اي بر انحراف اجتماعي………………………………………………………..
2-4- تأثير خانواده بر انحرافات اجتماعي………………………………………………….
3-4- تأثير رسانه بر انحرافات اجتماعي……………………………………………………
4-4- ادغام اجتماعي و تمايل به مثل ديگران شدن……………………………………..
5-4- بزهكاري…………………………………………………………………………………….
6-4- جوان………………………………………………………………………………………….
7-4-برقراري ارتباط ميان دو جنس در آرياشهر
8-4- رشد اخلاقي………………………………………………………………………………..
9-4- بيماري رواني………………………………………………………………………………
10-4- نابرابري اجتماعي……………………………………………………………………….
11-4- مواد مخدر…………………………………………………………………………………
12-4- انواع مواد مخدر…………………………………………………………………………
13-4- حالت هاي عمومي نشئه گي مواد…………………………………………………
14-4- تأثير مواد مخدر بر روي زندگي خانواده ها …………………………………..
15-4- ارتباط ميان خانواده و اعتياد………………………………………………………….
16-4- نگرش هاي گوناگون به مواد،از ديدگاه انسان شناسي……………………….
17-4- نيروي انتظامي در صادقيه……………………………………………………………
فصل پنجم : نتيجه گيري و راهكارها……………………………………………………….
منابع …………………………………………………………………………………………………..
ضمائم…………………………………………………………………………………………………
- نمونه پرسشنامه………………………………………………………………………………….
- مصاحبه ها………………………………………………………………………………………..
- نقشه ها…………………………………………………………………………………………….
مقدمه
مطالعه تاريخ روابط عمومي در دنيا حاكي از آن است كه در هر مقطع تاريخي بر يكي از عناصر تشكيلدهنده جوهرة روابط عمومي تاكيد شده است.
هنر روابط عمومي در واقع به دوران پيشين از تاريخ روابط عمومي بر ميگردد كه از 5000 سال پيش از ميلاد مسيح تا اندكي پس از جنگ جهاني اول را در بر ميگيرد.
تكنيكهاي روابط عمومي از زماني آغاز ميشود كه تحولات عظيمي در زمينه تكنولوژي و علم انسان رخ ميدهد. در فاصله جنگ جهاني اول و دوم پيچيدگي اوضاع جامعه اقتضا ميكند كه وارد دوران تكنيكها شويم و روابط عمومي فني در صحنه مديريت نوين چهره مينمايد.
پس از جنگ جهاني دوم و با انقلاب سيبرنتيك همه ضوابط پيشين ناكافي ميشود و همزمان با فلسفه مديريت جديد، روابط عمومي به معني مدرن كلمه متولد ميشود. از اينرو در اين زمان روابط عمومي خود را از قيد مشاطگي و زيباسازي تصوير زشتيها ميرهاند و صرفاً وسيلهاي براي تشخص و نشانهاي از عظمت و ترقي ميشود و ديگر پيرو مد و عقب نهاندناز ديگران نيست.
اندك اندك خود مديران به اهميت موضوع پي بردند و به تدريج پايههاي فلسفه روابط عمومي در درون موسسات پي افكنده شد. از اين به بعد با عنايت به فلسفه جديد همچون مديريت روابط انساني پاية مهم آن تلقي ميشد. تاثير اين برداشت بتدريج پديدار شد. حتي در برنامه آموزشگاهها توجه به روابط انساني و اصول روابط عمومي در زير عناوين مختلف گنجانيده شد. بديهي است جنبه داخلي روابط عمومي يعني آنچه كه در بعضي از مؤسسات «روابط با كاركنان» نام گرفته است، پيش از ساير جنبهها مورد توجه قرار گرفت. بعبارت ديگر فلسفه روابط عمومي در موسسات به رسميت شناخته شد و اين خود مساله مهمي است، زيرا اصل، قبول فلسفه و انجام وظايف و فعاليتهايي است كه مجموعاً آن را «روابط عمومي» ناميدهاند و اينكه اين وظايف ابتدا به اداراتي چون كارگزيني، سرويسهاي عمومي، امور اجتماعي روابط خارجي و امثال آن واگذار شد.
