چکيده:
موضوع اين پايان نامه بررسي مقايسه اي ويژگيهاي خانوادگي زنان روسپي و غير روسپي شهر تهران است . سئوال اصلي پژوهش اين است که : آيا بين زنان روسپي و زنان غير روسپي از لحاظ ويژگيهاي خانوادگي تفاوت وجود دارد؟ با توجه به نقش حياتي زنان به عنوان مادران و پرورش دهندگان نسل آتي و نقش خانواده هاي آنان که اولين و پايدارترين نهاد تربيتي و آموزشي است شناخت ويژگيهاي خانوادگي مي تواند به درک هر چه بهتر اين ويژگيها و برنامه ريزي صحيح تر در اين راستا بيانجامد . براي دستيابي به پاسخ سئوال و اهداف مورد نظر تحقيق از نظريه هاي جامعه شناسي و روانشناسي ( نظريه هاي کنترل ، يادگيري و … ) بهره گرفتم . با استفاده از اين نظريه ها ، هشت فرضيه مطرح گرديد که متغيرهاي مورد آزمايش بين دو گروه آزمودني عبارت بودند از : از هم گسيختگي خانوادگي، مصرف مواد مخدر ، سابقه زندان ، کنترل و نظارت والديني ، خشونت و تعارض در خانواده ، اعتقادات مذهبي و پايگاه اجتماعي .
روش تحقيق علي – مقايسه اي و تکنيک مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بود . روش نمونه گيري زنان روسپي از نوع نمونه گيري « در دسترس » و شامل زنان روسپي ساکن در زندان اوين تهران ( بند زنان ) تهران و با حجم نمونه 100 نفر بود. روش نمونه گيري زنان غير روسپي از نوع نمونه گيري « سهميه اي » و با حجم نمونه 100 نفر بود . تجزيه و تحليل داده ها با برنامه spss 13 و با استفاده از آمار توصيفي (فراواني ، ميانگين ) استنباطي (X2 . U مان – ويتني ) و ضريب فاي و V کرامر انجام شد . يافته هاي تحقيق نشان داد که بين دو گروه آزمودني در تمامي متغيرهاي مورد آزمايش تفاوت معنا دار آماري وجود دارد .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکيده
فصل اول- كليات
مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 2
بيان مسأله……………………………………………………………………………………………. 5
ضرورت و اهميت تحقيق…………………………………………………………………………… 8
اهداف تحقيق…………………………………………………………………………………………. 10
فصل دوم- ادبيات موضوع
گفتار يكم- خانواده………………………………………………………………………………… 12
تعريف خانواده………………………………………………………………………………………. 14
اهميت خانواده……………………………………………………………………………………….. 16
گفتار دوم – آسيبهاي خانواده…………………………………………………………………… 19
اختلاف خانوادگي……………………………………………………………………………………. 22
خشونت خانوادگي………………………………………………………………………………….. 24
تجاوز جنسي عليه زنان……………………………………………………………………………. 26
تجاوز جنسي عليه كودكان………………………………………………………………………… 29
فقر و انحرافات اجتماعي……………………………………………………………………………. 30
طلاق و انحراف………………………………………………………………………………………. 36
اثرات اعتياد والدين بر فرزندان…………………………………………………………………… 42
بزهكاري يكي از افراد خانواده……………………………………………………………………. 44
گفتار سوم- روسپيگري………………………………………………………………………….. 46
تعريف فحشا و روسپيگري……………………………………………………………………….. 46
الف) بررسي تاريخچه روسپيگري در ملل ابتدايي……………………………………………. 48
ب) بررسي تاريخچه روسپيگري در ايران…………………………………………………….. 54
يافتههايي از اولين همايش ملي آسيبهاي اجتماعي ايران در چهارچوب مسأله روسپيگري. 57
گفتار چهارم- مباني نظري ………………………………………………………………………. 61
مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 61
الف) تئوريهاي جامعهشناسي…………………………………………………………………….. 63
نظريه كنترل………………………………………………………………………………………….. 63
هيرشي و نظريه علقه اجتماعي……………………………………………………………………. 64
ساترلند و پيوند افتراقي……………………………………………………………………………. 68
ني و نظريه روابط خانوادگي……………………………………………………………………… 72
تئوري کنترل متعادل ………………………………………………………………………………. 76
خانواده و تئوري ارتباطات نسبي………………………………………………………………… 77
ثورن بري و نظريه تكاملي………………………………………………………………………… 80
نظريه يادگيري اجتماعي بندورا………………………………………………………………….. 84
نظريه دين و مذهب…………………………………………………………………………………. 85
تئوري اميل دوركيم…………………………………………………………………………………. 87
نظريه ماركس ……………………………………………………………………………………….. 88
ب) تئوريهاي روانشناسي…………………………………………………………………………. 89
تئوري ساليوان………………………………………………………………………………………. 89
تئوري واكنش به رويدادهاي آزاردهنده بركوتيز…………………………………………….. 90
روانشناسي فانون (Fanon) ……………………………………………………………………
نظريه درماندگي آموخته شده……………………………………………………………………. 91
چارچوب نظري تحقيق …………………………………………………………………………………. 92
مدل نظري تحقيق……………………………………………………………………………………. 94
مروري بر تحقيقات…………………………………………………………………………………. 95
فرضيه هاي پژوهش ……………………………………………………………………………….. 104
فصل سوم- روششناسي پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 106
روش تحقيق………………………………………………………………………………………….. 107
روش جمعآوري اطلاعات………………………………………………………………………….. 108
جامعه آماري…………………………………………………………………………………………. 109
روش نمونهگيري و تعيين حجم نمونه………………………………………………………….. 110
تعريف مفاهيم تحقيق……………………………………………………………………………….. 111
سطح سنجش متغيرها……………………………………………………………………………… 117
روايي و پايايي ابزار اندازهگيري…………………………………………………………………. 119
فصل چهارم – تجزيه و تحليل داده ها
4-1- جداول توصيفي……………………………………………………………………………….. 122
4-2- جداول تبييني و آزمون فرضيات…………………………………………………………………….. 133
فصل پنجم – نتايج و پيشنهادات
5-1- نتايج توصيفي………………………………………………………………………………. 143
5-2- نتايج تبييني………………………………………………………………………………… 145
بحث و نتيجه گيري…………………………………………………………………… 162
پيشنهادات………………………………………………………………………………………… 167
محدوديت هاي پژوهش…………………………………………………………………………. 169
منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………… 170
پيوست
پرسشنامه
مقدمه
انسان امروز دز جامعه ای زندگی می کند که نیازمند برقراری رابطه با محیط اطراف و افراد حاضر در جامعه خویش می باشد .
جهان امروز به دنیای الکترونیک و دهکده جهانی معروف می باشد که در این دهکده جهانی افراد از هر سوی دنیا با هر ملیت و هر عقیده ای که باشند در آن حضور می یابند و با یکدیگر تبادل نظر و مبادله اطلاعات می نمایند .
یکی از این ارتباطات ، ارتباط از طریق دنیای اینترنت و گفتگوهای چند نفره در اتاق های گفتگوی چت می باشد . که افراد از هر سوی دنیا با عقاید و اعتقادات متفاوت وارد این اتاق های گفتگوی چت شده و با یکدیگر ساعتها بی آنکه متوجه گذر زمان باشند به گفتگو می پردازند البته از نوع نوشتاری .
حال در این پژوهش سعی بر آن است تا انواع گفتگوها از طریق چت و انواع روم های موجود را بررسی کنیم . و اینکه آیا این ارتباط می تواند سالم باشد یا خطر آفرین برای نسل حاضر است .
افراد چت را فقط بعنوان ابزاری برای سرگرمی و گذران وقت می دانند و نه وسیله ای برای آموزش از راه دور و ارتباط آفرینی با دوستانی از هر سوی دنیای بیکران .
