مقدمه :

مقدار زیادی از داراییها و اموال و کالاهای سازمانها و ادارات دولتي در موجودی انبارهاي آنها انباشته شده است ؛ بنابراين ،نگهداري و در دسترس قراردادن سريع و به موقع اقلام مورد نياز را می‌توان بخشي از وظايف مديريت آن سازمان محسوب كرد.

امور تداركات و كارپردازي ، مواد و لوازم مورد نیاز مؤسسه را در زمان معين تدارك می‌بيند و از طريق انبار در اختيار واحدهاي مصرف كننده قرار می‌دهد .

بي شك موجودی بيش از اندازة كالا ، ركود سرمايه را در پي دارد و كمبود آن سبب
ايجاد وقفه در فعاليتهاي جاري سازمان می‌شود. بنابراين، لزوم برنامه ريزي مناسب در امر تدارك و نگهداري اقلام، از اهمیت ويژه‌اي برخوردار است كه با بهره‌گيري از آن پشتيباني صحيح و بموقع از فعاليتها بعمل خواهد آمد و در هزينه‌هاي مربوطه صرفه جويي خواهد شد.

انجام دادن قسمتي از وظايف وگردش كار سازمانهاي دولتي و بخصوص مؤسسات صنعتي و توليدي مستلزم تدارك كالا و مواد اوليه و همچنين نگهداري و در دسترس قرار دادن سريع وسايل مورد نياز آنها می‌باشد بنابراين وظيفه كارپردازي و انبارداري  در اين امر مهم را می توان بخشي از وظايف مديريت براي حصول به هدف نهايي آن مؤسسه محسوب كرد .بديهی است اگر مواد و لوازم  در موقع معين تهیه و در دسترس واحد  مصرف كننده قرار داده نشود درگردش كار و فعاليتهاي آن مؤسسه وقفه ايجاد می‌گردد . بدون ترديد موجودی  بيش از اندازه كالا نيز موجب ركود سرمايه كه در بعضي از مؤسسات قسمت عمده سرمايه آنرا تشكيل می‌دهد خواهد گرديد  بنابراين  لزوم  برنامه ريزي صحيح در امر تداركات و نگاهداري كالا و مواد با رعايت اصول علمی از اهمیت  خاصي برخوردار است و استفاده از آن موجب گردش صحيح كار و صرفه جويي در هزينه هاي مربوط خواهدگرديد .

فهرست مطالب

                                                            فصل اول – کلیات

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… 1

تعریف انبارداری ……………………………………………………………………………………………………. 3

تعریف انبار……………………………………………………………………………………………………………. 3

انواع انبار………………………………………………………………………………………………………………. 3

اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………. 4

موانع و محدودیت ها …………………………………………………………………………………………….. 5

فصل دوم – اصول انبارداری (مدیریت انبار)

وظایف انبارها………………………………………………………………………………………………………… 6

مهمترین نکات در چیدن کالا……………………………………………………………………………………. 7

مزایای انبار……………………………………………………………………………………………………………. 7

وظایف انباردار……………………………………………………………………………………………………….. 8

مسئولیت های تعیین شده انباردار……………………………………………………………………………….. 9

انواع انبار بر حسب نوع کالا……………………………………………………………………………………… 10

مراحل طبقه بندی و کدگذرای موجودی های انبار……………………………………………………….. 11

متداولترین روش های کدگذاری و یا انبار کردن کالا……………………………………………………… 13

وظایف انباردار در رعایت حفاظت و حراست از اجناس و کالا……………………………………….. 15

برنامه مصرف مواد اولیه انبار…………………………………………………………………………………….. 16

برگ درخواست خرید ……………………………………………………………………………………………. 17

تصویب کننده گان یا امضا کننده گان فرم درخواست خرید …………………………………………… 18

قبض انبار……………………………………………………………………………………………………………… 18

برگ درخواست تحویل کالا……………………………………………………………………………………… 19

حواله انبار…………………………………………………………………………………………………………….. 19

مشخصات مکان لازم برای نگهداری کالا……………………………………………………………………. 19

کارت جنس انبار……………………………………………………………………………………………………. 20

کنترل موجودیهای انبار…………………………………………………………………………………………….. 21

تشکیل کمیته انبارگردانی …………………………………………………………………………………………. 22

اهم وظایف هماهنگ کننده انبارگردانی ………………………………………………………………………. 22

مسئول ثبت شمارش  ………………………………………………………………………………………………23

 نکاتی که قبل از عملیات انبارگردانی باید مورد توجه قرار گیرد ……………………………………… 23

کنترل های مورد نیاز هنگام دریافت کالا از فروشنده …………………………………………………….. 24

تحویل کالا به انبار …………………………………………………………………………………………………. 24

مجوزهای مورد نیاز برای دریافت کالا از انبار ……………………………………………………………… 24

نقطه سفارش و میزان سفارش ………………………………………………………………………………….. 25

تعیین بهای موجودی های انبار …………………………………………………………………………………. 26

نرخ میانگین کالا ……………………………………………………………………………………………………. 28

هزینه های انبارداری  ……………………………………………………………………………………………… 29

فصل سوم – آشنایی با سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل

تاریخچه بنیاد شهید و امور ایثارگران  ………………………………………………………………………… 31

رسالت بنیاد  …………………………………………………………………………………………………………. 33

قلمرو و فعالیت بنیاد  ……………………………………………………………………………………………… 34

اصول حاکم بر بنیاد  ………………………………………………………………………………………………. 35

اهداف بنیاد  …………………………………………………………………………………………………………. 36

فصل چهارم – بررسی سیستم انبارداری سازمان بنیادشهید و امورایثارگران اردبیل

ورود کالا به انبار …………………………………………………………………………………………………… 37

صدور کالا از انبار ………………………………………………………………………………………………….. 38

نحوه انبارگردانی  …………………………………………………………………………………………………… 39

فصل پنجم – نتیجه گیری و پیشنهادات

نتیجه گیری وپیشنهادات ………………………………………………………………………………………….. 40

فهرست منابع و ماخذ  ……………………………………………………………………………………………. 42

 

جهت دانلود کلیک کنید





ارسال توسط ali

چكيده

باوجود دسترسي به روشهاي مؤثري كه در زمينة جلوگيري از باروري وجود دارد ، بسياري از حاملگي ها غير برنامه ريزي شده و ناخواسته مي باشد. براي زنانيكه در معرض يك مقاربت محافظت نشده قرار ميگيرند روشهاي پيشگيري اضطراري مؤثري وجود دارد كه بسيار كارآمد مي باشند. ولي متأسفانه بخاطر اطلاعات ناكافي افراد نسبت به موضوع استفاده لازم از اين روشها نمي شود. از آنجا كه پزشكان خانواده و عمومي به عنوان مرجعي براي كسب اطلاعات مردم در اين زمينه مي باشند. در يك مطالعه مقطعي از پزشكان عمومي مراجعه كننده به سمينارهاي بازآموزي به روش نمونه گيري آسان از طريق پرسشنامه با حجم نمونه 400 نفر در مورد آگاهي ، بينش و عملكرد نسبت به روشهاي پيشگيري اضطراري از بارداري Emergency contraception  مورد تحقيق قرار گرفت . در اين تحقيق 100% پزشكان EC را شنيده بودند در حاليكه 14% كاندوم را جزء روشهاي EC مي دانستند، 32% افراد  IUD و 83% افراد HD))OCP را جزء روشهاي EC مي دانستند. 7% پزشكان معتقد بودند روشهاي هورموني Emergency Hormonal contraception(EHC) بدون عارضه است . در حاليكه عوارضي تهوع و استفراغ 87% ،‌خونريزي و لكه بيني 63% ،‌ترومبو آمبولي 31% ، سردرد 70% توسط بقيه ذكر شدند. 14% افراد به ميزان تأثير واقعي EHC واقف بودند ،‌83% به درستي مي دانستند EHCمنع مصرفي ندارد . 40% افراد مدت اثربخشي را 72 ساعت مي دانستند . 39% پزشكان EHC را به مراجعين خود توصيه نمي كردند. 62% در صورت لزوم براي خود EC استفاده مي كردند. 41% پزشكان معتقد بودند جامعه دسترسي گسترده به روشهاي EC داشته باشد ،‌41% دسترسي را كاملاً محدود و كنترل شده مي خواستند . 71% از نظر شرعي روشهاي EC را مجاز و 7% غير مجاز         مي دانستند ،‌50% معتقد بودند فقط پزشكان بايد EC را تجويز نمايند.

