موضوع: برای شناخت و شناساندن شخصیتهای برجسته علمی، یکی از بهترین روشها بررسی آثار مکتوب آنان است که بازتاب آرا و اندیشه ها و تجلیگاه علم و دانش آنهاست از آنجائیکه شناخت دقیق افکار و اندیشه های هر یک از بزرگان  می تواند چراغ روشنگری فراروی نسل جوان باشد ما را بر آن داشت تا برای تحقق این آرمان مقدس، دست به دامن آسمان پرستاره ی علم ادب ببریم تا چراغی برگیریم.

لذا در این کهکشان، ستاره ای را رصد کردیم که هرچند غبار غرض ورزی وجهل آمیخته با گذشت زمان، چهره ی عالمتاب او را تا حدودی پوشانده است و آنگونه که شایسته شخصیت او بوده برای جهان علم و ادب شناخته نشده است.

 وی شخصیت بی نظیری است که با داشتن مناصب فقاهت و زعامت و نقابت علویان و مناصب مختلف سیاسی، هیچگاه شیفته مظاهر و زخارف دنیوی نشد و لذا بواسطه ی اتصال به حقیقت هستی، اهل دل بود. عاطفه ی سرشار، روحیه ی حساس، وقریحه ی وقاد او باعث گردید که برای بیان حقایق و ثبت وقایع سلاح قدرتمند خود را بکار گیرد و در جهت تحقق اهداف و آرمانهایش گوش به ندای دل دهد که نتیجه آن اشعار نغز و دلنشین و سخنان زیبای اوست که دیوان شعری با چنین گلهایی فراهم آورد.

                    فهرست

مقدمه                                                                                                  7-1

باب اول

اوضاع سیاسی، اجتماعی فرهنگی و ادبی دوران سید رضی

فصل اول: اوضاع سیاسی، اجتماعی و ادبی                                                  29-9

بخش اول: اوضاع سیاسی                                                                       9

بخش دوم: اوضاع اجتماعی                                                                     15

بخش سوم: اوضاع فرهنگی و ادبی                                                 19

الف: نقش آل بویه در  نهضت فکری و ادبی قرن چهارم                                 21

ب: مظاهر فرهنگی و ادبی قرن چهارم                                                       22

1- شعر                                                                                               23

2- نثر                                                                                                 27

3- نقد                                                                                                  28

4- علم لغت                                                                                          28

فصل دوم: سید رضی شاعری از تبار علی(ع)                                   77-30

بخش اول: زندگینامه ی سید رضی

الف: ستاره ای از افق بغداد                                                                     30

ب: شجره نامه                                                                                      31

1- پدر( ابواحمد)                                                                                   32

2- مادر( شیرزنی از تبار ناصرللحق)                                                        37

3- ناصر کبیر یا فاتح مازندران                                                               38

ج: روزگار وصل و غنچه های پیوند                                                         39

د: غروبی نابهنگام                                                                                 41

هـ: ویژگیها و خصوصیات بارز اخلاقی رضی                                            44

بخش دوم: زندگی علمی، ادبی و اجتماعی سیدرضی

الف: اساتید و مشایخ رضی                                                                      49

ب: دانش آموختگان و تربیت یافتگان و روایت کنندگان مکتب رضی                56

ج: مجتمع علمی« دارالعلم» یا اولین دانشگاه علوم اسلامی                     58

د: مناصب (نقابت، قضاوت، ریاست « امیرالحاج»                                      61

هـ: تألیفات                                                                                           63

1-   شعر( دیوان اشعار)                                                                          64

2- سیره نویسی                                                                                     65

3- رسائل( مجموعه ی مکاتبات)                                                              65

4- فقه                                                                                                 65

5- نحو                                                                                                65

6- تفسیر                                                                                             66

الف: حقائق التأویل فی متشابه التنریل                                                         66

ب: معانی القرآن                                                                                    66

7- بلاغت                                                                                            67

الف: تلخیص البیان فی مجازات القرآن                                                        67

ب: نهج البلاغه                                                                                      67

ب1: گردآورنده ی نهج البلاغه واقعاً کیست؟                                                68

 ب2: ادبیات نهج البلاغه                                                                         74

ب3: پژوهش های دانشمندان در اقیانوس نهج البلاغه                                     75

باب دوم:                         

 نقد و بررسی دیوان سیدرضی                                                         256-78

فصل اول: دیوان رضی                                                                          79

الف: نسخه های دیوان در کتابخانه های ایران و جهان                                    85

ب: شروح یا نگاره هایی بر دیوان                                                             89

ج: اغراض و موضوعات موجود در دیوان                                       90

فصل دوم: مدایح                                                                                    92

الف: ممدوحان رضی                                                                             94

ب: ساختار قصیده های مدح                                                          109

ج: مضامین و مفاهیم مدیحه های رضی                                                      114

ج1: شجاعت                                                                                        114

ج2: بخشش و بخشندگی                                                                          116

ج3: خردورزی و نیک اندیشی( عصاره ی چهار خلیفه)                                119

ج4: مقام ومنزلت اجتماعی                                                                      121

ج5: تبریک اعیاد و مناسبتها                                                                    124

ج6: بلیغان در نگاه بلیغ                                                                           125