در این پژوهش علل کشش و جاذبه دو جنس مخالف به یکدیگر و چرا انتخاب یکدیگراز طریق چت مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
و چرایی بیشتر وقتی خود را نشان می دهد که جوانان 30-25 ساله ایرانی هنوز ساعتها وقت خود را صرف چت میکنند و چرا باید جوانی که به این سن و سال هنوز به خط مشی واقعی زندگی خود دست نیافته باشند ؟ و وقت خود را پای کامپیوتر و بیهوده گرایی بگذراند.
فهرست مطالب
فصل اول —————————————————
مقدمه —————————————————–
بيان مساله ————————————————–
اهميت و ضرورت ———————————————
فصل دوم —————————————————
پيشينه داخلي و خارجي —————————————–
مصاحبه كارشناس/ مصاحبه اكتشافي ——————————-
مقاله ——————————————————
فصل سوم ————————————————–
تحليل نظري————————————————–
مدل نظري ————————————————–
فصل چهارم————————————————-
روش شناسي تحليل ——————————————-
روش تحقيق————————————————-
جامعه آماري ————————————————
شيوه انتخاب واحد نمونه—————————————–
روش گردآوري ———————————————-
فصل پنجم—————————————————
فرضيات —————————————————-
تعريف عملياتي ———————————————–
فصل ششم- ضمائم——————————————–
پرسشنامه—————————————————
مصاحبه—————————————————-
منابع ——————————————————
فصل اول : کلیات تحقیق
خلاصه
انسان با توجه به پيچيدگيها و دشواريهاي زندگي جهت رسيدن به رشد و پيشرفت در جنبههاي گوناگون ميبايست از توانايي لازم و كافي جهت مقابله با موقعيتهاي دشوار زندگي و همچنين فراهم نمودن شرايط مناسب به منظور پيشرفت همه جانبه برخوردار باشد. بنابراين افراد موفق، تكامل يافته و داراي سلامت رواني كساني هستند كه توانايي و مهارت كافي را در برخورد با شرايط گوناگون زندگي دارند و همواره در صدد تغيير موقعيت خويش در جهت رشد و تكميل هستند. اين ويژگيها نشانگر برخورداري اينگونه افراد از مهارتهاي زندگي ميباشد. در حال كه افراد ناموفق و كساني كه به رشد و پيشرفت متعادل در جنبههاي گوناگون زندگي دست نيافتهاند از سلامت رواني كمتري برخوردارند و همچنين توانايي حل مؤثر مشكلات و مسائل زندگي را ندارند ميتوان گفت كه فاقد مهارتهاي زندگي كافي هستند. بدين ترتيب برخورداري از مهارتهاي زندگي و به كارگيري آن جهت دستيابي به رشد و كمال ميتواند بسياري از مشكلات، ناكاميها و ناهنجاريها را رفع نمايد و در عوض يك زندگي با نشاط، پرتلاش، رو به پيشرفت و كمال، مفيد و سازنده را به ارمغان آورد و چه بهتر است كه كسب اين مهارتها از دوران نوجواني آغاز گردد. با توجه به اينكه تحقيقات بسياري موضوع فوق را مورد تأييد قرار دادهاند و همچنين باور و اعتقاد پژوهشگر به اينكه لازمه موفقيت و تكامل همه جانبه در زندگي، برخورداري از سلامت رواني و آگاهي از شيوه صحيح و مناسب زندگي و در نتيجه سبك زندگي سالم ميباشد، به همين جهت، پژوهش حاضر به بررسي تأثير آموزش مهارتهاي زندگي بر سلامت روان و منبع كنترل نوجوانان پرداخته است.
در اين پژوهش به منظور بررسي تأثير آموزش مهارتهاي زندگي بر سلامت روان و منبع كنترل. كه به شيوه آزمايشي و طرح پيش آزمون- پس آزمون- با گروه كنترل انجام گرديد، چنين فرض شد كه آموزش مهارتهاي زندگي موجب افزايش يا بهبود سلامت روان و درونيتر شدن منبع كنترل در نوجوانان مي شود. به همين منظور از بين 191 دانش آموز دختر مقطع دبيرستان، 30 دانشآموز كه بالاترين نمرات را از پيش آزمون (پرسشنامه سلامت عمومي و پرسشنامه منبع كنترل) به دست آوردند، انتخاب شدند و به طور تصادفي به دو گروه آزمايشي و كنترل تقسيم گرديدند كه هر گروه شامل 15 دانش آموز بود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
خلاصه ……………………………………………………………………………………………… 3
مقدمه………………………………………………………………………………………………… 6
بيان مساله………………………………………………………………………………………….. 9
اهميت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………… 13
متغيرهاي پژوهش………………………………………………………………………………. 14
تعريف علمي و عملياتي «مهارتهاي زندگي»:…………………………………. 15
تعريف علمي و عملياتي «سلامت روان»:……………………………………………. 17
تعريف علمي و عملياتي «منبع كنترل» : …………………………………………….. 17
مبناي تئوريكي برنامه آموزش مهارتهاي زندگي………………………………. 18
اهداف آموزش مهارتهاي زندگي…………………………………………………….. 23
اهميت مهارتهاي زندگي در سلامت رواني………………………………………. 25
ابعاد مهارتهاي زندگي………………………………………………………………………. 27
پيشينه تحقيقاتي پژوهش……………………………………………………………………. 28
جمع بندي و نتيجهگيري از پيشينة تحقيقاتي پژوهش…………………………. 41
فرضيات پژوهش……………………………………………………………………………….. 43
روش بررسي……………………………………………………………………………………… 44
روشهاي آماري پژوهش………………………………………………………………….. 50
تجزيه و تحليل علمي…………………………………………………………………………. 50
منبع كنترل…………………………………………………………………………………………. 61
سلامت روان……………………………………………………………………………………… 61
A 61
منابع تغيير………………………………………………………………………………………….. 65
مقياسها………………………………………………………………………………………………. 65
منابع تغيير………………………………………………………………………………………….. 66
مقياسها………………………………………………………………………………………………. 66
منابع تغيير………………………………………………………………………………………….. 68
مقياسها………………………………………………………………………………………………. 68
بحث و نتيجهگيري…………………………………………………………………………….. 70
فهرست منابع فارسي………………………………………………………………………….. 85
References…………………………………………………………………………………..
چكيده رساله:
هدف اصلي اين رساله، يافتن تأثير كيفيت محيط زندگي (بطور عام) و كيفيت محيط مسكوني مجتمعهاي مسكوني – (بطور خاص) در روحيه افراد و سپس روحيه جمعي ساكنين است.
از ابتداي تاريخ: مسكن بعنوان سرپناه نقش مهمي در زندگي جوامع انساني بازي كرده است كه با پيشرفت جوامع و در روند تكميلي كاركرد مسكن، عملكردهاي ديگري نظير زنگي اجتماعي، روابط خانوادگي، محلي جهت آسايش روح و روان و تمديد قوا و . . . . به آن افزوده گرديد.
در دوره معاصر، در دنياي غرب، پس از جنگ جهاني دوم كه با تخريب بيشمار واحدهاي مسكوني همراه شد، نياز به مسكن براي جمعيت زياد بيخانمان باعث شد كه دولتها به ساخت مجتمعهاي مسكوني روي آورند كه بيش از هر چيز، مساله كميت و پاسخگويي به تعداد بيشتر، در آن مطرح بود.
اين مساله، در كشور ما به شكلي ديگر، در حال وقوع است كه نشانه هاي آن به وضوح ديده ميشود. رشد فزاينده جمعيت در سالهاي پس از انقلاب، موجب ايجاد قشر جوان جمعيتي گرديده كه از تبعات اين رشد فزاينده جمعيت، نياز به مسكن فراوان است.