فهرست مطالب

فصل اول: بيان مسئله و اهداف و سؤالات و فرضيات

بيان مسئله………………………………………………………………………………………………………….

اهداف طرح…………………….……………………………………………………………………………………

1-  هدف اصلي …………………………………………………………………………………………………………

2-  هدف جزيي…………………………………………………………………………………………………………

3-  سوالات………………………………………………………………………………………………………………

4-   فرضيات…………………….………………………………………………………………………………………

فصل دوم: بررسي متون

لزوم آگاهي جامعه در مورد پيشگيري اضطراري از بارداري (EC) ……………………..…………………

تاريخچه روشهاي EC ……………………………………………………………………………

روشهايي كه مي‌توان جهت EC به كار برد. ………………………………………………………

مكانيسم اثر در روشهاي EC …………………………………………………………………….

ميزان مجاز استفاده از روشهاي EC …………………………………………………………………………..

عوارض استفاده از روشهاي EC …………………………………………………………………………………

موارد منع مصرف استفاده از روشهاي EC ……………………………………………………………………

مطالعات مشابه انجام شده………………………………………………………………………

فصل سوم: روش بررسي

جدول فهرست و مشخصات متغيرهاي تحقيق………………………………………………………………..

نوع مطالعه……………………………………………………………………………………………….………….

جمعيت مورد مطالعه………………………………………………………………………………………………

الف) تعريف جامعه مورد مطالعه…………………………………………………………………………………

ب) معيارهاي ورود و حذف از مطالعه………………………………………………………………………….

ج) روش نمونه‌گيري……………………………………………………………………………………………..

حجم نمونه و شيوة محاسبه آن………………………………………………………………………………

مكان و زمان انجام مطالعه………………………………………………………………………………………

روش جمع‌آوري داده‌ها و اجراي طرح…………………………………………………………………………

روش تجزيه و تحليل داده‌ها…………………………………………………………………………………….

مشكلات و محدوديتها…………………………………………………………………………………………….

فصل چهارم: نتايج

نتايج……………………………………………………………………………………………….…………………

فصل پنجم: بحث و نتيجه‌گيري

بحث و نتيجه گيري………………………………………………………………………………………………

پيشنهادات……………………………………………………………………………………………….…………

منابع……………………………………………………………………………………………….…………………

فهرست جداول و نمودارها

جدول و نمودار شماره (1): توزيع فراواني سني افراد مورد مطالعه   …………

جدول و نمودار شماره (2): توزيع وضعيت تأهل افراد مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (3): توزيع فراواني جنسي افراد مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (4): توزيع فراواني سابقة طبابت افراد مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (5): توزيع ميزان آگاهي نسبت به EC برحسب سن در نمونه مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (6): توزيع ميزان آگاهي نسبت به EC برحسب جنس در نمونه مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (7): توزيع ميزان آگاهي نسبت به EC برحسب وضعيت تأهل در نمونه مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (8): توزيع ميزان آگاهي نسبت به EC برحسب سابقة طبابت در نمونه مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (9): توزيع ميزان عملكرد نسبت به EC بر حسب سن در نمونه مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (10): توزيع ميزان عملكرد نسبت به EC برحسب جنس در نمونه مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (11): توزيع ميزان عملكرد نسبت به EC برحسب وضعيت تأهل در نمونه مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (12): توزيع ميزان عملكرد نسبت به EC برحسب سابقة‌ طبابت در نمونه مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (13): توزيع فراواني تعداد پاسخ به سؤالات بينش افراد مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (14): توزيع بينش نسبت به EC  برحسب سن در نمونه مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (15): توزيع بنيش نسبت به EC برحسب وضعيت تأهل در نمونه مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (16): توزيع بينش نسبت به EC برحسب جنس در نمونه مورد مطالعه

جدول و نمودار شماره (17) : توزيع بينش نسبت به EC برحسب سابقه طبابت در نمونه مورد مطالعه

 

جهت دانلود کلیک کنید





تاريخ : چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:سقط جنین,
ارسال توسط ali

1-1بيان مسأله
از آن جائيكه عمومي‌ترين و رايج‌ترين عارضه و علامت در آفازي، آنومي  يا نام پريش است، نياز به يك آزمون استاندارد در اين زمينه (به طور خاص) احساس مي‌شود. از اين رو هدف ما از تهيه تست مذكور، فراهم كردن منبعي براي تمرينات باليني، تحقيقات در آفازي و همچنين تحقيقات روان – زبان شناختي  مي‌باشد. بعلاوه از آنجا كه بيشتر تست‌هاي به كار برده شده در اين زمينه بر ناميدن اسامي تأكيد دارند، در تمرينات باليني به نوعي نياز به ارزيابي كاملتر شناخت فصل احساس مي‌شود و تأكيد بر طراحي در جاهايي وجود دارد كه بطور خاص، نقايص فعلي را مورد توجه قرار مي‌دهند.
2-1 كاربرد‌هاي مجموعه
در تحقيقات روان بازشناختي كه روي افراد بزرگسال انجام مي‌شود ممكن است از داده‌هايي استفاده شود كه با نظام بازنمائي ذهني اسامي و افعال  در واژگان ارتباط دارند. يعني كه به كاربردن الگوهايي از قبيل: تصاوير متحرك (انيميشن)، ناميدن واژگان مكتوب، تكاليف، قضاوت واژگاني ، مطالعات اوليه و … . همچنين موارد هماهنگ شده در مجموعه براي مطالعات تصويربرداري مغزي  در گروه بيماران آفاي و افراد غير آسيب مغزي مفيد خواهد بود.
در تحقيقات بر روي بزرگسالان مبتلا به آسيب زباني ، مي‌توان از تصاوير و برچسب‌هاي كلامي نوشته شده در ناميدن تصاوير، خواندن، نوشتن ديكته و تكرار استفاده كرده كه اين موارد را مي‌توان به آساني براي استفاده به عنوان يك تست اداركي و استفاده در تكاليف تحقيقي تصوير- كلمه  تنظيم كرد.
از آن جائيكه يافته‌هاي مشابه را مي‌توان در كيفيتهاي مختلف به كار برد، اين مجموعه قادر به فراهم ساختن نشانه‌هايي است كه ما را از وجود كمبود مداليتة خاص در اسامي و افعال آگاه مي‌سازد.
در اين مجموعه مي‌توان آيتم‌هاي اسامي را براساس طبقات معنايي گروهبندي كرد، مانند حيوانات، آيتم‌هاي غذايي و مشاغل و به منظور آشكار ساختن كمبودهاي ناميدن طبقات ويژه مورد استفاده قرار داد. در اين مجموعه شمار زيادي از آيتم‌ها در رسيدن به اهداف ارزيابي باليني مؤثر خواهند بود.
ارزيابي درستي ناميدن تصاوير، با به كارگيري مجموعه آيتم‌ها در قبل و بعد از درمان به درمانگر اجازه خواهد داد كه دقيقاً تأثيرات مداخله‌اي را اندازه‌گيري مي‌كند.
در نهايت انتظار مي‌رود كه اين اطلاعات براي رسيدن به اهداف درماني، چه بسا مفيد باشند. شمار زياد تصاوير شي و عمل ، اين امكان را به درمانگران مي‌دهندكه صورتهاي فراواني از فعاليت‌هاي درماني را با استفاده از تصاوير و نامهايشان طرح‌ريزي كنند. براي مثال ممكن است از بيماران خواسته شود تصاويري را انتخاب كنند كه به طريقي با يكديگر در ارتباطند، يا تصوير يك فعل را با تصوير شي‌ء مناسب هماهنگ كنند و يا تصاويري را برگزينند، كه عنوانشان با صداي خاصي آغاز مي‌شود.

فصل اول

معيار سازي تست ناميدن در مقوله‌هاي اسامي و افعال………………………………………………………….