مدیحه های رضی در یک نگاه                                                                  126

فصل سوم: رثاء« سوگنامه»                                                                   130

الف: افرادی که شاعر در سوگ آنها مرثیه سرایی کرده است                            133

ب: فرهنگ عاشورا در سوگنامه های حسینی (5 مرثیه با بررسی محتوایی آنها) 138

ج: غمنامه ی مادر و تجلیل از مقام و منزلت زن مسلمان                                153

د: بررسی ساختار سوگنامه های رضی                                                       158

هـ : مضامین و موضوعات سوگنامه ها                                                       162

هـ 1: سرانجام و سرنوشت انسان                                                               164

هـ 2: پدیده ی مرگ و تأثیر آن بر مرثیه های رضی                                       165

هـ 3:بزرگداشت و بیان فضائل متوفی                                                          167

هـ 4: تسلیت و همدردی با بازماندگان متوفی                                                171

هـ 5: اعلان جنگ با مرگ                                                                       172

هـ 6: تجلی رثای دوران جاهلیت در سوگنامه های شاعر                       173

نقد وبررسی سوگنامه های سید سوگوار                                                       174

فصل چهارم: فخر و حماسه                                                            178

الف: بررسی ساختار فخریات                                                                    181

ب: مضامین فخریه های رضی                                                                182

ب1:افتخار به اصل ونسب( شجره ی طیبه)                                       183

ب2: شاعری الگو در میدان اخلاق و عمل                                        189

ب3: قله ی عظمت در کوهسار ادب                                                           195

ج: ابعاد و ویژگی های فخریات رضی                                                        197

د: مقایسه ای میان فخریه های رضی و متنبّی                                               200

فصل پنجم: غزلیات و حجازیات                                                               204

ترانه های سرزمین یار( حجازیات)                                                            206

الف: بررسی ساختارغزلیات                                                                     210

ب: مضامین وموضوعات غزلهای رضی                                                   213

ج: ابعاد و ویژگی های غزلهای رضی                                                        215

حجازیات یا ترانه های سرزمین یار:                                                 218

 الف: ساختار ترانه های سرزمین یار( غزلهای حجازی)                                 218

متن و ترجمه غزل« لیلة السفح»                                                               219

نقد وبررسی غزل« لیلة السفح»                                                                 224

برگزیده غزل« یا ظبیة البان…»                                                                229

ب: بررسی مکانهای سرزمین حجاز در حجازیات                                232

ج: مضامین و موضوعات غزلهای حجازی                                                 233

د: جایگاه حجازیات و تأثیرآن بر ادبیات عرب                                              234

فصل ششم: هجویات                                                                     237

الف: موضوعات و مضامین هجوهای رضی                                               238

1) هجو اخلاقی                                                                                    238

2) هجو سیاسی                                                                                      240

ب: نمونه هایی از هجویات رضی                                                              241

فصل هفتم: پند و اندرز و حکمتها                      

الف: نمای کلی حکمتهای رضی                                                                243

ب: نمونه هایی از سخنان حکیمانه ی رضی                                                 244

زبدة البحث (چکیده پایان نامه به زبان عربی)                                              249

چکیده 269

جهت دانلود کلیک کنید





تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:دیوان سید رضی,نقد و بررسی دیوان,
ارسال توسط ali

چكيده

تحولات اجتماعي، فرهنگي، عقيدتي و سياسي كه در پي ظهور اسلام در جامعه عربي، ايجاد شد به خودي خود، عرب را با مفاهيمي نو روبرو ساخت. و طبيعي است كه به تبع نياز جامعه، موضوعات جديدي شكل گرفت و به دنبال آن نياز به تولد لغاتي نو، جهت پاسخگويي به اين نياز ايجاد شده در سطح وسيع، در جامعه عربي، احساس شد. ايجاد واژگان جديد تنها راه پاسخگويي به اين نياز نبود، بلكه بهترين راه، بارور كردن و تلفيق واژگان و عبارات با يكديگر، به قصد بيان مفاهيم نو بود.

بنابراين مادة اولية مصطلحات اسلامي، همان ريشه‌هاي لغوي موجود در عصر جاهلي است كه قالب‌هاي اسلامي، در پي نياز جامعه آن را وسعت داد.

البته نظر به اهميت بالاي مفاهيم اسلامي موجود در واژگان مولد، مجموعه‌هاي مختلفي در قالب فرهنگ نامه‌هاي گوناگون، در زمينه علوم اسلامي، به طور تخصصي شكل گرفت. از اين‌رو فرهنگ‌هاي متنوعي در زمينه اصطلاحات فقهي يا لغات و مصطلحات اصول اسلامي و يا در باب حقوق اسلامي و… تأليف گرديد.

اما كيفيت كاربرد مصطلحات اسلامي در اشعار شعراء و اساساً ميزان تأثيرپذيري شعر از آن، امري است در خور بررسي، كه كمتر بدان پرداخته شده؛ از اين رو به آن شديم كه پژوهشي در اين باب انجام دهيم، تا نه به عنوان كاري كامل و در خور تقدير بلكه در حد تحقيقي قابل نقد و بررسي، خدمت اهل نظر ارائه شود.