اگر چه نرخ رشد جمعيت از 5/2 درصد به 2/1 رسيده است، اما تحقيقات نشان ميدهد كه اجراي طرح كنترل جمعيت در كشور هنوز پاسخگوي نيازهاي آموزشي و بهداشتي در اين زمينه نيست و به دليل اهميت موضوع و با توجه به جوان بودن جمعيت، تاكنون كارشناسان بارها در ارتباط با انفجار جمعيت ايران در ده 80 هشدار دادهاند . چنانكه صندوق جمعيت سازمان ملل متحد پيش بيني ميكند كه جمعيت ايران طي كمتر از نيم قرن آينده از مرز 121 ميليون نفر خواهد گذشت . آمار دقيق پيش بيني شده اين صندوق جمعيت ايران در سال 2050 ميلادي را 121 ميليون و 400 هزار نفر اعلام مينمايد كه از جمعيت آلمان، ژاپن و حتي روسيه در زمان مشابه سبقت خواهد گرفت.
اين موضع باعث شده است كه به نوعي تجربه پس از جنگ جهاني دوم، در ايران در حال تكرار باشد: يعني ساخت مجتمعهاي مسكوني فاقد كيفيت و فقط داراي كميت.
در اين راستا، شناخت عوامل موثر در بهبود كيفيتي مسكن، يكي از مسائلي است كه بايد به آن پرداخته شود، چرا كه تاثيرات آن بطور غير قابل انكاري در روحيه افراد و نيز روحيه عمومي جامعه، متجلي ميگردد.
بنابراين در روند مطالعات به مساله مسكن و شاخصهاي اجتماعي آن، و كيفيت محيط، تاثيرات رواني محيط بر انسان و نقش مشاركت در بهبود روحيه جمعي ساكنين مجتمعهاي مسكوني، پرداخته ميشود و سپس با ارائه يك جمع بندي و تدوين اهداف كلي و عملياتي، طراحي يك مجتمع مسكوني با بهره گيري از عوامل موثر محيطي در روحيه جمعي ساكنان، صورت ميپذيرد.
چكيده رساله
فصل اول: مسكن
بخش اول: مسكن، كيفيت، شاخصهاي اجتماعي
مفهوم مسكن، سكونت و سكونتگاه
تعريف سازمان بهداشت جهاني از مسكن
اهداف كلي مسكن در كشورهاي جهان سوم
سياست احداث مجتمعهاي مسكوني در برنامه عمراني ايران
اشكالات مسكن مدرن
روحيه جمعي در افراد
فردگرايي و خانواده هستهاي بجاي جمعگرايي
عوامل مؤثر در بررسي وضعيت مسكن
اهداف كلي اجتماعي مسكن
بررسي ابعاد كمي نياز مسكن
بررسي ابعاد كيفي نياز مسكن
عوامل ايجاد تغييرات در مسكن
سلسله مراتب نيازهاي انساني
اهداف كلي اجتماعي در سياستهاي مسكن
استانداردهاي مسكن با توجه به شرايط متفاوت
پيامدهاي اجتماعي استاندارد مسكن
نيازهاي اجتماعي- رواني
گونهگوني فرهنگي و استانداردهاي يكنواخت
بخش دوم: مسكن، مجتمع مسكوني و نيازها
دورنماي تحول بعد خانوار
طبقهبندي «نياز» از ديدگاه جامعه شناسي
نحوه طبقه بندي نيازها
انواع رفتارهاي سكونتي در مقابل حداقل فضا
ويژگيهاي سازمان فضايي خانههاي تاريخي
ويژگيهاي فضاهاي سكونتي معاصر
سازمان فضايي خانههاي معاصر
ادامه فصل اول: مسكن
معيارهايي باري طراحي خانه معاصر
عرصههاي زندگي جمعي و خصوصي
پيوستگي عرصههاي عمومي و خصوصي
نيازهاي اساسي يك مجتمع مسكوني
گروهبندي فضاهاي مسكوني
قسمتهاي تشكيل دهنده مسكن خانواده سنتي ايران
1- عرصه مشترك
2- عرصه والدين
3- عرصه فرزندان
4- عرصه خويشاوند
5- عرصه مهمان
6- فضاهاي خدماتي- بهداشتي
7- فضاهاي ورودي و خروجي
تناسب فضايي و عملكردي
گونههاي مسكن:
1- آپارتمانهاي مرتفع
2- برج در فضاي سبز
3- آپارتمان متراكم بدون آسانسور
4- آپارتمانهاي داراي دسترسي مستقيم
5- خانههاي حياط دار
6- خانههاي متصل
7- خانههاي مستقل
محيط مسكوني
1- محيط اجتماعي
رفتار اجتماعي ساكنان ساختمانهاي بلند
2- محيط كالبدي
مقياس انساني
محيط كالبدي- شرايط كلي
ادامه فصل اول: مسكن
1- شرايط زيست مناسب
2- دسترسي به فضاي باز- فضاي بازي كودكان
تفريحات
استانداردهاي تفريح
وضع فضاي باز عمومي
3- تفكيك مسير عبور پياده از سواره
4- طراحي محوطه
5- اشراف
6- ايمني
7- امنيت
الف: امنيت رواني
ب: امنيت فيزيك
روابط همسايگي و تأثير آن در تقويت نظارت
8- پاركينگ
9- فضاهاي جمعي
10-تسهيلات عمومي
11- مراكز خريد
مكانيابي مراكز عمومي
مراكز خريد موقت
فصل دوم: فضاهاي عمومي
فضاهاي عمومي
تقويت روحيه جمعي و زندگي اجتماعي
طراحي فضاي شهري و روحيه جمعي
اصول طراحي فضاهاي شهري ( براي تسهيل برخورد اجتماعي افراد )
1- تأمين ايمني و سهولت دسترسي
2- تسهيل استفاده مرتب و دايمي ساكنان
3- ايجاد حس تشخص و حمايت از مناعت طبع افراد
نما- هويت ساكنين
نفوذ پذيري نما
ادامه فصل دوم: فضاهاي عمومي
ادامه اصول طراحي فضاهاي شهري
4- تقويت حس «تعلق به جامعهاي با هويت»
5- برانگيختن حس كنجكاوي و كاوش
6- بر جاي گذاردن تجربههاي بياد ماندني و ارزشمند
7- تعيين جهت و تسهيل فعاليتهاي مختلف
8- احساس بودن در «خانه»ي خود
9- تقويت راههايي براي ارتباطهاي شخصي
راه ، عابر پياده و مراودات اجتماعي
ويژگيهاي پياده روي
فصل سوم: انسان ، روان ، مسكن
بخش اول: روانشناسي محيطي
روانشناسي در معماري
رابطه معماران و روانشناسان
سازگاري انسان با هر نوع محيط جديد ؟!!
درك انسان از محيط
عوامل موثر بر ادراك محيطي
نظريههاي ادراك محيطي
1- نظريه برانس ويك
2- نظريه گيبسون
3- نظريه برلين
4- نظريه پديده شناسي
شناخت محيطي
عوامل موثر بر شناخت محيطي
گم شدن خوشايند!!
ارتباط شخصيت و محيط فيزيكي
نظريات روان شناختي در مورد رابطه شخصيت و محيط
1- نظريه شخصيت هنري موراي
2- تئوري ميداني كرت لوين
ادامه فصل سوم: انسان ، روان ، مسكن
بخش دوم: عوامي كيفي محيط
زيبايي شناسي معماري (و تاثير آن بر روحيه و رفتار افراد)
عوامل كيفي محيط و تاثير آن بر روحيه افراد از ديدگاه روانشناسي
1- حريم
2- مبلمان و اسباب و اثاثيه
3- مصالح و رنگ
4- نور و روشنايي
5- پنجره ها
6- گل و گياه و فضاي سبز
فصل چهارم: مقدمات طراحي
بخش اول: مطالعات جغرافيايي
بخش دوم: مطالعات تطبيقي
مجتمع مسكوني فيروزه
مجتمع مسكوني زيست خاور
مجتمع مسكوني 600 دستگاه
مجتمع مسكوني قدس
مجتمع مسكوني بنياد مسكن
بخش سوم: شناخت سايت
فصل پنجم طراحي
بخش اول: آناليز طرح
بخش دوم : مدارك طراحي
منابع و مأخذ
چکیده:
اين تحقيق، پژوهشي است پيرامون علل گرايش جوانان به مصرف مواد مخدر در اين تحقيق جامعه آماري خود را با حجم نمونه 100 نفر و از ميان معتادين مراجعه كننده به ستاد هماهنگي و توانبخشي سازمان بهزيستي (مركز شهيد اشرفي اصفهاني) برگزيدهايم.