1-1 بيان مسئله ………………………………………………………………………………………………

2-1 كاربردهاي عمومي ……………………………………………………………………………………

3-1 تعريف مفاهيم …………………………………………………………………………………………

فصل دوم (مباحث نظري)……………………………………………………………………………….

1-2 مقدمه……………………………………………………………………………………………………..

2-2 مدل پردازش واژگاني…………………………………………………………………………………

3-2 مكانيسم‌ها ………………………………………………………………………………………………

- سطح بازشناسي………………………………………………………………………………………..

- پردازش معنايي………………………………………………………………………………………..

- برونداد واژگان…………………………………………………………………………………………

4-2 آسيب‌ها………………………………………………………………………………………………….

- سطح بازشناسي………………………………………………………………………………………..

- درونداد واژگاني………………………………………………………………………………………

- پردازش معنايي………………………………………………………………………………………..

- برونداد واژگاني……………………………………………………………………………………….

5-2 كاربردهاي كلينيكي مدل‌واژگاني……………………………………………………………………

- جدول ارزيابي تكاليف واژگاني……………………………………………………………………

فصل سوم (معرفي تست)………………………………………………………………………

1-3 مقدمه……………………………………………………………………………………………………..

2-3 موارد كاربردي مجموعه………………………………………………………………………………

3-3 ساختار تست……………………………………………………………………………………………

- انتخاب گزينه…………………………………………………………………………………………..

- طبقه‌بندي اطلاعات قراردادي……………………………………………………………………….

- شكل دستوري افعال در مجموعه…………………………………………………………………..

4-3 ساختار ليست‌هاي تطبيق داده شده…………………………………………………………………

- بسامد…………………………………………………………………………………………………….

- سن فراگيري……………………………………………………………………………………………

- ميزان آشنايي……………………………………………………………………………………………

- شاخصهاي ديگر………………………………………………………………………………………

- قابليت تصوير………………………………………………………………………………………….

- پيچيدگي بينايي………………………………………………………………………………………..

5-3 زيرگروه ليست‌ها………………………………………………………………………………………

6-3 اطلاعات بدست آمده از شركت‌كنندگان سن بدون آسيب مغزي…………………………….

7-3 نحوه استفاده و اجراي اين مجموعه بعنوان يك وسيلة ارزيابي ……………………………..

8-3 فرمهاي معرفي………………………………………………………………………………………….

9-3 راهنمائي‌هايي براي ارزيابي و آزمودن بيماران آفازيك…………………………………………

10-3 ارزيابي رفتارهاي بيمار آفازيك…………………………………………………………………..

فصل 4 (اجراي تست)…………………………………………………………………………………………….

1-4 ساختار تست شي و عمل……………………………………………………………………………

- شماره آيتم………………………………………………………………………………………………

- هدف…………………………………………………………………………………………………….

- پاسخ اوليه………………………………………………………………………………………………

- مدت زمان ارائه پاسخ………………………………………………………………………………..

- يادآوري…………………………………………………………………………………………………

2-4 شرايط تحصيلي و سني شركت‌كنندگان…………………………………………………………..

3-4 جداول ارزيابي………………………………………………………………………………………….

- ناميدن اسامي…………………………………………………………………………………………..

- ناميدن افعال…………………………………………………………………………………………….

فصل 5 (بحث و نتيجه‌گيري)………………………………………………………….

1-5 تهيه جدول آماري……………………………………………………………………………………..

2-5 نتيجه‌گيري……………………………………………………………………………………………….

3-5 جداول نتايج…………………………………………………………………………………………….

·تست ناميدن اسامي……………………………………………………………………………………..

·تست ناميدن افعال………………………………………………………………………………………

واژه‌نامه…………………………………………………………………………………
منابع……………………………………………………………………………………………..

جهت دانلود کلیک کنید





تاريخ : چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:آفازی,تمرینات بالینی,تحقیقات در آفازی,
ارسال توسط ali

زمينه پژوهش:
معمول ترين اختلالات انعقادي   ، هموفيلي   A  و B مي باشد. هموفيلي A يك اختلال انعقادي وابسته به كروموزوم X مي باشد كه در آن سطح خوني فاكتور VIII انعقادي (AHF)  كاهش مي يابد. هموفيلي B نيز يك اختلال وابسته به جنس مي باشد كه در آن سطح خوني فاكتور IX انعقادي (فاكتور كريسمس )‌  كاهش مي يابد. علايم باليني در هر دو نوع هموفيلي يكسان مي باشد . شيوع   هموفيلي احتمالاً 20 در 000/100 مرد مي باشد كه در 80-85 درصد موارد مربوط به هموفيلي A مي باشد. هر دونوع هموفيلي در بين تمام نژادها و در تمام قسمت هاي دنيا شيوع يكساني دارد (لانزكوسكي   ، 2000 ، ص 302) . تقريباً تمام افراد گرفتار مردمي باشند. مادران و بعضي از خواهران آنها حامل هستند ولي داراي علايم نيستند. بيماري معمولا در اوايل كودكي و در دوران تازه به راه افتادن كودك شناخته مي شود (برونر – سودارث ، هندبوك ، 1379 ، ص 399).
از علايم بيماري مي توان به خونريزيهاي مفاصل (همارتروز)   ، دستگاه ادراري (هماتوريا)   ، دهاني حلقي ، خونريزي دستگاه گوارش   و CNS   و خونريزي رتروپريتوان   اشاره نمود (لانزكوسكي ، 2000 ، ص 307) .
بيماري هموفيلي در طول چند قرن اخير به دليل گرفتاري خانواده سلطنتي انگلستان در اروپا بيماري شناخته شده اي بوده است ملكه ويكتوريا (ملكه انگلستان )   ناقل بيماري هموفيلي بود و پسر او به نام لئوپلد  هموفيلي داشت (اسدي ، 1381، ص 27).
انجمن هموفيلي ايران (1377) گزارش مي دهد كه در حال حاضر تعداد 3215 نفر بيمار هموفيل A و تعداد 668 نفر بيمار هموفيل B وجود دارند . رشد هموفيلي و ساير اختلالات انعقادي حدوداً در حد تشخيص يك فرد در يك روز است يعني ساليانه 360 نفر كه رقم قابل توجهي به نظر مي رسد (ص 34).

                                             فهرست

عنوان                                                                     صفحه

زمينه پژوهش………………………………………………………………………………………………..

مروري بر مطالعات………………………………………………………………………………………..

چارچوب پنداشتي…………………………………………………………………………………………

اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………

فرضيه هاي پژوهش……………………………………………………………………………………….

تعريف واژه ها ……………………………………………………………………………………………..

پيش فرضهاي پژوهش……………………………………………………………………………………

روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………

محيط پژوهش………………………………………………………………………………………………

جامعه پژوهش………………………………………………………………………………………………

نمونة پژوهش……………………………………………………………………………………………….

مشخصات واحدهاي مورد پژوهش…………………………………………………………………..

ابزارگردآوري داده ها …………………………………………………………………………………….

اعتبار علمي ابزار……………………………………………………………………………………………

اعتماد علمي ابزار…………………………………………………………………………………………..

تجزيه و تحليل داده ها …………………………………………………………………………………..

محدوديتهاي پژوهش……………………………………………………………………………………..

اهميت پژوهش …………………………………………………………………………………………….

ملاحظات اخلاقي………………………………………………………………………………………….

منابع فارسي………………………………………………………………………………………………….

منابع خارجي………………………………………………………………………………………………..

 

جهت دانلود کلیک کنید





ارسال توسط ali

مقدمه و معرفي طرح
(بيان مسئله، اهميت و ضرورت اجراي طرح، اهداف پژوهش)

درمانهاي عضوي يا زيست شناختي عمده در روان پزشكي شامل، دارو درماني،ECT، نور درماني،‌ محروميت از خواب، جراحي رواني است.

با اين كه هنوز دانش سايكوفارماكوتراپي به خصوص در دهه گذشته گسترش چشمگيري داشته است ولي دارو درماني، معمولاً به تنهايي كافي نيست . درمان با صرع الكتريكي يكي از مؤثرترين و ناشناخته ترين درمانهاي روان پزشكي است . در مورد تاريخچه استفاده از اين روش بايد گفت: قسمت اعظم سابقه ECT مربوط به سال 1934 است. بيش از آن كه تشنج توسط برق انجام شود به مدت 4 سال از تشنجهاي ناشي از پنتيلن تتروازول به عنوان درمان استفاده مي‌كردند.