از آنجا كه دامنه موضوع و حيطه زماني مورد بررسي، وسيع بود، در انتخاب مصطلحات اسلامي، دست به گزينش زديم؛ به اين ترتيب معيار را در اين گزينش، اصول و فروع دين و مباحث مربوط به آن قرار داديم و همين معيار نيز، در طبقه‌بندي ارائه شده در خصوص مصطلحات، در نظر گرفته شد.

 

جهت دانلود کلیک کنید





ارسال توسط ali

چكيده:

آثار پائولوكوئيلو، اخيراً در بين مردم جهان جذاب تلقي شده وجود استقبال قرار گرفته است. يكي از رمان هاي جذاب و پر خواننده ي وي «و روينكا تصميم مي گيرد بميرد» نام دارد. نگارنده در اين نوشته كوشيده است عناصر داستاني رمان مذكور را تحليل كند. البته در تحليل شخصيت ها از توجه به مسائل جامعه شناختي و روان شناختي غافل نبوده ايم. پژوهش حاضر در چهار فصل تدوين شده است. فصل اول شامل مقدمه و كليات طرح تحقيق است. فصل دوم به تعاريف، پيشينه ي تحقيق و روش اجراي طرح اختصاص دارد. در فصل سوم عناصر داستاني رمان بررسي شده است: زاويه ديد اين رمان، داناي كل نامحدود است. داستان از پيرنگ معقولي برخوردار است و واقعه اي اتفاقي و استثنايي در آن ديده نمي شود ترس، مضمون اصلي اين رمان است كه پيامدهاي وخيمي دارد و نويسنده با استفاده از اين فكر اصلي كه در دل موضوع قرار دارد ديگر عناصر داستان را پرورانده و موضوعات مهم روانشناختي- اجتماعي را مورد بررسي قرار داده است. كوئيلو الگوي افقي ليوبليانا، پايتخت كشور اسلواني را انتخاب كرده است حوادث داستان نوامبر سال 1997 رخ مي دهد. نويسنده از روش توصيف صريح و غير صريح براي صحنه پردازي استفاده كرده است. وي در اين رمان از نظر زباني از رفتاري معلق بين گريز و رجعت استفاده كرده است. فضاي رمان در صحنه افتتاحيه ي داستان فضايي است كسالت بار و راكد، اما در صحنه دوم، فضايي است متغير كه بسته به حالت شخصيت هاي داستان تغيير مي يابد. اين رمان از نوع رمان هاي واقع گراست كه شخصيت فردي، دروني و تجربه ي زندگي نويسنده در آفرينش آن مهم زيادي دارد نويسنده شخصيت هاي داستان را از سنين مختلف و از طبقات متفاوت اجتماعي برگزيده است تا گستردگي موضوع را نشان دهد زيرا غرق شدن در روزمرگي او روان آزردگي ها چيزي است كه در تمام سطوح زندگي قابل رويت است و به نوعي گريبان گير انسان معاصر شده است.

فهرست مطالب

عنوان                                                                               صفحه

فصل اول: كليات…………………………………………………………………..1

1-1- مقدمه ………………………………………………………………………2

2-1- بيان مسئله…………………………………………………………………..6

3-1 – اهداف و ضرورت تحقيق……………………………………………………7

1-3-1- اهداف تحقيق……………………………………………………………..7

2 -3-1- ضرورت تحقيق …………………………………………………………7
4-1- طرح سوال هاي تحقيق ………………………………………………………7

فصل دوم: تعاريف، پيشينه ی تحقيق و روش اجرا …………………………………….9
1-2- تعاريف……………………………………………………………………10

1-1-2- رمان ……………………………………………………………………10

2-1-2- عامل داستان …………………………………………………………………….10

3-1-2- پيرنگ……………………………………………………………………………..10

4 -1-2- موضوع    ………………………………………………………………………10

5-1-2- مضمون……………………………………………………………………………11

6-1-2- زاويه ديد  ………………………………………………………………………..11

7-1-2- فضا…………………………………………………………………………………13
8-1-2- لحن………………………………………………………………………………..14
9-1-2- صحنه………………………………………………………………………………14

10-1-2- شخصيت  ………………………………………………………………………..16

11-1-2- ساختار ……………………………………………………………………………..19

12-1-2- حقيقت مانندي ……………………………………………………………………….20

2-2- پيشينه تحقيق…………………………………………………………………………….. 21
3-2- روش اجراي طرح………………………………………………………………………..22

فصل سوم: بحث…………………………………………………………………………………..23

1-3- زاويه ديد رمان……………………………………………………………………………….24
2-3- پيرنگ رمان …………………………………………………………………………………..24

3-3- موضوع رمان…………………………………………………………………………………..26

1-3-3- بيماري روان آزردگي و خودكشي……………………………………………………….26

2-3-3- معيار دوگانه در رفتار جنسي……………………………………………………………..27
3-3-3- دوگانگي پيشرفت و زنانگي……………………………………………………………….27
4-3-3- نگرش ها نسبت به رابطه جنسي غير رسمي يا رابطه غير متعهدانه………………….28