در اين تحقيق، 6 فرضيه مطرح و مورد بررسي قرار گرفت، كه در نهايت تمامي فرضيههاي ما مورد تأييد قرار گرفت. به عبارت ديگر رابطة معناداري ميان فرضيههاي مطرح شده و علل گرايش جوانان به مواد مخدر وجود دارد.
روش تحقيق مورد استفاده براي دستيابي به نتيجه، روش پيمايشي است كه البته در ضمن از دو تكنيك، روش كتابخانهاي و نيز پرسشنامهاي براي جمعآوري اطلاعات سود جستهايم.
در پژوهش انجام شده سعي شد كه نگاهي هر چند گذرا و سطحي به تعريف اعتياد، مشخصههاي اعتياد مراحل اعتياد، شناخت شخصيت معتادين، تاريخچة مواد مخدر در جهان و ايران و … داشته باشيم. در انتهاي تحقيق نيز پيشنهادات تحقيق را ارائه نموديم تا بلكه در آينده محدوديتهاي تحقيقي مانند آنچه كه در تحقيق فوق صورت گرفته از ميان برداشته شود.
مقدمه:
زندگي اجتماعي انسان تحت حاكميت قواعد و هنجارهاي اجتماعي است. اگر ما از قواعدي كه انواع رفتار را در زمينههاي معيني به عنوان رفتارهاي مناسب و رفتارهاي ديگري را به عنوان رفتارهاي نامناسب تعريف ميكنند، پيروي نميكرديم، فعاليتهايمان دستخوش هرج و مرج ميگرديد.
از سوي ديگر زندگي اجتماعي انسان با پديدههاي اجتماعي نمود مييابد. پديدههاي اجتماعي در واقع واقعيتهايي هستند كه جزء ذاتي زندگي اجتماعي بشر ميباشند. حال اگر برخي از اين پديدهها در وضعيتي قرار گيرند كه از سوي جامعه، منفي تلقي شوند، ممكن است كه در حيات مطلوب اجتماعي اثر نامناسب گذارده و يا آن را تهديد نمايند. اما بايد دانست كه تلقي منفي از يك پديده اجتماعي در همه جوامع يكسان نيست و شايد معدودي از اين پديدهها را بتوان يافت كه وجود آنها در تمام يا اغلب جوامع همراه با تلقي منفي باشد. همچنين در يك جامعه خاص نيز تشخيص مثبت يا منفي بودن يك پديده در ميان گروهها يا افراد مختلف، لزوماً يكسان نميباشد. در اين ميان تلقي رهبران سياسي جامعه، فراتر از يك تلقي فردي بوده و به مقدار زيادي در روند حيات جامعه تأثير دارد.
اعتياد به مواد مخدر يكي از مسائل مبتلا به امروز جهان است. پديدهاي است كه بيش از پيش نسل امروز و فردا را تهديد به نابودي ميكند و اين امر تقريباً درد جديدي است، روزي نيست كه سمينارها و كنفرانسهايي با شركت عدهاي صاحب نظران دنيا در زمينههاي جرم شناسي، روان شناسي، جامعه شناسي و… تشكيل نگردد و در پي از بين بردن اين درد بيدرمان نباشند. ولي از آنجا كه در فكر شناخت زمينههاي اعتياد بر نميآيند غالباً طرق درمان پيشنهادي آنان نيز چاره درد نميكند. اين است كه ميبينيم هر روز بر تعداد معتادين چه در ايران و چه در جهان افزوده ميگردد.
فهرست عناوين
صفحه
چكيده:………………………………………………………………………….. 1
مقدمه:……………………………………………………………………………. 2
فصل اول
- بيان مسئله………………………………………………………… 4
- اهميت و ضرورت مسئله تحقيق……………………………. 7
- اهداف تحقيق…………………………………………………… 10
فصل دوم
- پيشينة تاريخي تحقيق…………………………………………. 11
- ديدگاههاي نظري تحقيق……………………………………… 14
- تاريخ ادبيات تحقيق……………………………………………. 22
- تاريخچة مواد مخدر در جهان و ايران…………………….. 29
- آنچه در مورد اعتياد و مواد مخدر بايد بدانيم؟…………… 32
- شناخت شخصيت و طرز رفتار معتادين…………………… 34
- مشخصههاي اعتياد……………………………………………… 35
- مراحل اعتياد…………………………………………………….. 38
- آيا اعتياد يك نوع بيماري است؟! ………………………….. 40
- چارچوب تئوريك تحقيق……………………………………. 42
- متغيرهاي مستقل وابسته………………………………………. 44
- ارائه فرضيههاي تحقيق………………………………………… 45
- شاخص و معرف سازي………………………………………. 46
- تعريف نظري و عملياتي متغيرها و شاخصها…………… 48
فصل سوم
- روش شناختي تحقيق………………………………………….. 52
- حجم نمونه و جامعة آماري………………………………….. 53
فصل چهارم
- تجزيه و تحليل توصيفي و استنباطي دادهها ……………… 54
- نتيجهگيري و خلاصهي يافتهها………………………………. 73
- پيشنهادات تحقيق………………………………………………. 84
- محدوديتها تحقيق……………………………………………. 85
فصل پيوستها
- پرسشنامه…………………………………………………………. 86
- جدول كدنامه……………………………………………………. 89
- منابع ……………………………………………………………… 93
فصل اول
مقدمه و بيان مسئله
كارايي آموزش و پرورش نه تنها در گروي غناي برنامهها و روشهاي آموزشي و آمار فارغالتحصيلان با معدل بالا، كه از آن مهمتر در گرو شناختن ابعاد گوناگون روان شناختي دانشآموزان و شكوفا كردن آنها است. دانشآموزاني كه در وهلة نخست بر خويشتن اعتماد داشته باشند و با پذيرفتن ارزش وجودي خويش، قدرت پذيرش ديگران را بيابند و از ايجاد ارتباط اجتماعي سالم با آنها لذت ببرند (كديور، 1381).
دروني كردن ارزشهاي متعالي در دانش آموزان و شكوفا كردن كامل شخصيت آنها بايد از اولويتهاي آموزش و پرورش باشد. شخصيتي كه خويشتن و مفهوم انسانيت را شناخته و تا پايان زندگي نيز، خود را به تحقق ارزش هاي والاي آن متعهد بداند. ارزشهايي كه نبايد به بهاي پيشرفت تحصيلي ناديده گرفته شود (كديور، 1381).
در روشهاي سنتي كه امروزه از آنها به عنوان روشهاي غيرفعال ياد ميشود. معلم نقش فعالي در جريان تدريس داشته، مطالب را بطور شفاهي در كلاس بيان نموده و دانشآموزان فقط بايد به صحبتهاي او گوش داده، مطالب مورد نظر را حفظ نمايند.
در چنين شرايطي زمينههاي لازم براي رشد اجتماعي شخصيت شاگردان فراهم نميشود و حتي پيشرفت تحصيلي و رشد فكري شاگردان نيز از تأثيرات نامطلوب اين شرايط بي نصيب نميماند. به همين دليل امروزه موضوع روشهاي آموزشي فعال و يادگيرندگان فعال جايگاه ويژهاي در مباحث تربيتي پيدا كرده است. البته عوامل متعددي مانع رشد اجتماعي و پيشرفت تحصيلي دانشآموزان ميشود كه روشهاي آموزشي غيرفعال يكي از اين عوامل است (كرامتي 1381).