فهرست
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………..
تعريف روابط عمومي ……………………………………………………………………………….
تاريخچه روابط عمومي در ايران ………………………………………………………………….
نقش و كاركرد روابط عمومي …………………………………………………………………….
سازمان و تشكيلات روابط عمومي در سازمانهاي كوچك و بزرگ …………………..
واحدهاي گوناگون روابط عمومي ……………………………………………………………….
ابزار و وسايل مورد استفاده در روابط عمومي ………………………………………………..
مديريت و پرسنل روابط عمومي …………………………………………………………………
تاريخچه روابط عمومي در سازمان صدا و سيما………………………………………………
بررسي تشكيلات و سازماندهي و وظايف روابط عمومي در سازمان صدا و سيما
پيشنهادهايي جهت ارتقاء سطح روابط عمومي سازمان ……………………………………
منابع و ماخذ (كتاب) …………………………………………………………………………………
منابع و ماخذ (نشريات)………………………………………………………………………………
چكيده
مهمترين دوره عمر انسان دوران نوجواني و جواني است اين دوره مصادف است با بروز بيداري هاي متعدد كه هر كدام مي توانند زمينه اي باشند براي رشد و سعادت و در صورت عدم هدايت آنها موجب بدبختي و سقوط انسان مي شود مانند: بيداري فطرت، بيداري مذهب، بيداري جهان بيني و بيداري وجدان
در هر كدام از بيداري ها بايد به تربيت صحيح، محيط مناسبي را بوجود آورد تا رشد و تعالي جوان را به همراه داشته باشد. در دوره جواني، شرايط و امكاناتي پديد مي آيد كه گرد و خاك فطرت به كنار ميرود و با هشياري فطرت مذهب هم بيدار مي شود. اين بيداري در نوجوان عاملي براي رشد معنوي و اخلاقي مي شود ديد و بينش و نگرش خاص نسبت به جهان در او بوجود مي آيد جهان بيني او عوض مي شود و وجدان هم در او بيدار شده و خود راي خويشتن قاضي و داور است اگر گناه و خطايي مرتكب شود خود را سرزنش مي كند اين بيداري خود از عنايات لطيف الهي و عاملي براي خود كنترلي است.
درآموزش و تعليم هر موضوع، اصول و مباني ساختار آن موضوع از اهيمت ويژه و اساسي برخورداراست نياز به پرستش ونيايش يكي از نيازهاي اساسي و عميق است كه در عمق روان بشر وجود دارد. انسان به اقتضاي فطرت الهي خود و به دليل آنكه موجودي است چند بعدي و به اعتبار كرامتي كه داراي ميل ها و جاذبه هاي معنوي است كه ساير موجودات فاقد آن هستند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده 1
مقدمه 3
نقش الگوي والدين 5
حساسيت نسل جوان 6
تشويق به ايمان و معنويت 7
نقش خانواده در تقويت رفتارهاي مذهبي 7
چه كنيم تا جوانان دين را آسان بپذيرند؟ 8
شرايط مربيان دين 9
ارزش خانواده در تفكر اسلامي 9
ارتباط خانواده با محيط هاي آموزشي 10
مشكل مربيان در ارتباط با نوجوانان و جوانان 11
ضرورت توجه نماز 11
رعايت اعتدال در برخورد با جوانان 11
عكس العملهاي مناسب در قبال رفتارهاي ديني فرزندان 12
حضور در مجامع و محافل نماز باعث تشويق به اين امر مي شود. 12
ايجاد ارتباط بين زيبايي و نماز 12
علل بي توجهي به نماز در بعضي از نوجوانان و جوانان 13
در طريق اصلاح 13
شيوه هاي جلب و جذب جوانان به نماز 14
اعمال روشهاي مناسب براي تشويق جوانان و نوجوانان به نماز 15
اصول اعمال روشها 16
قواعدي كه بايد براي جذب فرزندان به نماز رعايت كرد 16
زمينه هاي ديگر 17
- پرهيز از اين راه ها 18
- آثار اخلاقي و تربيتي نماز 18
- پاسخ به يك سوال و تأثير تربيتي مراعات وقت نماز 19
- نتيجه گيري 21