5-3-3- تفاوت انگيزش هاي مربوط به ارتباط جنسي …………………………………………..28

6-3-3- اختلال كاركردي در اوج لذت جنسي(ارگاسم)…………………………………………29

7-3-3- خانواده و نقش آن در سلامت يا بيماري رواني………………………………………….32

8-3-3- اخلاقيات خشك و نقش آن در روان آزردگي فرد……………………………………….32

9-3-3- معالجه افسردگي با شوك الكتريكي يا درمان الكترو كانوالسيو……………………….33
10-3-3 شوك انسوليني ……………………………………………………………………….. ….34
11-3-3- نقش هاي وارونه ي زن و مرد  ………………………………………………. ……….34

الف -11-3-3- احساس مسئوليت غيراصولي براي حل مشكلات خانواده……………………34

ب-11-3-3- احساس خستگي بسيار و در نتيجه پر خوري……………………………………..35
12-3-3- اصالت و ميهن يا خود بزرگتر…………………………………………………………….35
13-3-3- مشكلات مربوط به بستري شدن بيمارستان رواني…………………………………….37
الف13-3-3- پول، تنها معيار پذيرش افراد در بيمارستان رواني……………………………….37

ب-13-3-3- استفاده از شوك الكتريكي…………………………………………………………..37

ج-13-3-3- استفاده از شوك انسوليني……………………………………………………….37
د-13-3-3- مشكل تطابق بيمار بعد از بهبودي با زندگي طبيعي…………………………..37

هـ-13-3-3- مشكل پيدا كردن كار…………………………………………………………….37

ر-13-3-3- از دست دادن زندگي زناشويي…………………………………………………..38

14-3-3-حملات هراس(دلهره)…………………………………………………………………..38

15-3-3- ترس از متفاوت بودن…………………………………………………………………36

16-3-3- بيمار اسكيزوفرنيك …………………………………………………………………..39

17-3-3- تفاوت شخصيت(هنرمند – غير هنرمند) ………………………………………….39

18-3-3- عشق و تاثير آن در سرنوشت افراد(دو چهره عشق) …………………………….41

4-3- مضمون رمان…………………………………………………………………………………42

5-3- ساختار رمان…………………………………………………………………………………44

6-3- صحنه ي رمان……………………………………………………………………………….47

7-3- لحن رمان ……………………………………………………………….53

8-3- فضاي رمان……………………………………………………………………………56

9-3- حقيقت مانندي رمان………………………………………………………………………..57
10-3- تحليل شخصيت ها………………………………………………………………………..60

1-10-3- زدكامندل………………………………………………………………………………..60

2-10-3- ادوارد…………………………………………………………………………………….65

3-10-3 تحليل نقش والدين………………………………………………………………………79

4-10-3- تحليل شخصيت ماري…………………………………………………………………83

5-10-3- تحليل شخصيت ورونيكا………………………………………………………………89

فصل چهارم: نتايج……………………………………………………………………………..109

1-4- نتيجه گيري و دستاوردهاي تحقيق……………………………………………………….110

2-4- پيشنهادها……………………………………………………………………………………..111

3-4-فهرست منابع…………………………………………………………………………………………112

جهت دانلود کلیک کنید





ارسال توسط ali

جايگاه و موقعيت زن

 آنچه مسلم است اين است كه در هيچ يك از اديان و فرهنگ ها زن از وضعيت و موقعيتي برابر با مرد برخوردار نبوده است. اين وضعيت نابرابر در همة شئون زندگي نمود دارد.

احكام ديني زنان را مخاطب قرار نمي دهد و مسائل مربوط به ايشان به صورت غير مستقيم و بواسطة مردان مطرح مي شود اما اين امر در اديان بسته به فرهنگ ها متفاوت است به عبارت ديگر دامنة اين نابرابري ها در همة اديان يكسان نيست دراين فصل به بررسي وضعيت زن در اديان مورد بحث مي پردازيم.

مزدايي

در ميان اقوام و ملل شناخته شدة باستان، هيچ جامعه‌اي وجود ندارد كه در آن به اندازة دين مزدايي در ميان مرد و زن تعاملي خوب و سازنده وجود داشته باشد. به نظر مي‌رسد كه زن و مرد در اوستا از حقوقي برابر برخوردارند و نسبت به يكديگر ارجهيتي ندارند. زن و مرد پرهيزكار معمولاً در كنار هم ذكر مي‌شوند. خطابه‌هاي فلسفي كه زرتشت در “گاتاها” نسبت به مردان و زنان ايراد مي‌كند نشان‌دهندة وجود زناني توانا در زمان زرتشت بوده است. وظايف زن در ايران باستان به فعاليتهاي اقتصادي درخانواده محدود نمي‌شد، بلكه در پيشبرد معنوي و اخلاقي تمام جامعه نقش مهمي را ايفا مي‌كرد او معلم اخلاق به حساب مي‌آمد.