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه و بيان مسئله
ضرورت و اهميت تحقيق
اهداف تحقيق
فرضيهها
فرضيههاي ويژة تحقيق
تعريف اصطلاحات تحقيق
فصل دوم
مقدمه
تعريف يادگيري مشاركتي
تاريخچه يادگيري مشاركتي
ويژگي هاي يادگيري مشاركتي
ديدگاه هاي انگيزشي
ديدگاه وابستگي اجتماعي
ديدگاه هاي شناختي
ديدگاه هاي رشدي
وظايف معلم در روش يادگيري از طريق مشاركتي
شيوه هاي يادگيري مشاركتي
سازماندهي يادگيري مشاركتي
مزاياي يادگيري مشاركتي
عوامل موثر بر عزت نفس
چهار شرط عزت نفس
محيط روش هاي تدريس و تأثير آن بر عزت نفس:
عزت نفس تحصيلي و پيشرفت تحصيلي
نقش يادگيري مشاركتي در رشد مهارتهاي اجتماعي
تعريف مهارتهاي اجتماعي
ويژگي هاي مهارتهاي اجتماعي
بررسي پژوهش هاي انجام شده در زمينه يادگيري مشاركتي
فصل سوم
مقدمه
3-1- روش تحقيق
3-2- جامعه مورد بررسي
3-3- حجم نمونه و روش نمونه گيري
3-4- ابزار جمع آوري داده ها
مقياس سنجش مهارتهاي اجتماعي ماتسون
بررسي روايي و پايايي مقياس مهارتهاي اجتماعي
آزمون عملكرد روان شناسي
روش اجرا:
روش تجزيه و تحليل داده ها
فصل 4
نتيجه گيري و پيشنهادات
خلاصه تحقيق
پيشنهادها
محدوديتهاي تحقيق :
طرح تحقيق
بيان مسئله
مهاجرت و تغييرات سکونتي بهمراه کاهش جمعيت در مبدأ و افزايش آن در مقصد است که همراه آن تعييرات اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي در ابعاد مختلف شکل مي گيرد.
اين تحقيق بر آن است تا بررسي نمايد مهاجران و عوامل گرايش آنان به نوعي از فعاليت و اعمالي که در اجتماع عرف نبوده و به طرقي ناهنجاري بوجود مي آورد ، عواملي که براثر تغييرات جغرافيايي محل زندگي تغييرات اجتماعي را در شهر تهران بوجود آورده اين جمعيت از گوشه و کنار کشور در شهر تهران متمرگز شده تنوع جمعيتي را بوجود مي آورند . جمعيتي که بنا به دلايلي خانه و کاشانه خود را در زادگاه بومي و کوچک خود رها کرده و با انگيزه و اهداف خاص و يا در اثر ناملايمات اقتصادي و اجتماعي با گرايش به انحرافات اجتماعي در کلان شهر تهران سکني گزيده اند.
چگونگي گسترش و تمايلات فردي و اجتماعي مهاجران در انتخاب جغرافياي سکونت و ارتباط اجتماعي و يا تصادفي آنان به انحرافات در محل سکونت و پراکندگي جرم هاي غالب در شهر تهران از عمده اهداف تحقيق بوده و سعي دارد تا بررسي کند چه درصدي از زندانيان در شهر تهران مهاجران روستايي هستند و مکان يابي آنان را با جرم و انواع آن بسنجد.
يکي از جنبه هاي مورد بررسي در خصوص مهاجرت ، بررسي چگونگي کشيده شدن مهاجرين به سوي نوعي از فعاليتها و اعمالي است که از نظر اجتماعي ، به دلايل مختلف و از نظر مقررات ، انحراف اجتماعي تلقي مي شود. يکي از حوزه هاي تحقيق در مورد انحرافات اجتماعي ، بررسي توزيع جغرافيايي انحرافات اجتماعي است ، در اين بررسي يکي از جنبه هاي مطالعه بررسي مبدأ مهاجرين و تمايل آنها به نوعي از انحرافات اجتماعي است که مي تواند ريشه در شرايط زيست محيطي ويژگيهاي اجتماعي اقتصادي داشته باشد.
اين بررسي جغرافياي انحرافات اجتماعي را نشان مي دهد به عبارت ديگر بررسي مي شود مهاجراني که از نقاط مختلف کشور به سمت تهران مي آيند آيا به سمت نوع خاصي از انحرافات کشيده مي شوند؟ يعني آيا جرم بهمراه مهاجر (روستايي) به تهران مي آيد. مي خواهيم بدانيم مهاجرين (روستايي) در بين منحرفين اجتماعي چه جايگاهي را به خود اختصاص مي دهند و نيز توزيع جغرافيايي انحرافات مختلف اجتماعي را در جامعه مهاجرين روستايي کلانشهر تهران بررسي نمائيم. در اين تحقيق مهاجريني مورد نظر قرار مي گيرند که به نوعي مرتکب جرم شده اند و در زمان بررسي در زندانهاي شهر تهران دوره محکوميت خود را مي گذرانند ، نهايتاً سعي بر آن است تا محل هاي جرم خيز در تهران مشخص شود و ارتباط آن با مهاجرين و زادگاه آنان تعيين گردد. طبقه بندي جرم بر اساس مبدأ مهاجرت صورت پذيرد و ارتباط نوع جرم و مبدأ مهاجرت بررسي شود تا پراکندگي جغرافيايي جرم بر اين اساس در شهر تهران ترسيم گردد.
1-1-اهميت موضوع تحقيق:
در کاهش ميزان جرائم و در تعديل انحرافات اجتماعي در سطح شهر به منظور کنترل اجتماعي و حفظ و حراست جوامع شهر ي در مقابل انواع مهاجرتهاي کنترل نشده و شناخت پراکندگي جرم با توجه ويژگيهاي اجتماعي و روش هاي سکونت گزيني و گسترش مجرمين و منحرفين اجتماعي در سطح شهر از جمله کمک هاي شايان در شناخت جغرافيايي شهر است که در آن ديدگاه هاي جرم خيز و جرم زا بودن منطقه مورد توجه قرار مي گيرد. –آگاهي از توزيع جغرافيايي جرم و شناخت ويژگيهاي زيست اجتماعي و اقتصادي در کنترل شهر چه از ديدگاه مديريت شهري و چه از ديدگاه مديريت انتظامي شهر مفيد بوده و تاثيرات بسزايي دارد چرا که اهميت هر موضوع در کاربردهايي است که از نتيجه متصور مي شوند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه………………………………………………………………………………………………….
فصل اول 1- طرح تحقيق
1-1- بيان مسئله ………………………………………………………………………………….
1-2- اهميت موضوع تحقيق …………………………………………………………………
1-3- هدف هاي تحقيق ……………………………………………………………………….
1-3-1- اهداف كلي …………………………………………………………………………….
1-3-2- اهداف تحقيقي ……………………………………………………………………….
1-4- پرسشهاي اصلي تحقيق ………………………………………………………………
1-5- پيش فرض ها و فرضيههاي اصلي تحقيق ……………………………………….
1-6- پيشينه تحقيق ……………………………………………………………………………..
1-6-1- سوابق پژوهشي ……………………………………………………………………….
1-7- قلمرو تحقيق ………………………………………………………………………………
1-7-1- قلمرو مكاني …………………………………………………………………………..
1-7-2- قلمرو زماني …………………………………………………………………………..
1-8- روش تحقيق ………………………………………………………………………………
1-8-1- معرفي روش تحقيق ………………………………………………………………..
1-8-2- جامعه آماري ………………………………………………………………………….
1-8-3- روش نمونهگيري ……………………………………………………………………
1-8-4- شيوه گردآوري اطلاعات ………………………………………………………….
1-8-5- ابزار گردآوري اطلاعات …………………………………………………………..