اوگوسولتي ولوچيوبيني، بر اساس كارهاي فون مدونا نخستين درمان با صرع الكتريكي را در آوريل 1936 در روم به كار بردند. در ابتدا به اين درمان،‌ با شوك الكتريكي،‌ اطلاق مي‌شد، اما بعد آن را تحت عنوان درمان با صرع الكتريكي شناختند، و از آن تا حال ECT عنوان يكي از سالمترين و مؤثرترين درمان بيماران روان پزشكي استفاده مي‌شود.

امروزه روش ECT و مداخلات بيهوشي آن چنان به دقت اصلاح شده است كه ديگر درماني بي خطر و مؤثر براي بيماران دچار اختلال افسردگي ماژور، حملات شيدايي، اسكيزوفرنيا، و ساير اختلالات وخيم رواني تلقي مي‌شود. ولي برخلاف درمانهاي دارويي تغييرات زيستي-عصبي القا شده بر اثر صرع درماني كه لازمه موفقيت آن هستند هنوز مشخص نشده است. خيلي از پژوهشگران اعتقاد بر آن دارند كه از ECT در درمان بيماران بسيار كم استفاده مي‌شود و دليل اصلي اين امر باور غلط در مورد ECT دانستند، كه محركشان لااقل تا حدي اطلاعات غلط و مقالاتي است كه از رسانه هاي غيرتخصصي وسيعاً به مردم منتقل مي‌شود.

از آن جا كه ECT مستلزم  استفاده از برق و توليد تشنج است. بسياري از عوام، بيماران، و خانواده هاي بيماران، ترس ناموجهي از آن دارند، چه در مطبوعات حرفه اي و چه در مطبوعات غيرتخصصي گزارشهاي غلط بسياري ديده مي‌شود، كه مدعي ايجاد صدمه دائم مغزي در نتيجه ECT شده است . با اين كه اكثر آن گزارشات را رد كردند، شبح صدمه مغزشي ناشي از ECT هنوز بر ذهنها سنگيني مي‌كند.

 

جهت دانلود کلیک کنید





ارسال توسط ali

چكيده

باوجود دسترسي به روشهاي مؤثري كه در زمينة جلوگيري از باروري وجود دارد ، بسياري از    حاملگي ها غير برنامه ريزي شده و ناخواسته مي باشد. براي زنانيكه در معرض يك مقاربت محافظت نشده قرار ميگيرند روشهاي پيشگيري اضطراري مؤثري وجود دارد كه بسيار كارآمد مي باشند. ولي متأسفانه بخاطر اطلاعات ناكافي افراد نسبت به موضوع استفاده لازم از اين روشها نمي شود. از آنجا كه پزشكان خانواده و عمومي به عنوان مرجعي براي كسب اطلاعات مردم در اين زمينه مي باشند. در يك مطالعه مقطعي از پزشكان عمومي مراجعه كننده به سمينارهاي بازآموزي به روش نمونه گيري آسان از طريق پرسشنامه با حجم نمونه 400 نفر در مورد آگاهي ، بينش و عملكرد نسبت به روشهاي پيشگيري اضطراري از بارداري Emergency contraception  مورد تحقيق قرار گرفت . در اين تحقيق 100% پزشكان EC را شنيده بودند در حاليكه 14% كاندوم را جزء روشهاي EC مي دانستند، 32% افراد  IUD و 83% افراد HD))OCP را جزء روشهاي EC مي دانستند. 7% پزشكان معتقد بودند روشهاي هورموني Emergency Hormonal contraception(EHC) بدون عارضه است . در حاليكه عوارضي تهوع و استفراغ 87% ،‌خونريزي و لكه بيني 63% ،‌ترومبو آمبولي 31% ، سردرد 70% توسط بقيه ذكر شدند. 14% افراد به ميزان تأثير واقعي EHC واقف بودند ،‌83% به درستي مي دانستند EHCمنع مصرفي ندارد . 40% افراد مدت اثربخشي را 72 ساعت مي دانستند . 39% پزشكان EHC را به مراجعين خود توصيه نمي كردند. 62% در صورت لزوم براي خود EC استفاده مي كردند. 41% پزشكان معتقد بودند جامعه دسترسي گسترده به روشهاي EC داشته باشد ،‌41% دسترسي را كاملاً محدود و كنترل شده مي خواستند . 71% از نظر شرعي روشهاي EC را مجاز و 7% غير مجاز         مي دانستند ،‌50% معتقد بودند فقط پزشكان بايد EC را تجويز نمايند.

در بررسي بعمل آمده آگاهي با سن ، ازدواج و سابقة‌ طبابت ارتباط معني داري داشت  (P<0/0001) . آگاهي با كاهش سن و كاهش سابقة طبابت بيشتر مي شد، همچنين آگاهي افراد مجرد بيشتر بود و

آگاهي با جنس ارتباطي نداشت.5/40 % افراد بدرستي مي توانستند به مراجعين خود يك روش مؤثر EC را پيشنهاد و طريقه مصرف آن را بيان نمايند.

عملكرد افراد با سن ،‌سابقه طبابت و جنس ارتباط معني داري داشت (P<0/001). افراد جوان با سابقة طبابت كمتر عملكرد بهتري داشتند. همچنين عملكرد خانم ها برخلاف آگاهي نسبت به آقايان بهتر بود. عملكرد با وضعيت تأهل ارتباط معني داري نداشت (P=0/97). همچنين بينش افراد با سابقة طبابت ،‌سن ، جنس و وضعيت تأهل ارتباط معني داري نداشت .

از نتايج اين تحقيق مشخص شد بسياري از پزشكان نمي توانند بخوبي و دقيق و كامل نسبت به EC به مردم اطلاعات بدهند و يا آنرا تجويز نمايند. لذا به مسئولان امر توصيه مي شود كه نسبت به آموزش پزشكان در مراكز بازآموزي در مورد EC توجه و تأكيد بيشتري شود.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                 صفحه

فصل اول: بيان مسئله و اهداف و سؤالات و فرضيات………………………………

بيان مسئله ……………………………………………………………………….. 2

اهداف طرح …………………………………………………………………………. 5

هدف كلي …………………………………………………………………………… 5

هدف جزيي…………………………………………………………………………… 5

سوالات……………………………………………………………………………….. 6

فرضيات………………………………………………………………………………. 6

فصل دوم: بررسي متون…………………………………………………………………..

لزوم آگاهي جامعه در مورد پيشگيري اضطراري از بارداري (EC) ………………………….

تاريخچه روشهاي EC …………………………………………………………………… 9

روشهايي كه مي‌توان جهت EC به كار برد. ……………………………………………….. 10

مكانيسم اثر در روشهاي…………………………………………………………………… 13

ميزان مجاز استفاده از روش………………………………………………………………. 14

عوارض استفاده از روشهاي EC …………………………………………………………. 14

موارد منع مصرف استفاده از روشهاي EC …………………………………………………

مطالعات مشابه انجام شده………………………………………………………………………16

فصل سوم : روش بررسي ……………………………………………………….

جدول فهرست و مشخصات متغيرهاي تحقيق ………………………………………………

نوع مطالعه ………………………………………………………………………….. 23

جمعيت مورد مطالعه…………………………………………………………………… 23

الف) تعريف جامعه مورد مطالعه…………………………………………………………. 23

ب) معيارهاي ورود و حذف از مطالعه…………………………………………………….. 23

ج) روش نمونه گيري ……………………………………………………………………. 23

حجم نمونه و شيوة محاسبه آن…………………………………………………………….. 23

مكان و زمان انجام مطالعه………………………………………………………………… 24

روش جمع‌آوري داده‌ها و اجراي طرح……………………………………………………… 24

روش تجزيه و تحليل داده‌ها……………………………………………………………….. 24

مشكلات و محدوديتها……………………………………………………………………… 25

فصل چهارم: نتايج…………………………………………………………………………..

نتايج……………………………………………………………………………………..  27

فصل پنجم: بحث و نتيجه‌گيري………………………………………………………………..