                                        فهرست

 جايگاه و موقعيت زن.. 1

مزدايي.. 1

مسيحيت… 7

اسلام. 11

مفهوم ازدواج و اهداف آن.. 16

مزدايي.. 16

مسيحيت… 18

اسلام. 38

گونه های ازدواج.. 43

مزدايي.. 44

تك‌همسري.. 44

چند همسري.. 45

ازدواجهاي پنجگانه. 45

ازدواج درون‌ديني.. 49

ازدواج با محارم. 50

مسيحيت… 57

ازدواج موقت (محرمانه) 61

ازدواج بين الادياني.. 63

اسلام. 64

تك‌همسري.. 64

چند همسري.. 65

ازدواج موقت.. 69

فلسفه و هدف.. 69

تاريخچه ازدواج موقت.. 72

اركان ازدواج موقت.. 73

اختصاصات ازدواج موقت.. 74

ديدگاه اهل سنت در باب ازدواج موقت.. 75

ازدواج بين‌الادياني.. 76

اسلام آوردن يكي از زوجين. 82

ارتداد افراد مسلمان. 82

احکام ازدواج.. 84

مزدايي.. 84

شرايط عقد نكاح. 85

موانع ازدواج: 86

احكام زناشويي.. 86

تكاليف زن و شوهر. 89

ازدواج هاي حرام. 90

مسيحيت… 95

ازدواجهاي مخفيانه. 96

شرايط عقد نكاح. 115

تكاليف زن و شوهر. 119

احكام زناشويي.. 120

ازدواج هاي حرام. 120

زنا 120

اسلام. 124

شرايط صحت عقد نكاح. 126

سن ازدواج. 129

شرايط فسخ عقد نكاح ( در مرد) 130

شرايط فسخ عقد (در زن) 131

وكالت در عقد. 132

اولياء عقد. 132

احكام فقهي ازدواج. 133

ازدواج حرام. 134

موانع ازدواج شرعي يا محرمات.. 134

2- محرمات سببي.. 135

3- محرمات رضاعي.. 137

محرمات موقت.. 139

تكاليف زن و مرد. 142

1- حقوق معنوي.. 146

2- حقوق مادي زنان. 147

تاريخچة مختصر مهريه. 148

شي موضوع مهريه. 149

انواع مهر. 150

مقدار مهر. 152

تملّك مهر. 152

نفقه. 152

حدود نفقه. 153

عدّه 154

زنا 156

مجازات زنا 158

اقسام حدّ زنا 159

اثبات جرم زنا 161

آداب ازدواج.. 163

مزدايي.. 164

آداب و مراسم خواستگاري.. 164

آداب نامزدي.. 165

انتخاب روز فرخنده 166

مراسم روز عروسي.. 166

1-وكيل پرسان. 166

2- گواه گيران (مراسم عقد) 169

3- عروس كشان. 173

4- پاتختي.. 174

مسيحيت… 175

آداب و مراسم ازدواج. 175

1- رضايت.. 175

2- خطبه. 176

3- دادن حلقه يا تبادل حلقه ها 178

5- زفاف.. 180

اسلام. 181

انتخاب همسر. 183

مراسم خواستگاري.. 184

خواستگاري از نامزد ديگري.. 185

حدود نگاه كردن هنگام خواستگاري.. 186

گزينش دختر. 188

خرج بري.. 189

شيريني‌خوران. 190

نشان دادن دختر به قابله. 191

خريدن لباس براي عروس آينده 191

تهيه جهيزيه. 191

مراسم عقد. 192

فرستادن رقعه (كارت عروسي) 194

آرايش دختر. 194

حنابندان. 196

مراسم عروسي.. 196

عروس بران. 198

شب زفاف.. 198

پايتختي.. 200

روز سوم عروسي.. 201

طلاق وازدواج مجدد. 202

مزدايي.. 202

طلاق. 202

ازدواج مجدد. 202

مسيحيت… 203

طلاق: 203

ازدواج مجدد. 217

اسلام. 218

طلاق. 218

اختيار طلاق. 220

جواز و مشروعيت طلاق در قرآن: 223

اركان طلاق. 223

انواع طلاق. 226

لعان، ايلاء، ظهار. 229

ازدواج مجدد. 232

فهرست منابع. 234

Source: 235

 

جهت دانلود کلیک کنید





تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:احکام ازدواج,بررسی آداب,بررسی احکام ازدواج,
ارسال توسط ali

مقدمه:
(امام رضا (ع) مي فرمايند: قرآن ريسمان و دستگيره محكم الهي است، قرآن راه برتري است كه انسانها را به سوي بهشت ره مي نمايد و از آتش دوزخ مي رهاند، گذشت زمان آنرا فرسوده نمي كند و گفتار آدميان آن را تباه نمي سازد زيرا ويژه زماني خاص نيست و دليل روشني براي همه انسانهاست. از پيش رو و پشت سر، خط بطلان بر آن كشيده نمي شود، كتابي است فرود آمده از سوي حكيم حميد)
اين معجزه جاويد كه به صورت كتابي مشتمل بر سور و آيات است، مجموعه اي هدفمند، منظم و يكپارچه است كه در عين كامل بودن و مشتمل بودن بر تمام نيازهاي بشر از هر گونه ضعف و يا زيادت مبراست.
قرآن كريم دريچه اي است مابين خالق و مخلوق، خالقي ازلي و ابدي و مخلوقي فاني و اين كتاب مقدس در همه ادوار، پاسخگوي بشر تشنه حقيقت و خواهان شناخت خالق خويش است شناخت قرآن براي هر فرد عالم به عنوان فرد عالم و براي هر فرد مؤمن به عنوان يك فرد مؤمن امري ضروري و واجب است. شناخت قرآن از آن جهت ضروري است كه اين كتاب، در تكوين سرنوشت جوامع اسلامي و بلكه در تكوين سرنوشت بشريت مؤثر بوده است. نگاهي به تاريخ، اين نكته را روشن مي كند كه عملاً هيچ كتابي به اندازه قرآن بر روي جوامع بشري و بر زندگي انسانها تاثير گذار نبوده است.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                            صفحه