1-8-6- شيوههاي تجزيه و تحليل يافتهها…………………………………………………
1-9- محدوديتهاي پژوهشي ……………………………………………………………….
فصل دوم
چارچوب نظري پژوهش ………………………………………………………………………
مهاجرت ……………………………………………………………………………………………..
مهاجرت هاي روستايي و پيامدهاي آن ……………………………………………………
ديدگاههاي عمده مهاجرتي …………………………………………………………………….
1- ديدگاه اقتصادي ………………………………………………………………………………
2- ديدگاه اجتماعي ………………………………………………………………………………
3- ديدگاه سياسي …………………………………………………………………………………
4- ديدگاه سيستمي ………………………………………………………………………………
نظريههاي مهاجرتي ………………………………………………………………………………
نظريه روانشناسي …………………………………………………………………………………
نظريه لاري ماستاد…………………………………………………………………………………
نظريه اورت. س. لي………………………………………………………………………………
نظريه زيف يا جاذبههاي مهاجرتي ………………………………………………………….
نظريه آرتو- لوئيس ………………………………………………………………………………
نظريه تو دارو ………………………………………………………………………………………
نظريه بايري …………………………………………………………………………………………
نگرشهاي جهاني به تعاريف و مفاهيم شناخت شهر از روستا ……………………
ويژگيهاي روستايي در برابر ويژگيهاي شهري …………………………………………..
شهر و مهاجرتهاي روستايي …………………………………………………………………..
تغييراتي كه در وضعيت اجتماعي، اقتصادي و سياسي مهاجران و جامعه بوجود
مي آيد ………………………………………………………………………………………………..
عدم توسعه كشاورزي و مهاجرتهاي روستايي …………………………………………..
اكوسيستم شهري و اكولوژي فقر شهري ………………………………………………….
نظريه هاي موجود در زمينه شهر گرايي در كشورهاي جهان سوم ……………….
علل مهاجرتهاي روستايي به شهر ……………………………………………………………
شهرنشيني و تغييرات فرهنگي ……………………………………………………………….
نظريه پيتر ماركوز در برابر نظريه دوگانگي شهر ………………………………………
نظريههاي سنتي و تفاوتهاي بين جامعه روستاي و شهري ………………………….
اكولوژي اجتماعي شهرها- جغرافيايي اجتماعي شهرها ………………………………
مفاهيم و ارزشهاي اكولوژي شهري …………………………………………………………
جمعيت ………………………………………………………………………………………………
محيط …………………………………………………………………………………………………
جدايي گزيني اكولوژيكي ………………………………………………………………………
عوامل محيطي ……………………………………………………………………………………..
عوامل انساني ………………………………………………………………………………………
فصل سوم
نظريات اكولوژيكي جرائم شهري ……………………………………………………………
خشونت هاي شهري …………………………………………………………………………….
مطالعه خشونتهاي شهري از ديد اكولوژيتها …………………………………………
اكولوژي اجتماعي خشونت هاي شهري ………………………………………………….
تحول شتابان جمعيت شهرها ………………………………………………………………….
مقايسه شهر و روستا از ديدگاه آسيبشناسي …………………………………………….
كودكان خياباني ……………………………………………………………………………………
تخصيص بودجه براي آنان …………………………………………………………………….
مشكلات جمعآوري كودكان خياباني ………………………………………………………
مشخصات كودكان خياباني …………………………………………………………………….
عوامل مؤثر در گسترش پديده…………………………………………………………………
بررسي وضعيت كودكان خياباني………………………………………………………………
مجرميت و بزهكاري …………………………………………………………………………….
ويژگيهاي جمعي ………………………………………………………………………………….
جوانان بزهكار ……………………………………………………………………………………..
عوامل بزهكاري كودكان و نوجوانان ………………………………………………………..
اثر فقر در كجرويها ……………………………………………………………………………….
تأثير مسكن در بزهكاري نوجوانان ………………………………………………………….
ساكنان منزل ………………………………………………………………………………………..
وضع ظاهري منزل ……………………………………………………………………………….
ارزش مسكن ………………………………………………………………………………………
طبع مسكن ………………………………………………………………………………………….
تحقيقات در شيكاگو………………………………………………………………………………
منطقه مسكوني و نوع مسكن …………………………………………………………………
همسايگان و نقش جرم زائي آنان ……………………………………………………………
بزهكاري گروهي و ارتكاب جرم سازمان يافته ………………………………………….
تبهكاري گروهي در تهران …………………………………………………………………….
وضعيت جرم و جنايت در كشور ……………………………………………………………
جرم و جنايت در شهر تهران ………………………………………………………………….
گفتگوي اجتماعي با دكتر كيانوش هاشميان ……………………………………………..
انواع جرم…………………………………………………………………………………………….
جرم و بزه (تعاريف، مفاهيم، ديدگاهها) …………………………………………………..
تعريف جرم از منظر جامعه شناسي …………………………………………………………
انواع بزه بهمراه نمودارها ……………………………………………………………………….
مجرمين اتفاقي و حرفهاي ……………………………………………………………………..
تبيين انحراف و نظريات مختلف دربارة آن ………………………………………………
تئوري زيست شناختي انحراف ………………………………………………………………
1- تئوري لوبروزو ……………………………………………………………………………….
2- تئوري دي توليو ……………………………………………………………………………..
3- به كين برگ ……………………………………………………………………………………
تعارض بين سه لايه شخصيت ………………………………………………………………..
هاني ايزنگ …………………………………………………………………………………………
تبيينهاي جامعه شناختي ………………………………………………………………………
رفتارهاي انحرافي از ديد مرتن ……………………………………………………………….
ادوين ساترلند ………………………………………………………………………………………
نظريه معاشرتهاي ترجيحي ساترلند …………………………………………………………
نظريه پيوند افتراقي ساترلند ………………………………………………………………….
نظريه انتقال فرهنگي شاد و وملكي (نظريه مكتب شيكاگو) …………………………
فصل چهارم
سياستهاي مهاجرتي و برنامهريزي شهري ………………………………………………..
آيندهنگري شهرنشيني و مهاجرت …………………………………………………………..
پيشگيري جرائم و شهرنشيني ………………………………………………………………..
پيشگيري از جرم …………………………………………………………………………………
اهميت شهرنشيني در ارتكاب جرم …………………………………………………………
مبارزه با بزهكاري ………………………………………………………………………………..
سياست پيشگيري …………………………………………………………………………………………
پيشگيري موضعي ………………………………………………………………………………..
پيشگيري اجتماعي ……………………………………………………………………………….
پيشگيري هماهنگ ……………………………………………………………………………….
نقش مأمورين انتظامي در پيشگيري از جرائم …………………………………………..
راهكارهايي براي پيشگيري ……………………………………………………………………
رهنمودهاي سازمان ملل متحد براي پيشگيري از بزهكاري نوجوانان …………..
معيارهاي يك جامعه سالم ……………………………………………………………………..
شناسنامه تهران …………………………………………………………………………………….
شهر تهران …………………………………………………………………………………………..
تاريخچه و تحولات شهرنشيني در تهران …………………………………………………
تهران بزرگ …………………………………………………………………………………………
وضعيت آب و هوا ………………………………………………………………………………..
مشخصات جمعيت تهران ………………………………………………………………………
جغرافياي انساني ………………………………………………………………………………….
سواد تهرانيها ……………………………………………………………………………………..
اقتصاد تهران ………………………………………………………………………………………..