بحث و نتيجه گيري…………………………………………………………………………. 38

منابع ………………………………………………………………………………………. 65

فهرست جداول و عنوان صفحه

جدول و نمودار شماره (1): توزيع فراواني سني افراد مورد مطالعه………………………………… 48

جدول و نمودار شماره (2): توزيع وضعيت تأهل افراد مورد مطالعه………………………………… 49

جدول و نمودار شماره (3): توزيع فراواني جنسي افراد مورد مطالعه……………………………….. 50

جدول و نمودار شماره (4): توزيع فراواني سابقة طبابت افراد مورد مطالعه…………………………… 51

جدول و نمودار شماره (5): توزيع ميزان آگاهي نسبت به EC برحسب سن در نمونه مورد مطالعه…………. 52

جدول و نمودار شماره (6): توزيع ميزان آگاهي نسبت به EC برحسب جنس در نمونه مورد مطالعه……… 53

جدول و نمودار شماره (7): توزيع ميزان آگاهي نسبت به EC برحسب وضعيت تأهل در نمونه مورد مطالعه…….. 54

جدول و نمودار شماره (8): توزيع ميزان آگاهي نسبت به EC برحسب سابقة طبابت در نمونه مورد مطالعه…….. 55

جدول و نمودار شماره (9): توزيع ميزان عملكرد نسبت به EC بر حسب سن در نمونه مورد مطالعه…………. 56

جدول و نمودار شماره (10): توزيع ميزان عملكرد نسبت به EC برحسب جنس در نمونه مورد مطالعه …. 57

جدول و نمودار شماره (11): توزيع ميزان عملكرد نسبت به EC برحسب وضعيت تأهل در نمونه مورد مطالعه. 58

جدول و نمودار شماره (12): توزيع ميزان عملكرد نسبت به EC برحسب سابقة‌ طبابت در نمونه مورد مطالعه. 59

جدول و نمودار شماره (13): توزيع فراواني تعداد پاسخ به سؤالات بينش افراد مورد مطالعه…. 60

جدول و نمودار شماره (14): توزيع بينش نسبت به EC  برحسب سن در نمونه مورد مطالعه…. 61

جدول و نمودار شماره (15): توزيع بنيش نسبت به EC برحسب وضعيت تأهل در نمونه مورد مطالعه….. 62

جدول و نمودار شماره (16): توزيع بينش نسبت به EC برحسب جنس در نمونه مورد مطالعه….. 63

جدول و نمودار شماره (17) : توزيع بينش نسبت به EC برحسب سابقه طبابت در نمونه مورد مطالعه……. 64

 

جهت دانلود کلیک کنید





ارسال توسط ali

مقدمه: اختلالات هايپرتانسيو بارداري يك عارضة شايع حاملگي هستند و در مجموع حدود 10-5 درصد تمامي حاملگيها را عارضه دار مي كنند. ميزان بروز اين اختلالات عميقاً تحت تأثير يك سري عوامل مانند: سن، پاريته، نژاد، سابقة بيماري زمينه‌اي و … قرار دارد و فراواني اين اختلالات در مناطق و نژادهاي مختلف تا حدودي متفاوت گزارش شده است. اين اختلالات يك علت مهم موربيديته و مورتاليته مادر و جنين محسوب مي‌شوند و همراه با خونريزي و عفونت ترياد مرگ آوري را تشكيل مي‌دهند، اين اختلالات به چند نوع تقسيم مي شوند كه شامل: هايپرتانسيون حاملگي، پره اكلامپسي، اكلامپسي، پره اكلامپسي افزوده شده بر هايپرتانسيون مزمن و هايپرتانسيون مزمن مي شود و پروگنوز و پيامدهاي مادري و جنيني در انواع اين اختلالات متفاوت است و به روش درماني متفاوت مي انجامد.

متدولوژي: اين مطالعه يك مطالعة مشاهده اي – مقطعي است و به صورت استخراج داده هاي موجود انجام شده و روش نمونه گيري به صورت سرشماري است و مجموعاً 55 بيمار مبتلا به اختلالات هايپرتانسيو بارداري كه با توجه به معيارهاي كالج زنان و مامايي آمريكا و گروه كاري آموزش فشار خون بالا داراي شرايط لازم بودند و در سال 1382 در بيمارستان حضرت رسول اكرم (ص) بستري شده بودند مورد بررسي قرار گرفتند.

يافته‌ها و نتايج: فراواني اختلالات هايپرتانسيو در زنان بارداري 5/8 درصد است. فراواني انواع اختلالات هايپرتانسيو بارداري به اين صورت است: اكلامپسي 5/5 درصد، پره اكلامپسي شديد 8/21 درصد و پره اكلامپسي خفيف 9/30 درصد و هايپرتانسيون مزمن 3/7 درصد و هايپرتانسيون حاملگي 2/18 درصد و پره‌اكلامپسي افزوده ده بر هايپرتانسيون مزمن 4/16 درصد. فراواني اختلالات هايپرتانسيو بارداري كه در اين مطالعه برآورد شد در محدودة آمار جهاني قرار دارد. فراواني اين اختلالات در دو انتهاي طيف سني باروري كمتر  بوده است و اين مسأله با دانسيته هاي قبلي هماهنگي ندارد، اكثر موارد اين اختلالات بعد  از سن حاملگي 37 هفتگي آشكار شده اند و بيشتر از نصف بيماران يعني 2/58 درصد نولي پار بودند و بيماريهايي كه از عوامل خطر پره اكلامپسي هستند مثل ديابت و بيماري هاي عروقي و يا بيماري هاي كلاژن واسكولر در بيماران وجود نداشته است، 5/5 درصد بيماران سابقة هايپرتانسيون مزمن داشتند و 11 درصد بيماران مبتلا به عفونت ادراري بودند كه نسبت به حاملگي طبيعي بيشتر بوده است. پره اكلامپسي سبب شده كه ميزان زايمان سزارين افزايش قابل توجهي داشته باشد و حدوداً 2 برابر زايمان طبيعي صورت گيرد. حدود 60 درصد بيماران حين مراقبت هاي بارداري تشخيص داده شده بودند و تنها 5/25 درصد بيماران با علائم پره اكلامپسي مراجعه كردند. سابقة اختلالات هايپرتانسيو بارداري در بيشتر از نصف بيماران وجود داشته است.

فهرست
عنوان    صفحه
چكيده فارسي    1
فصل اول: كليات    4
- مقدمه پژوهش و بيان مسئله    5
- اهداف پژوهش    7
- هدف كلي    7
- اهداف جزئي    7
- سوالات پژوهش    7
- واژگان كليدي    8
- تعريف واژگان    8
- اختلال فشار خون در دوران بارداري    9
- دسته بندي و تشخيص    9
- هايپرتانسيون    10
- هايپرتانسيون حاملگي    11
- پره اكلامپسي    12
- اكلامپسي    15
- پرفشاري خون مزمن    17
- پره اكلامپسي افزوده شده بر هايپرتانسيون مزمن    19
- عوامل خطر    20
- پاتوفيزيولوژي    24
- افزايش پاسخ هاي انقباضي    25
- پروستاگلندين ها    25
- اكسيد نيتريك    26
- اندوتلين    26
- فاكتور رشد اندوتليوم عروقي    27
- ژنتيك    27
- عوامل ايمونولوژيك    28
- عوامل التهابي    28
- ديس ليپيدمي و استرس اكسيداتيو    29
- فعال شدن سلول هاي اندوتليال    30
- پاتولوژي    32
- تغييرات قلبي عروقي    33
- تغييرات هماتولوژيك    35
- حجم پلاسما    35
- انعقاد    36
- ترومبوسيتوني    36
- هموليز    37
- تغييرات اندوكرين و متابوليك    37
- تغييرات آب و الكتروليت    38
- كليه    39
- كبد    40
سندروم HELLP    41
- مغز    42
- نقش جفت در پره اكلامپسي (اختلالات
سيتوتروفوبلاستيك)    45
- خونرساني رحمي – جفتي    46
- مرگ    47
- پيش بيني    48
- فشار خون    48
- ادم    48
- پروتئينوري    48
- سوابق    49
- انفوزيون آنژيوتانسين II    49
- تست ROLL_OVER    50
- اسيد اوريك    50
- متابوليسم كلسيم    50
- پلاكتها    51
- شاخصهاي استرس اكسيداتيو    51
- عوامل ايمونولوژيك    51
- پپتيدهاي جفتي    52
- فيبرونكتين    52
- دفع ادراري كاليكرئين    52
- سرعت سنجي داپلر در شرائين رحمي    52
- پيشگيري    54
- تعديل رژيم غذايي    54
- آسپرين    55
- آنتي اكسيدانها    56
- درمان    56
- تدابير درماني    56
- روند درماني    57
- خاتمه دادن به حاملگي    59
- هايپرتانسيون پابرجا بلافاصله بعد از زايمان     61
- مايع درماني    61
- درمان دارويي    62
- اقدامات لازم در پره اكلامپسي شديد    65
- درمان در اكلامپسي    67
- پيشگيري از تشنجات    69
- آثار سمي سولفات منيزيم    70
- پيش آگهي    71
فصل دوم:    73
مروري بر مطالعات انجام شده قبلي    74
فصل سوم: روش اجراي پژوهش    79
- نوع مطالعه    80
- جمعيت مورد مطالعه    80
- روش نمونه گيري و حجم نمونه    80
- معيارهاي انتخاب نمونه    80
- روش انجام كار    81
- روش تجزيه و تحليل داده ها    81
- جدول متغيرها    82
فصل چهارم:    83
- يافته هاي پژوهش    84
- جداول و نمودارها    92
فصل پنجم:     106
- بحث و نتيجه گيري    107
- محدوديت ها و پيشنهادها    112
فصل ششم: منابع و ضمائم    113
- فرم اطلاعاتي    114
- فهرست منابع    115
- چكيده انگليسي    118