مقدمه:………………………………………………………………………………………………………. 1

بيان مسأله:………………………………………………………………………………………………… 3

اهميت موضوع:………………………………………………………………………………………….. 6

سؤالات اصلي:…………………………………………………………………………………………… 10

سؤالات فرعي:…………………………………………………………………………………………… 10

فرضيه:……………………………………………………………………………………………………… 10

چكيده:…………………………………………………………………………………………………….. 11

بخش اول: بررسيهاي مفهومي…………………………………………………….. 12

بررسي لغوي تناسب:…………………………………………………………………………………… 13

بررسي لغوي سياق:……………………………………………………………………………………… 14

بررسي لغوي اسباب النزول:…………………………………………………………………………… 15

بررسيهاي اصطلاحي:…………………………………………………………………………………… 16

تعريف اصطلاحي تناسب:…………………………………………………………………………….. 16

تعريف اصطلاحي سياق:………………………………………………………………………………. 25

تعريف اصطلاحي اسباب النزول:…………………………………………………………………….. 28

مقايسه بين تناسب، سياق و اسباب النزول:………………………………………………………… 31

انواع تناسب………………………………………………………………………………………………. 37

بخش دوم: پيشينه پژوهشها و آراء علما در مورد تناسب:…………………….. 45

فصل اول: سده هاي اول تا پنجم…………………………………………………………………….. 46

فصل دوم: سده هاي ششم تا نهم……………………………………………………………………. 52

فصل سوم: سده هاي دهم تا چهاردهم……………………………………………………………… 62

فصل چهارم: علماي معاصر…………………………………………………………………………… 70

فصل پنجم: مستشرقين…………………………………………………………………………………. 74

بخش سوم: پژوهشهاي موردي آيات…………………………………………….. 78

فصل اول: سوره بقره آيات 39-30………………………………………………………………….. 79

فصل دوم: سوره آل عمران آيات 61-33…………………………………………………………… 92

فصل سوم: سوره نساء آيات 88-80………………………………………………………………… 103

نتيجه گيري:………………………………………………………………………………………………. 112

فهرست منابع…………………………………………………………………………………………….. 115

 

جهت دانلود کلیک کنید





تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:پژوهشی در تناسب آیات,تناسب آیات,
ارسال توسط ali

چکیده:

روان‌شناسي دين ، بررسي مسئله دين است از جنبه دروني و فرديِ آن . اين گستره سعي مي كند با تحليل رواني انسان ( از طريق روان‌شناسي ) ، ريشة پيدايش دين و همين‌طور پيامدهاي اين گرايش را مورد مطالعه قرار دهد. در اين باب ، نظريه هاي موافق و مخالف بسياري ارائه شده است .

علل و انگيزه هاي بروز ديدگاه روان‌شناسانه دين ، سير تاريخي آن ، تئوري‌ها و نظريه هاي قابل توجه در اين زمينه ، همچنين پيامدهاي تبيين شخصي و رواني دين كه از مهم‌ترين آنها مي توان به پلوراليسم ديني اشاره كرد ، درفصل اول اين رساله مورد مداقه قرار گرفته است .

از مهم‌ترين و محوري ترين مسائل مورد بحث در روان‌شناسي دين ، مي‌توان از بحث ‘تجربه ديني’ نام برد كه به عنوان گوهر و اساس اين ديدگاه ،‌ مورد توجه و دقت نظر متفكرين ،‌ متألهان و همچنين روان‌شناسان قرار گرفته است . يكي از مهم‌ترين فرضيه هاي مورد بررسي در اين مبحث ، معرفت ‌زايي تجربيات ديني است و اينكه آيا تجربه ديني مي‌تواند از لحاظ معرفت‌شناسي ، عينيت داشته باشند ؟

بيان نظريات مختلف در مورد اين مسئله ، كه در فصل دوم به آنها اشاره شده ، تا حدودي اظهار نظر در مورد آن را آسان مي‌نمايد .

نقد و بررسي موضوع نيز ، همراه با بيان نظرات متفكرين معاصر و نتيجه گيري كلي از بحث ، اجمالاً‌ در فصل پاياني رساله آمده است .

ما حصل بحث :

ـ روان‌شناسي دين ، نگاهي دروني ، رواني و فردي به دين است ، بدون در نظر گرفتن جنبه هاي اجتماعي ، فرهنگي و … آن .

ـ تبيين شخصي و دروني دين ، از بسياري از تعارضات ميان عقايد ديني و ساير ابعاد زندگي جلوگيري كرده و خواه و ناخواه ،‌ اصطكاك هميشگي ميان دين و علم را
از بين مي‌ برد.

ـ از طريق ارجاع تجربيات شخصي و فردي به پيش فرض‌هاي ديني و زمينه هاي مذهبي افراد ، تجربيات ديني قابل تعريف بوده و به عنوان مهم‌ترين عامل تحويل دين به روان‌شناسي ، مورد بررسي و دقت نظر قرار مي گيرد .