فصل پنجم
تجزيه و تحليل موضوع …………………………………………………………………………
فصل ششم
جمعبندي، نتيجه گيري و ارائه پيشنهاد ……………………………………………………
بيان مساله:
با توجه به روند ارتباط تعاملي بين كار و زندگي خانوادگي، جاي تعجب نيست اگر كار كانون اصلي زندگي بيشتر افراد باشد، نياز به نزديكي، صميميت و ديگر نيازهاي اجمماعي آنان، احتمال زياد در محيط كار بيش از هر مكان ديگر بر آورده مي شود. كار محور اصلي زندگي ما را تشكيل مي دهد، به خصوص به دليل ساعات طولاني كار و تغييرات در هنجارهاي اجتماعي انواع تعارضهاي كاري و خانوادگي وجود دارد. آنها شامل تنيدگيهاي شغلي، بار كاري زياد (فشارهاي رواني ناشي از تلاش براي انجام نقشهاي گوناگوني كه با انرژي و زمان فرد همسازي ندارد، تعارض و فشار رواني همراه با ناهمسازي و يا تعارض درباره انتظارات نقش) و نيز مشكلات مربوط به مراقبت از كودك، نگهداري از بزرگسالان و مسايل مربوط به تعادل بين شغل، خانواده ها و نيازهاي شخصي مي باشد. در نهايت، فشارهاي رواني داراي كيفيت واگير است و به جنبه هاي ديگر فرد نيز سرايت مي كند (بولگر و ديگران 1989).
به احتمال زياد، مسايل خانوادگي بر زندگي كاري و زندگي كاري نيز آشكارا بر زندگي خانوادگي تاثير مي كذارد. تحقيقات ملي در آمريكا نشان مي دهد كه 72 درصد مردان و 83 درصد زنان تعارض مهمي را بين انتظارات و نقشهاي خانوادگي و كاري تحربه مي كنند (كوپر 1992)
فهرست مطالب
طرح تحقیق
مقدمه
نشانه های فرسودگی شغلی
بیان مساله
طبقه بندی کلی از تعارضهای کار و خانواده
اهمیت مساله
هدف کلی
اهداف جزئی
فرضیات
فرضیه اصلی
فرضیه اول
فرضیه دوم
فرضیه سوم
فرضیه چهارم
تعاریف نظری و عملی
تعریف نظری خانواده
کارکرد خانواده
حل مساله
ارتباط
نقشها
پاسخدهی عاطفی
آمیختگی عاطفی
کنترل رفتار
فرسودگی شغلی
تحلیل عاطفی
مسخ شخصیت
کاهش پیشرفت فردی
پیشینه پژوهش
فرسودگی شغلی
تاریخچه مفهوم فرسودگی شغلی
مرحله اولیه یا پیشگام
مرحله تجربی
تعاریف مختلف فرسودگی شغلی
هربرت فرویدنبرگر (1975(
پانیز و آرنسون (1981(
فاربر (1983(
اولویچ و برادسکی (1980(
اوهلر (1991(
نشانه های مرض فرسودگی شغلی
فرویدنبرگر و ریچلسون (1980(
مازلاک و جکسون (1986(
بایبیو و همکاران (1989(
مهمترین نشانه های فرسودگی شغلی
علل و عوامل فرسودگی شغلی
عوامل محیطی
ویژگیهای شغلی
ویژگیهای سازمانی
ویژگیهای حرفه ای
عوامل فردی
ویژگیهای جمعیت شناختی
ویژگیهای شخصیتی
گرایشات شغلی
رویکرد های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی
رویکرد بالینی
رویکرد تبادلی چرنیس
رویکرد روانشناختی اجتماعی
مدلهای فرسودگی شغلی
مدل حفظ منابع
مدل منابع نیازهای شغلی
کاهش فرسودگی شغلی
راهبردها و تغییرات فردی
راهبردها و تغییرات سازمانی
خانواده
خانواده از دیدگاههای جامعه شناسی
خانواده از دیدگاه ههای روانشناسی
انواع و اشکال خانواده
وسعت ابعاد خانواده
شیوه ازدواج
مرکز ثقل قدرت
منشا و نسب
کارکردهای خانواده از دیدگاههای جامعهشناسی
کارکردهای اصلی خانواده
ارزیابی خانواده و کارکردهای آن از دیدگاه روانشناسی
مدل مک مستر از کارکرد خانواده
حل مساله
ارتباط
نقشها
پاسخ دهی عاطفی
آمیختگی عاطفی
کنترل رفتار
پیشینه تحقیق در رابطه با فرسودگی شغلی
پیشینه پژوهش در رابطه با کارکردهای خانواده
مطالعات انجام شده در خارج از کشور
روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری
فراوانی تحصیلات(جدول)
روش و شیوه عملی نمونهگیری
ابزارهای اندازه گیری و چگونگی جمع آوری داده ها
ابزار سنجش فرسودگی شغلی
شیوه اجراء
اعتبار و روایی
همبستگی بین مقیاسهای فرسودگی شغلی MBI
ابزار سنجش خانواده
روشهای آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها
نتایـج
فهرست جداول
ضرایب همبستگی بین مقیاسهای کارکرد خانواده
ضرایب همبستگی بین مقیاسهای کارکرد خانواده
میانگین نمرات انحراف معیار مقیاسهای فرسودگی شغلی
میانگین نمرات انحراف معیار مقیاسهای کارکرد خانواده
نتیجهگیری و بحث
نتیجه گیری کلی و پیشنهادهایی برگرفته از یافته های پژوهش
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادهایی برای پژوهشگرهای دیگر
منابع و ماخذ فارسی
منابع و ماخذ لاتین
مقدمه:
وجود ابزارهاي مالي گوناگون و متنوع در بازار مالي. انگيزش و مشاركت بيشتر مردم را در تأمين منابع مالي فعاليتهاي اقتصادي درازمدت به همراه ميآورد. تنوع ابزارهاي مالي از نظر تركيب ريسك و بازده و ماهيت سود و شيوه مشاركت در ريسك گروههاي مختلفي را به سوي خود ميكشاند. مطالعة سير تاريخي بازار مالي در كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته نشان ميدهد كه اين كشورها همواره سعي كردهاند كه با انجام نوآوريهاي مالي در زمينة ابزارهاي مالي گونهها و زمينههاي بكارگيري ابزارهاي مالي را گسترش دهند و از اين طريق سرمايههاي بيشتري را جذب كنند. شناخت اين ابزارهاي جديد ميتواند ما را در توسعه هر چه بهتر بازار مالي كشورمان ياري رساند و بدين ترتيب رشد و توسعة اقتصادي را تسهيل و تسريع بخشد. همانطور كه در فصل اول اشاره گرديد بهترين شكل تأمين مالي سرمايهگذاريهاي درازمدت. از محل پس اندازها و نقدينگي بخش خصوصي و از طريق بازار مالي محقق ميشود. بازار مالي در هدايت پس اندازهاي كوچك به سرمايهگذاريهاي مولد. جذب پس اندازهاي راكد در توليد. اصلاح ساختار بخشهاي اقتصاد. افزايش درآمد ملي. افزايش درآمد دولت و … نقش مهمي ميتواند ايفا كند. دستيابي به اين هدفها مستلزم گسترش بازار مالي از طريق تنوع بخشيدن به ابزارها و نهادهاي مالي است. بديهي است نخستين گام در متنوع ساختن، دستيابي به شناخت كامل و دقيق از انواع آن است. در تحقيق پيش روي سعي شده است انواع ابزارهاي مالي موجود در بازارهاي مالي جهان اشاره شود و ضمن آن ويژگيها، زمينهها، كاربرد، وجوه افتراق و اشتراك ابزارها و … تبيين شود.