جهت دانلود کلیک کنید





ارسال توسط ali

مقدمه: اختلالات هايپرتانسيو بارداري يك عارضة شايع حاملگي هستند و در مجموع حدود 10-5 درصد تمامي حاملگيها را عارضه دار مي كنند. ميزان بروز اين اختلالات عميقاً تحت تأثير يك سري عوامل مانند: سن، پاريته، نژاد، سابقة بيماري زمينه‌اي و … قرار دارد و فراواني اين اختلالات در مناطق و نژادهاي مختلف تا حدودي متفاوت گزارش شده است. اين اختلالات يك علت مهم موربيديته و مورتاليته مادر و جنين محسوب مي‌شوند و همراه با خونريزي و عفونت ترياد مرگ آوري را تشكيل مي‌دهند، اين اختلالات به چند نوع تقسيم مي شوند كه شامل: هايپرتانسيون حاملگي، پره اكلامپسي، اكلامپسي، پره اكلامپسي افزوده شده بر هايپرتانسيون مزمن و هايپرتانسيون مزمن مي شود و پروگنوز و پيامدهاي مادري و جنيني در انواع اين اختلالات متفاوت است و به روش درماني متفاوت مي انجامد.

متدولوژي: اين مطالعه يك مطالعة مشاهده اي – مقطعي است و به صورت استخراج داده هاي موجود انجام شده و روش نمونه گيري به صورت سرشماري است و مجموعاً 55 بيمار مبتلا به اختلالات هايپرتانسيو بارداري كه با توجه به معيارهاي كالج زنان و مامايي آمريكا و گروه كاري آموزش فشار خون بالا داراي شرايط لازم بودند و در سال 1382 در بيمارستان حضرت رسول اكرم (ص) بستري شده بودند مورد بررسي قرار گرفتند.

يافته‌ها و نتايج: فراواني اختلالات هايپرتانسيو در زنان بارداري 5/8 درصد است. فراواني انواع اختلالات هايپرتانسيو بارداري به اين صورت است: اكلامپسي 5/5 درصد، پره اكلامپسي شديد 8/21 درصد و پره اكلامپسي خفيف 9/30 درصد و هايپرتانسيون مزمن 3/7 درصد و هايپرتانسيون حاملگي 2/18 درصد و پره‌اكلامپسي افزوده ده بر هايپرتانسيون مزمن 4/16 درصد. فراواني اختلالات هايپرتانسيو بارداري كه در اين مطالعه برآورد شد در محدودة آمار جهاني قرار دارد. فراواني اين اختلالات در دو انتهاي طيف سني باروري كمتر  بوده است و اين مسأله با دانسيته هاي قبلي هماهنگي ندارد، اكثر موارد اين اختلالات بعد  از سن حاملگي 37 هفتگي آشكار شده اند و بيشتر از نصف بيماران يعني 2/58 درصد نولي پار بودند و بيماريهايي كه از عوامل خطر پره اكلامپسي هستند مثل ديابت و بيماري هاي عروقي و يا بيماري هاي كلاژن واسكولر در بيماران وجود نداشته است، 5/5 درصد بيماران سابقة هايپرتانسيون مزمن داشتند و 11 درصد بيماران مبتلا به عفونت ادراري بودند كه نسبت به حاملگي طبيعي بيشتر بوده است. پره اكلامپسي سبب شده كه ميزان زايمان سزارين افزايش قابل توجهي داشته باشد و حدوداً 2 برابر زايمان طبيعي صورت گيرد. حدود 60 درصد بيماران حين مراقبت هاي بارداري تشخيص داده شده بودند و تنها 5/25 درصد بيماران با علائم پره اكلامپسي مراجعه كردند. سابقة اختلالات هايپرتانسيو بارداري در بيشتر از نصف بيماران وجود داشته است.

فهرست
عنوان    صفحه
چكيده فارسي    1
فصل اول: كليات    4
- مقدمه پژوهش و بيان مسئله    5
- اهداف پژوهش    7
- هدف كلي    7
- اهداف جزئي    7
- سوالات پژوهش    7
- واژگان كليدي    8
- تعريف واژگان    8
- اختلال فشار خون در دوران بارداري    9
- دسته بندي و تشخيص    9
- هايپرتانسيون    10
- هايپرتانسيون حاملگي    11
- پره اكلامپسي    12
- اكلامپسي    15
- پرفشاري خون مزمن    17
- پره اكلامپسي افزوده شده بر هايپرتانسيون مزمن    19
- عوامل خطر    20
- پاتوفيزيولوژي    24
- افزايش پاسخ هاي انقباضي    25
- پروستاگلندين ها    25
- اكسيد نيتريك    26
- اندوتلين    26
- فاكتور رشد اندوتليوم عروقي    27
- ژنتيك    27
- عوامل ايمونولوژيك    28
- عوامل التهابي    28
- ديس ليپيدمي و استرس اكسيداتيو    29
- فعال شدن سلول هاي اندوتليال    30
- پاتولوژي    32
- تغييرات قلبي عروقي    33
- تغييرات هماتولوژيك    35
- حجم پلاسما    35
- انعقاد    36
- ترومبوسيتوني    36
- هموليز    37
- تغييرات اندوكرين و متابوليك    37
- تغييرات آب و الكتروليت    38
- كليه    39
- كبد    40
سندروم HELLP    41
- مغز    42
- نقش جفت در پره اكلامپسي (اختلالات
سيتوتروفوبلاستيك)    45
- خونرساني رحمي – جفتي    46
- مرگ    47
- پيش بيني    48
- فشار خون    48
- ادم    48
- پروتئينوري    48
- سوابق    49
- انفوزيون آنژيوتانسين II    49
- تست ROLL_OVER    50
- اسيد اوريك    50
- متابوليسم كلسيم    50
- پلاكتها    51
- شاخصهاي استرس اكسيداتيو    51
- عوامل ايمونولوژيك    51
- پپتيدهاي جفتي    52
- فيبرونكتين    52
- دفع ادراري كاليكرئين    52
- سرعت سنجي داپلر در شرائين رحمي    52
- پيشگيري    54
- تعديل رژيم غذايي    54
- آسپرين    55
- آنتي اكسيدانها    56
- درمان    56
- تدابير درماني    56
- روند درماني    57
- خاتمه دادن به حاملگي    59
- هايپرتانسيون پابرجا بلافاصله بعد از زايمان     61
- مايع درماني    61
- درمان دارويي    62
- اقدامات لازم در پره اكلامپسي شديد    65
- درمان در اكلامپسي    67
- پيشگيري از تشنجات    69
- آثار سمي سولفات منيزيم    70
- پيش آگهي    71
فصل دوم:    73
مروري بر مطالعات انجام شده قبلي    74
فصل سوم: روش اجراي پژوهش    79
- نوع مطالعه    80
- جمعيت مورد مطالعه    80
- روش نمونه گيري و حجم نمونه    80
- معيارهاي انتخاب نمونه    80
- روش انجام كار    81
- روش تجزيه و تحليل داده ها    81
- جدول متغيرها    82
فصل چهارم:    83
- يافته هاي پژوهش    84
- جداول و نمودارها    92
فصل پنجم:     106
- بحث و نتيجه گيري    107
- محدوديت ها و پيشنهادها    112
فصل ششم: منابع و ضمائم    113
- فرم اطلاعاتي    114
- فهرست منابع    115
- چكيده انگليسي    118