فهرست مطالب
مقدمه ………………………………………………………………………………… 1
فصل اول
رابطه روانشناسي و دين ………………………………………………………… 11
تعريف دين  ……………………………………………………………………… 15
بررسي تئوريهاي روانشناسانة دين  …………………………………………… 21
ـ تئوري تحولي پياژه  ………………………………………………………… 22
ـ تئوري اريكسون  ……………………………………………………………. 25
ـ آلپورت   ……………………………………………………………………… 27
ـ يونگ  ………………………………………………………………………… 30
ـ هيوم  ………………………………………………………………………….. 35
ـ فرويد  ………………………………………………………………………… 42
علل گرايش به دين   ……………………………………………………… 47
پيامدهاي گرايش به دين  ………………………………………………… 50
ـ جيمز…………………………………………………………………………… 51

تجربة‌ ديني  ……………………………………………………………………… 59
تعارض علم و دين ……………………………………………………………… 60
كثرت‌گرايي ديني   ……………………………………………………………… 68
فصل دوم
تعريف تجربة ديني ……………………………………………………………… 76
پيشينة تاريخي تجربة ديني   …………………………………………………… 79
اقسام تجربة ديني   ……………………………………………………………… 83
ديدگاههاي مختلف در مورد انواع تجربه‌هاي ديني ………………………… 86
ـ تجربة ديني نوعي احساس است  ………………………………………… 86
ـ تجربة‌ ديني نوعي تجربة مبتني بر ادراك حسي است  ………………… 95
ـ تجربة ديني ارائه نوعي تبيين مافوق طبيعي است  ……………………… 98
نمونه‌هاي تجربة ديني ………………………………………………………… 104
آيا تجربه‌هاي ديني هستة مشتركي دارند …………………………………… 118
تجربه‌هاي عرفاني ……………………………………………………………… 120
ـ آيا تجارب عرفاني معرفت‌زا است ……………………………………… 131

آيا تجربة‌ ديني مي‌تواند اعتقاد ديني را توجيه كند ………………………… 135
فصل سوم
نگاهي نقادانه به موضوع ……………………………………………………… 149
ـ تقدم شرك بر يكتا پرستي………………………………………………… 164
ـ موهوم پنداري باورهاي ديني  …………………………………………… 165
ـ گناه نخستين………………………………………………………………… 166
ـ خداي پدرگونه  …………………………………………………………… 167
ـ مفهوم جنسيت   …………………………………………………………… 168
ـ تعميم ناروا  ………………………………………………………………… 170
فهرست منابع و مآخذ (فارسي) …………………………………………… 180
فهرست منابع و مآخذ (انگليسي) ………………………………………… 184
چكيده انگليسي………………………………………………………………… 185

جهت دانلود کلیک کنید





تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:کلام اسلامی , فلسفه اسلامی,
ارسال توسط ali

چکیده

        خداوند برای هدایت انسان ها، پیامبران الهی را به سوی بشر مبعوث کرده است تا اندیشه و تفکر آنان را تحول و در رفتار و کردار افراد بشر و جوامع آنان تغییر ایجاد کند.

هدف از این گردآوری اشاره به تاثیر قرآن و حدیث، که هر دو در هدایت بشر نقش به سزایی دارند، است.

برای این منظور ما در این تحقیق به ترتیب زندگانی و تاثرات هشت تن از شاعران بزرگ را دنبال کردیم و برای این که تاثر هر نویسنده و سخنور را بهتر ردیابی کنیم از زندگانی آن شاعر و نویسنده به اجمال سخن گفتیم و میزان اشتغال وی به علوم قرآنی از جمله تفسیر کتاب مجید و احادیث رسول اکرم و اخبار معصومین را تا حد ممکن یادآوری کردیم.

در این تحقیق با توجه به پرسشنامه ای که تهیه گردید و در اختیار چهل نفر از دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی  مدرسه آرمینه مصلی نژاد قرار گرفت، ما به بررسی میزان آشنایی آن ها با مفهوم قرآن و حدیث و نقش آن ها در ادبیات فارسی پرداختیم و پس از مشاهده- ی پاسخ نامه ها نتایج حاصل را به صورت جداول و نمودار هایی برای هر سوال به صورت مجزا نشان دادیم و پی بردیم که هر دو گروه آماری نتایج یکسانی داشتند.