پيشگفتار:
امروزه در آغاز سده ي بيست و يكم ميلادي چنين به نظر مي رسد كه دموكراسي به عنوان نظام سياسي بلامنازع در حال گسترش در سراسر جهان باشد. امروزه مبحث نظري گذار به دموكراسي و زمينه هاي اجتماعي آن مهمترين مبحث در جامعه شناسي سياسي به شمار مي رود و حتي مي توان گفت كه با توجه به اهميت اين مبحث، جامعه شناسي سياسي چيزي جز جامعه شناسي زمينه هاي گذار به دموكراسي نيست. با افزايش شمار دموكراسي ها در ربع قرن اخير دامنهي نظريه پردازي درباره گذار به دموكراسي نيز به شيوه بي سابقه اي گسترش يافته است. برخي از نويسندگان از امواج پي در پي گذار به دموكراسي هر صحنه ي جهاني سخن گفته اند. هر موج دموكراسي مجموعه تحولاتي از كه درطي مدت زمان نسبتاً معيني در دورن نظام هاي سياسي گونانگوني در جهت پيشرفت فرايند هاي دموكراتيك رخ مي دهد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پيشگفتار……………………………………………………………………………………………………… 1
دموكراسي چيست؟……………………………………………………………………………………….. 3
الگوهاي دموكراسي……………………………………………………………………………………….. 6
ابعاد نو و كهنه ي دموكراسي…………………………………………………………………………… 11
انواع دموكراسي از ديدگاه سي. بي. مك فرسون…………………………………………………. 22
دموكراسي غيرليبرالي: نوع كمونيستي………………………………………………………………. 22
دموكراسي غيرليبرالي: نوع توسعه نيافته……………………………………………………………. 28
موج جديد نظريه هاي گذار به دموكراسي…………………………………………………………. 35
زمينه هاي سياسي و اجتماعي فروپاشي رژيم هاي غيردموكراتيك و گذرا آن ها به دموكراسي 42
تعارض دموكراسي و توسعه با توجه به ايران……………………………………………………… 98
جنبش دموكراسي مردمي و تكاليف مبرم آن در ايران…………………………………………. 103
موانع گذار به دموكراسي در ايران…………………………………………………………………….. 110
نتيجه گيري…………………………………………………………………………………………………. 125
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………… 127
مقدمه
البته شمار فزايندة مطالعات و نشريات مربوط به بيكاري جوانان شاهدي است بر افزايش آگاهي در مورد اهميت اين مسئله كه بيكاري جوانان بيش از همه در شرايط سخت زندگي جوانان بيكار و پيامدهاي اجتماعي و فرهنگي متعدد آن پديده انعكاس يافته است. علائم و شواهد نشان ميدهد كه اين مسئله در سال هاي آينده هم ادامه خواهد داشت. انقلاب فني كه در دهه هاي اخير در كشورهاي صنعتي داراي اقتصاد بازار رخ داده است، باعث تغييرات عظيميدر سطح و نوع مهارتهاي مورد تقاضاي بازار كار گرديد. بسياري از محققان بر اين عقيده اند كه دير يا زود چنين تغييراتي در كشورهاي در حال توسعه و به ويژه آن دسته از كشورهايي كه از لحاظ اقتصادي مستقيماً با كشورهاي صنعتي در ارتباط هستند نيز تكرار خواهد شد.
هر چند ممكن است ادعا شود كه تكنولوژي هاي نو در دراز مدت باعث افزايش فوقالعاده در توليدات صنعتي – همراه با افزايش بي سابقه در اوقات فراغت و شرايط بهتر زندگي افراد و جوامع – خواهد شد، اما در اين مطلب نيز شكي وجود ندارد كه اولين تأثير اين تكنولوژي ها اين است كه صدها هزار كارگر را از بازار كار اخراج كرده و جذب نسل جديد را به جهان كار مشكل و مشكل تر ميسازد. اين اثرات اوليه انقلاب فني توسط اثر دوراني بحران اقتصادي كه با بي ثبات كردن بازار كار و آشفته ساختن چشم انداز آينده باعث وخامت اوضاع ميگردد، تشديد ميشود.