جهت دانلود کلیک کنید





ارسال توسط ali

زمينه پژوهش
اختلالات انعقادي   ارثي پلاسما بعلت نقص در يك پروتئين انعقادي پديد مي آيد. دو اختلال وابسته به كروموزوم X يعني فقدان عوامل VIII و IX مسئول اكثر موارد اين اختلالات مادرزادي مي باشند. اين بيماران در معرض خونريزي شديد و ناتواني مزمن بوده، نيازمند درمانهاي طبي اختصاصي هستند (هاريسون، 2001، ص 239).
هموفيلي   اختلال ارثي بصورت كاهش يا فقدان فاكتور VII (يكي از پروتئينهاي مسئول تشكيل لخته در پلاسما) مي باشد كه منجر به هموفيلي A مي شود نوع ديگر آن، هموفيلي نوع B است كه در اثر كاهش فاكتور IX بوجود مي آيد (گيلبرت  ، 2001، ص 672).
سطح فاكتور انعقادي VIII و IX در حالت نرمال بين 120-50% مي باشد. هموفيلي بر اساس سطح پلاسمايي فاكتور انعقادي به سه نوع،  هموفيلي شديد   (سطح فاكتور كمتر از 1% حد نرمال)، متوسط   (5-1%) و خفيف   (25-5%) تقسيم مي شود (چودهري  ، 2000، ص 45).
اگر چه درمان موثر بيماري هموفيلي به دهه اخير مربوط مي شود ولي هموفيلي در جهان كهن نيز شناخته شده بود. قديمي ترين دست نوشته ها در مورد چگونگي ظهور بيماري هموفيلي مربوط به متن هاي يهودي در قرن دوم ميلادي است. هموفيلي به عنوان بيماري سلطنتي  ناميده مي شود زيرا اعضاي خانواده هاي اصيل در اروپا به آن مبتلا بودند. در اجداد ملكه ويكتوريا   هيچ سابقه اي از هموفيلي نبوده است اما پس از تولد پسرش لئوپلد  در سال 1853 كه مبتلا به هموفيلي بود معلوم شد كه ملكه ويكتوريا  ناقل هموفيلي بوده و ايجاد بيماري در او در اثر جهش  ژنتيكي بوده است. ژن بيماري توسط دختران ملكه در خاندان سلطنتي روسيه، آلمان و اسپانيا نير انتقال يافت (اسدي، 1380، ص 27).
طبق برآوردهاي كلي از هر ده هزار نوزاد پسر يك نفر مبتلا به هموفيلي است.
حدود سه هزار بيمار هموفيل نوع A و حدود 750 هموفيل نوع B در كشور ما وجود دارد (شريفيان، 1378، ص 29).

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                     صفحه

زمينه پژوهش ………………………………………………………………………………………. 2

بيان مسئله پژوهش ……………………………………………………………………………….. 10

اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………….. 10

الف ) اهداف كلي …………………………………………………………………………………. 10

ب ) اهداف ويژه …………………………………………………………………………………… 10

فرضيه هاي پژوهش ……………………………………………………………………………… 11

تعريف واژه ها ……………………………………………………………………………………… 11

پيش فرضهاي پژوهش ………………………………………………………………………….. 13

محدوديت هاي پژوهش ………………………………………………………………………… 14

الف ) محدوديت هاي خارج از اختيار پژوهشگر ……………………………………….. 14

ب ) محدوديت هاي در اختيار پژوهشگر …………………………………………………. 14

اهميت پژوهش …………………………………………………………………………………….. 15

منابع فارسي …………………………………………………………………………………………. 17

منابع خارجي ……………………………………………………………………………………….. 19

چارچوب پنداشتي…………………………………………………………………………………. 21

مروري بر مطالعات………………………………………………………………………………… 49

منابع فارسي………………………………………………………………………………………….. 58

منابع خارجي………………………………………………………………………………………… 60

روش پژوهش ………………………………………………………………………………………. 63

نوع پژوهش………………………………………………………………………………………….. 63

جامعه پژوهش………………………………………………………………………………………. 64

نمونه پژوهش……………………………………………………………………………………….. 64

روش نمونه گيري ………………………………………………………………………………… 65

مشخصات واحدهاي مورد پژوهش…………………………………………………………… 66

محيط پژوهش………………………………………………………………………………………. 66

روش گردآوري داده ها…………………………………………………………………………… 67

ابزار گردآوري داده ها ……………………………………………………………………………. 67

اعتبار علمي ابزار …………………………………………………………………………………… 68

اعتماد علمي ابزار…………………………………………………………………………………… 68

نحوه استفاده از ابزار……………………………………………………………………………….. 69

نوع و مشخصات داده ها ………………………………………………………………………… 70

نحوه تجزيه و تحليل داده ها …………………………………………………………………… 70

ملاحظات اخلاقي………………………………………………………………………………….. 72

منابع فارسي…………………………………………………………………………………………….. 73

منابع خارجي………………………………………………………………………………………… 74

نتايج پژوهش………………………………………………………………………………………… 159

بحث و بررسي يافته ها…………………………………………………………………………… 159

نتيجه گيري نهايي………………………………………………………………………………….. 183

كاربرد يافته هاي پژوهش………………………………………………………………………… 186

پيشنهادات براي پژوهش هاي بعدي…………………………………………………………. 188

منابع فارسي………………………………………………………………………………………….. 190

منابع خارجي………………………………………………………………………………………… 191

 

جهت دانلود کلیک کنید





ارسال توسط ali

مقدمه
متخصص ژنتيك:
متخصص ژنتيك پزشكي فردي است كه در مكانيزم هاي وراثتي، تشخيص و درمان اختلالات ژنتيكي تخصص دارد. ژنتيك پزشكي، مثل ديگر تخصص هاي پزشكي، نظير جراحي يا مامايي و زنان، پس از دانشكده پزشكي، يك دوره آموزشي خاص هم دارد. بسياري از متخصصان ژنتيك پزشكي، در يكي از رشته هاي پزشكي مانند اطفال، داخلي يا مامايي و پزشكي زنان تخصص دارند و فوق تخصص آنان ژنتيك پزشكي است. هيئت ژنتيك پزشكي آمريكا (ABMG)  با برگزاري امتحان در چند زمينه، يعني ژنتيك باليني، ژنتيك ياخته اي باليني، ژنتيك زيست شناسي باليني، ژنتيك مولكولي، به پزشكان و متخصصان داراي درجة دكتراي غيرپزشكي (p.h.D)، گواهي نامه اعطا مي كند. ژنتيك باليني به تشخيص و درمان بيماران، ژنتيك ياخته اي (سيتوژنيك ) به تشخيص آزمايشگاهي نابهنجاري هاي كروموزومي و ژنتيك زيست شيميايي به تشخيص آزمايشگاهي و درمان اختلالات آنزيمي و اختلالات شيميايي ناشي از آنها مي پردازد. مشاورة ژنتيك هم،‌در گذشته مورد تأييد ABMG قرار مي گرفت و هم اكنون،‌هيئت جديد اعطاي گواهي نامه،‌به نام هيئت مشاورة ژنتيك آمريكا (ABGC)  وظيفة اعطاي گواهي نامه را به مشاوران ژنتيك بر عهده گرفته است. بيشترين متخصصان ژنتيك پزشكي و مشاوران ژنتيك، با مراكز بزرگ پزشكي يا آزمايشگاه هاي مرجع براي آزمايشهاي ژنتيكي همكاري دارند.

                                               فهرست مطالب

تاريخچه………………………………………………………………………………………………..