فصل اول : نوآوريهاي ابزاري
1-1 )مقدمه:
(1-2 ابزارهاي مالي نوين در سيستم بانكداري
3-2-1 )حسابهاي ويژه جاري: Special checking Account
(1-2-2 گواهي سپرده certificate of deposit: CDs
(3-2-3 براتهاي وعده دار Bankers acceptances
(1-2-4 كارتهاي اعتباري: Credit Cards
(3-2-5 حسابهاي Now: [Negotiable order of with drawel Account]
(3-2-6 سپردة شاخص بازار MIDs: Market Index Deposits
(1-2-7 تبديل به اوراق قرضه كردن Securization
3-3 )انواع ابزارهاي مالي در بازار دست دوم
3-3-1 )اوراق سهام
اختيار معامله سهام
حق خريد اضافي سهام
حق تقدم
ابزارهاي سرمايهگذاري مشترك
معاملات آتي شاخص بندي شده
(1-3-7 ابزارهاي بدهي
(1-3-3 ابزارهاي مشتقه
معاملات سلف
معاوضه
ساختار معاملات معاوضه
انواع معاملات معاوضه
انواع اختيار معامله
1-4- ابزارهاي تركيبي نرخ بهره – نرخ ارز
(1-4-2 ابزار تركيبي نرخ بهره – سهام
(3-4-2 ابزار تركيبي ارز – كالا
فصل دوم: نوآوري نهادي
(2-1 مقدمه:
(2-2 موسسات سپرده پذير:
2-2-1 بانكهاي تجاري:
2-2-2 موسسات وام و پس انداز (S& LS) Saving and loan associations
(دارايي)
)تأمين وجوه(
(2-2-3 بانكهاي پس انداز Saving Banks
(2-2-4 اتحاديههاي اعتباري: Credit unions
2-3 )موسسات غير سپرده پذير:
(2-3-1 شركتهاي بيمهاي insurance companies
4-3-1-1 )شركتهاي بيمه عمر Life insurance
(2-3-1-2 شركتهاي بيمه اموال و حوادث Property and eausality insurance
2-3-1-3)صندوقهاي بازنشستگي Pension funds
انواع طرح بازنشستگي
طرح بازنشستگي با سهم تعريف شده:
طرحهاي بازنشستگي با مزاياي مشخص:
طرحهاي بازنشستگي طراح: designer pensions
2-3-2)موسسات سرمايهگذاري
(2-3-2-1 شركتهاي سرمايهگذاري inrestment companies
صندوق با سرمايه ثابت
صندوقهاي سرمايهگذاري غير فعال
خانواده صندوقهاي سرمايهگذاري
صندوقهاي سرمايهگذاري مشترك در ساير اقتصادها
بريتانيا
آلمان
ژاپن
(4-3-2-2 بانكداري سرمايهگذاري Inrestment Banking
(2-3-2-3 مؤسسات تأمين سرمايه inretment bank
وظايف و نقش مؤسسات تأمين سرمايه در بازارهاي مالي
نقش موسسات تأمين سرمايه در تسهيل تأمين مالي شركتها
كمك به خريداران و فروشندگان اوراق بهادار در مقام دلال و كارگزار
نقش موسسات تأمين سرمايه در افزايش كارايي اطلاعاتي بازار مالي
خدمات مؤسسات تأمين سرمايه
(4-3-2-4 صندوقهاي پوشش خطر (hedge fund)
(2-1 تعريف صندوق پوشش خطر
(3-2 اوراق بهادار با درآمد ثابت
(2-2 كاهش خطر از راه ادغام و تركيب آربيتراژ
(2-4 سرمايهگذاري در اوراق بهادر شركتهاي ورشكسته
(2-5 اوراق بهادار با پشتوانه رهني
2-3-2-5 صندوقهاي وجوه وقفي endowment funds
2-3-2-6 بنگاه سرمايهگذاري – بانكداري Inrestment –banking firm
2-3-2-7 بنگاههاي اعتباري دولتي Federal credit Agencies
فصل سوم: نوآوري تكنولوژيكي Technology Innoration
3-1) مقدمه:
3-2) اقتصاد جديد:
1) بانكداري الكترونيكي
مقدمه
-3 خلاصهاي از تاريخچه بانكداري اينترنتي
-5 مروري بر ويژگيهاي بانكداري اينترنتي
1-5 -مزاياي بانكهاي صددرصد اينترنتي
-2-5 معايب بانكهاي صددرصد اينترنتي
-3-5 كاربري بانكداري اينترنتي
خدمات جديد ارائه شده توسط بانكداري الكترونيكي
-1 چك الكترونيك
سرويس وصول چكها
2 )پول الكترونيكي E-Money و پول نقد ديجيتال
3 )ساير خدمات الكترونيكي:
2 )خريد و فروش الكترونيكي اوراق بهادار:
مقدمه
سيستم ارتباط رايانه اي
شبكههاي ارتباط الكترونيكي (Electronic Communications Networsk) ECN
كارگزاران شبكه اي
بازارهاي ارز خارجي
هزينههاي سرمايهگذاري اينترنتي
دلايل پيشرفت سرمايهگذاري اينترنتي
زمينه سازي و آمادگي براي سرمايهگذاري اينترنتي
چكيده تحقيق
چكيده بررسي حاضر تحت عنوان « بررسي عوامل مؤثر در انگيزش شغلي كارشناسان سازمان برنامه و بودجه كشور بر اساس نظرية سلسله مراتبي نيازهاي مازلو، در سال 77-1376» به شرح زير است:
در مباحث مربوط به مديريت، بحثهاي مديريت نيروي انساني و انگيزش كاركنان جايگاه ويژه اي دارند. مديريت در كنار ساير كاركردهاي خود ضمت بكارگيري روشهاي براي جذب مناسب ترين افراد براي مناسب ترين كارها، بخشي از كاركرد خود را مصروف نگهداري نيروي جذب شده به سازمان و فعال نگاه داشتن آنها مي كند كه اين امر بدون شناخت از انگيزه ها و علايق افراد سازمان ميسر نخواهد بود. چون با باز شناخت علايق و انگيزه ها و همچنين عواملي كه باعث نارضايتي كاركنان مي شود بهتر مي توان كاركنان را به تلاش بيشتر درجهت تحقق اهداف سازمان ترغيب و تشويق نمود و بدينوسيله به كار آيي و ثمر بخشي آنان افزود. لذا در مورد كارشناسان سازمان برنامه و بودجه كشور كه از عمده ترين عوامل تصميم گير براي تحقق اهداف سازمان برنامه و بودجه كشور مي باشند نيز موارد فوق صدق مي كند.
در اين بررسي روش تحقيق توصيفي است كه از فراواني و در صد استفاده شده است، و براي تجزيه و تحليل داده ها در آمار استنباطي از روش مجذورخي (X2 ) بهره گرفته شده است. جامعة آماري اين پوشش عبارتست از : « كليه كارشناسان رسمي كه در سازمان برنامه و بودجه كشور واقع در شهر تهران، ميدان بهارستان مشغول به كار بوده و مجموعاً تعدادشان 650 نفر مي باشد. همچنين حجم نمونه مورد بررسي پس از محاسبه ، 80 نفر در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گيري در پژوهش حاضر پرسشنامه اي است كه بر اساس پرسشنامة نگرش سنجي ليكرت تهيه و تنظيم شده و از 30 سئوال تشكيل شده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده تحقیق…………………………………………………………………………………. 1
فصل اول
مقدمه……………………………………………………………………………………………….. 5
بیان مسأله………………………………………………………………………………………… 6
سئوالات تحقیق……………………………………………………………………………… 7
هدف تحقیق…………………………………………………………………………………… 8
اهمیت موضوع تحقیق………………………………………………………………….. 8
فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………. 9
فصل دوم
تعریف و تعیین جامعه…………………………………………………………………… 16
نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………………………….. 16
حجم نمونه……………………………………………………………………………………… 17
ابزار اندازه گیری…………………………………………………………………………… 17
اعتبار یا پایایی پرسشنامه……………………………………………………………….. 18
تفسیر اندازه ضریب آلفای کربناخ……………………………………………… 19
روش تحقیق……………………………………………………………………………………. 20
روش آماری……………………………………………………………………………………. 20
فصل سوم
تحلیل توصیفی داده ها…………………………………………………………………. 22
فصل چهارم
بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………….. 38
محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………. 42
فرم نظرسنجی…………………………………………………………………………………. 50