متأسفانه به نظر ميرسد كه هيچ احتمالي براي تغيير بنيادين اين وضعيت در آينده وجود ندارد. بر عكس، بعضي مطالعات نشان ميدهد كه لااقل در كشورهاي در حال توسعه وضع از اين نيز بدتر خواهد شد.
اگر چه احتمال هيچ گونه تغيير بنياديني وجود ندارد، لااقل براي جلوگيري از گسترش بيكاري جوانان در آينده و نيز كاهش اثرات زيان آور آن بر جامعه و افراد،كارهايي ميتوان و ميبايد انجام داد.
فهرست مطالب
پيشگفتار……………………………………………………………………………….. 1
مقدمه…………………………………………………………………………………… 3
بخش اول:………………………………………………………………………………
علوم اجتماعي و مشكل بيكاري جوانان……………………………………………………………. 5
1- اهميت موضوع در علوم اجتماعي منطقه اي و نكات كلي آن………………………….. 6
2- مسائل نظري و روش شناسي…………………………………………………………………….. 8
جوانان و پايگاه طبقاتي…………………………………………………………………………………… 9
مفهوم بيكاري جوانان……………………………………………………………………………………. 10
بخش دوم:………………………………………………………………………………
علل و پيامدهاي اقتصادي – اجتماعي و فرهنگي بيكاري جوانان………………………….. 14
1- علل بيكاري جوانان………………………………………………………………………………….. 15
1-1- رشد شديد جمعيت، بحران اقتصادي و تغيير و تحول تكنولوژيكي………………. 15
آسيا…………………………………………………………………………………………………………….. 16
آمريكاي لاتين و حوزه كارائيب………………………………………………………………………. 18
كشورهاي عربي……………………………………………………………………………………………. 19
آفريقا………………………………………………………………………………………………………….. 20
1-2- جدايي بين جهان آموزش و جهان كار…………………………………………………….. 23
اروپا……………………………………………………………………………………………………………. 24
كشورهاي عربي……………………………………………………………………………………………. 26
- تضاد بين انتظارات و فرصت ها……………………………………………………………………. 26
1-3- عوامل اجتماعي و فرهنگي…………………………………………………………………….. 28
الف : پايگاه اجتماعي جوانان………………………………………………………………………….. 28
ب :جزم انديشي ها و قضاوتهاي ارزشي منفي در مورد توانايي جوانان براي كار…………. 30
ج: فساد و نظام قيم مآبانه در بازار نيروي كار……………………………………………………. 30
د: نگرش هاي جوانان نسبت به كار…………………………………………………………………. 30
2- پيامدهاي فرهنگي – اجتماعي بيكاري جوانان………………………………………………. 33
2-1- فروپاشي فرآيند عادي جامعه پذيري جوانان – حاشيه اي شدن و
اشكال جايگزيني جامعه پذيري……………………………………………………………………….. 33
2-2- روياروي جوانان با خودشان…………………………………………………………………… 34
از شكست و خودتباهي تا رشد و خلاقيت شخصي……………………………………………. 34
2-3- خانه و خانواده خود شخص: هدفي كه بايد به تأخير بيفتد………………………….. 35
2-4- فرار، ترك خانه، رفتن به جاهاي ديگر: مهاجرت………………………………………. 36
2-5- خرابكاري، بزهكاري – روسپي گري……………………………………………………… 37
2-6- پيامدها و عكس العمل هاي ديگر: ادامه تحصيلات ، ملحق شدن به ارتش، اشتغال
آزاد و توسعه فرهنگي جايگزين………………………………………………………………………. 38
توصيه هاي عمومي……………………………………………………………………………………….. 40
1- نياز به رهيافتي چند رشته اي…………………………………………………………………….. 40
2- نياز به رهيافتي تطبيقي……………………………………………………………………………… 42