مقدمه……………………………………………………………………………………………………

متخصص ژنتيك…………………………………………………………………………………….

تشخيص پيش از موقع و پيشگيري…………………………………………………………..

درمان……………………………………………………………………………………………………

چند نمونه از درمان هاي ثمربخش……………………………………………………………

پروژه ژنوم انساني………………………………………………………………………………….

اساس ژنتيك…………………………………………………………………………………………

ژنتيك و ژنوميك……………………………………………………………………………………

اصول ژنتيك………………………………………………………………………………………….

اسلوب وراثت و نفوذپذيري……………………………………………………………………..

بيماري هاي كروموزومال…………………………………………………………………………

بيماري در سطح ميتوكندريايي………………………………………………………………….

ژنتيك و تغذيه درماني…………………………………………………………………………….

تأثير ارتباط متقابل ژن و مواد مغذی بر روي فرآيندهاي متابوليكي…………………

تاثيرات و ارتباط متقابل بين ژن و مواد مغذي بر روي ظهور ژن…………………….

پيچيدگي موجود در ارتباط ژنتيك و تغذيه…………………………………………………

ژنتيك به عنوان يك تخصص پزشكي………………………………………………………..

نظام ژنتيك انساني و پزشكي…………………………………………………………………..

طبقه بندي اختلالات ژنتيكي……………………………………………………………………

نقايص تك ژني……………………………………………………………………………………..

اختلالات كروموزومي……………………………………………………………………………..

توارث چند عاملي…………………………………………………………………………………..

فصل 1: اساس كروموزومي وراثت…………………………………………………………

اساس كروموزومي وراثت………………………………………………………………………..

كروموزوم هاي انساني…………………………………………………………………………….

چرخه حياتي يك سلول سوماتيك…………………………………………………………….

ميتوزيس……………………………………………………………………………………………….

ميوزيس………………………………………………………………………………………………..

گامت سازي و باروري انسان……………………………………………………………………

تخمك سازي…………………………………………………………………………………………

باروري………………………………………………………………………………………………….

رابطه طبي ميوزوميتوز……………………………………………………………………………..

فصل 2: ژنوم انسان…………………………………………………………………………………

ساختمان DNA……………………………………………………………………………………..

ساختمان و تشكيلات ژن…………………………………………………………………………

اشكال ساختماني يك ژن انساني معمولي…………………………………………………..

خانواده هاي ژن……………………………………………………………………………………..

پايه هاي تظاهر ژني………………………………………………………………………………..

رونويسي……………………………………………………………………………………………….

ترجمه و رمز ژنتيكي………………………………………………………………………………

روند پس از ترجمه…………………………………………………………………………………

ساختمان كروموزوم هاي انسان…………………………………………………………………

كروموزوم ميتوكندريايي…………………………………………………………………………..

فصل 3: الگوهاي توارثي تك ژني…………………………………………………………

ترمينولوژي يا لغت شناسي………………………………………………………………………

اختلالات ژنتيكي با توارث كلاسيك مندلي………………………………………………..

سن شروع و ساير فاكتورهاي موثر بر الگوهاي شجره اي……………………………..

ساير فاكتورهاي موثر بر الگوهاي شجره اي………………………………………………..

هتروژنيتي ژنتيكي………………………………………………………………………………….

هتروژنيتي لوكوسي…………………………………………………………………………………

هتروژنيتي آللي………………………………………………………………………………………

توارث اتوزومال مغلوب…………………………………………………………………………..

فركانس بروز ژن و فركانس حامل…………………………………………………………….

هم خوني و ازدواج…………………………………………………………………………………

هم خوني………………………………………………………………………………………………

اختلالات مغلوب نادر موارد جدا شده ژنتيكي…………………………………………….

اختلالات تحت تأثير جنسيت…………………………………………………………………..

آناليز جداسازي………………………………………………………………………………………

الگوهاي توارثي اتوزومال غالب…………………………………………………………………

مشخصات توارث اتوزومي غالب………………………………………………………………

هموزيگوت هاي صفات اتوزومال غالب…………………………………………………….

فنوتيپ هاي محدود به جنس در بيماري اتوزومي……………………………………….

توارث وابسته به X…………………………………………………………………………………

توارث وابسته به X مغلوب………………………………………………………………………

مشخصات توارث وابسته به X مغلوب……………………………………………………….

موزائيسم……………………………………………………………………………………………….

موزائيسم سوماتيك (غيرجنسي)……………………………………………………………….

توارث مادري موتاسيون هاي ميتوكندريايي…………………………………………………

فصل 4: اساس ژنتيك سلولي باليني………………………………………………………..

معرفي سيتوژنتيك………………………………………………………………………………….

شناسايي كروموزوم…………………………………………………………………………………

اختلالات كروموزومي……………………………………………………………………………..

اختلال در تعداد كروموزوم‌ها……………………………………………………………………

تري پلوئيد و تتراپلوئيد……………………………………………………………………………

آناپلوئيد………………………………………………………………………………………………..

فصل 5: بيماري هاي ژنتيكي………………………………………………………………….

بيماري آلزايمر……………………………………………………………………………………….

ژنتيك و سرطان……………………………………………………………………………………..

زيست شناسي سرطان……………………………………………………………………………..

اساس ژنتيكي سرطان……………………………………………………………………………..

سرطان در خانواده…………………………………………………………………………………..

سرطان و محيط………………………………………………………………………………………

تراتوژن ها……………………………………………………………………………………………..

سرطان ارثي پستان و تخمدان……………………………………………………………………

كانسر فيزيولوژي ارثي كلون…………………………………………………………………….

بيماري سيستيك فيبروزيس……………………………………………………………………..

بيماري هيپركلسترولمي خانوادگي…………………………………………………………….

ديابت شيرين وابسته به انسولين………………………………………………………………..

ديابت شيرين غيروابسته به انسولين……………………………………………………………

سندرم مارفان…………………………………………………………………………………………

سندرم ترنر……………………………………………………………………………………………

ساختمان و عملكرد هموگلوبين………………………………………………………………..

هموگلوبين هاي انسان و ژنهاي آنها………………………………………………………….

ناهنجاري هاي هموگلوبين در انسان………………………………………………………….

هموگلوبين لپور……………………………………………………………………………………..

انواع ديگر هموگلوبين……………………………………………………………………………..

كم خوني كولي………………………………………………………………………………………

كم خوني سلول داسي شكل……………………………………………………………………..

گالاكتوزميا…………………………………………………………………………………………….

هيبرفنيل آلانينمي……………………………………………………………………………………

ديگر ناهنجاري هاي ژنتيكي و نقص هاي زمان تولد…………………………………..

هموسيستئين يوريا………………………………………………………………………………….

سندرم داون……………………………………………………………………………………………

افتادگي دريچه ميترال………………………………………………………………………………

بيماري ويلسون………………………………………………………………………………………

صلبيه آبي………………………………………………………………………………………………

سولفوسيتسين يوريا………………………………………………………………………………..

شكاف سقف دهان………………………………………………………………………………….

اسپينا بيفيدا……………………………………………………………………………………………

فلج مغزي……………………………………………………………………………………………..

اطلاعات كلي در مورد ژنها، تغذيه و بيماري ها…………………………………………..

طرح ژنوم محيطي………………………………………………………………………………….

نقش تغذيه از ديدگاه ژنتيك…………………………………………………………………….

كمبود ويتامين ممكن است عامل ايجاد جهش ژن شود…………………………………

ژنتيك و برنامه هاي رژيمي……………………………………………………………………..

چگونه بيماري هاي ژنتيكي بر روي نيازهاي تغذيه اي تأثير مي گذارند…………

تفاوت بين بي‌نظمي‌هاي محض ژنتيكي و بي‌نظمي‌هاي چند علتي…………………

تغيير ژنتيك و تغذيه در رابطه با بيماري هاي قلبي و عروقي…………………………

چگونگي تأثير رژيم غذايي بر روي فرآيندهاي فيزيولوژيكي بدن…………………..

وزن بدن و ژنتيك…………………………………………………………………………………..

جهت دانلود کلیک کنید





تاريخ : چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:دانش ژنتیک,زادشناسی,
ارسال توسط ali
آخرین مطالب