فهرست مطالب

پیشگفتار……………………………………………………………………………………………………………..ا-ب

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………..ب-ج

چکیده………………………………………………………………………………………………………………..ج-د

فصل اول: كليات تحقيق

1-1مقدمه …………………………………………………………………………………………………………1

1-2بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………2

1-3اهداف تحقيق………………………………………………………………………………………………..2

1-4اهميت تحقيق……………………………………………………………………………………………….2

1-5 سئوالات تحقيق…………………………………………………………………………………………3-2

1-6 فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………….3

1-7 كليد واژه ها……………………………………………………………………………………………..4-3

فصل دوم: پيشينه تحقيق

2-1  مقدمه……………………………………………………………………………………………………5

2-2  تاریخچه موضوع…………………………………………………………………………………. 7-6

2-3  پیشینه نظری…………………………………………………………………………………..8-7

2-4 پیشینه عملی(نقد کتاب)………………………………………………………………………………………………9

2-5 ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….9

فصل سوم: روش تحقيق

3-1  مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………10

3-2  روش های مورد استفاده در تحقیق…………………………………………………………………………..11

3-3  فنون گردآوری اطلاعات و توضیح آن ها…………………………………………………………………..12

3-4  جمع آوری داده ها…………………………………………………………………………………………………….12

3-5  تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………..13

فصل چهارم: يافته هاي تحقيق

4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….14

 4-2 قرآن کتاب آسمانی ما……………………………………………………………………………………………….15

4-3 تعریف ادبیات……………………………………………………………………………………………………………. 15

فرضیه 1: ادبیات فارسی از کلام قرآن بهره های فراوانی گرفته است…………………………….17-16

4-4 تاثیرات دین اسلام در عرصه ی ادبیات………………………………………………………………19-17

5-4 صبر و شکیبایی قرآن در نظم شاعران………………………………………………………………..20-19

6-4 حدیث چیست………………………………………………………………………………………………………21-10

4- 6-1-حدیث محبت در ادب فارسی………………………………………………………………………..25-21

فرضیه 2: برخی از شعرای متقدم در آیات و احادیث در شعر خود بهره گرفته اند…………. 35-27

فرضیه 3: میزان استفاده حافظ از احادیث و قرآن در اشعارش زیاد بوده است…………..42-36

فرضیه 4: مولوی داستان یوسف را در اشعار خود بررسی کرده است………………………..59-43

فرضیه 5: سنایی در اشعار خود به تصویر پردازی قرآنی پرداخته است…………………….66-60

فرضیه 6: شهریار دراشعار خود از نهچ البلاغه بهره برده است………………………………….98-67

فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري

5- 1مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….128

5-2 بحث و نتيجه گيري………………………………………………………………………………………. 130-129

5-3 مشکلات تحقیق………………………………………………………………………………………………………130

5-4- پیشنهادات تحقیق…………………………………………………………………………………………………131

فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………133-132

پيوست

فهرست جداول…………………………………………………………………………..127-99

جدول 1-4- توزيع فراواني افراد شركت كننده در تحقيق بر حسب سن

جدول 2-4- شاخص هاي تمايل مركزي و شاخص هاي پراكندگي سن افراد شركت كننده در تحقيق

جدول 3-4- توزيع فراواني سن افراد شركت كننده در تحقيق به تفكيك پايه تحصيلي

جدول 4-4- توزيع فراواني افراد شركت كننده در تحقيق بر حسب پايه تحصيلي

جدول 5-4- توزيع فراواني شغل پدر افراد شركت كننده در تحقيق

جدول 6-4- توزيع فراواني شغل پدر افراد شركت كننده در تحقيق به تفكيك پايه تحصيلي

جدول 7-4- توزيع فراواني تحصيلات پدر افراد شركت كننده در تحقيق

جدول 8-4- توزيع فراواني تحصيلات پدر افراد شركت كننده در تحقيق به تفكيك پايه تحصيلي

جدول 9-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير قرآن در ادب پارسي

جدول 10-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير قرآن در ادب پارسي به تفكيك پايه تحصيلي

جدول 11-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير حديث در ادب پارسي

جدول 12-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير حديث در ادب پارسي به تفكيك پايه تحصيلي

جدول 13-4- توزيع فراواني علاقه افراد شركت كننده در تحقيق نسبت به شعرهاي استفاده كننده از قران و احاديث

جدول 14-4- توزيع فراواني علاقه افراد شركت كننده در تحقيق نسبت به شعرهاي استفاده كننده از قران و احاديث به تفكيك پايه تحصيلي

جدول 15-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد ماندگاري اشعار شعراي پارسي استفاده كننده از قرآن و حديث

جدول 16-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد ماندگاري اشعار شعراي پارسي استفاده كننده از قرآن و حديث به تفكيك پايه تحصيلي

جدول 17-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث  در ادبيات پارسي

جدول 18-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث  در ادبيات پارسي به تفكيك پايه تحصيلي

جدول 19-4- توزيع فراواني ديدگاه افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث  در فراگير شدن ادبيات پارسي در سطح جهان

جدول 20-4- توزيع فراواني ديدگاه افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث  در فراگير شدن ادبيات پارسي در سطح جهان به تفكيك پايه تحصيلي

جدول 21-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده با شعراي استفاده كننده از قرآن و حديث  در اشعار خود

جدول22-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده با شعراي استفاده كننده از قرآن و حديث  در اشعار خود به تفكيك پايه تحصيلي

جدول23-4- توزيع فراواني موافق بودن افراد شركت كننده در مورد تاثير استفاده از قرآن و حديث در كسب عبرت براي سايرين

جدول 24-4- توزيع فراواني موافق بودن افراد شركت كننده در مورد تاثير استفاده از قرآن و حديث در كسب عبرت براي سايرين به تفكيك پايه تحصيلي

جدول 25-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد نقش قرآن و حديث استفاده شده در ادبيات پارسي در زندگي بشري

جدول 26-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد نقش قرآن و حديث استفاده شده در ادبيات پارسي در زندگي بشري به تفكيك پايه تحصيلي

جدول 27-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق در مورد اشعار استفاده كننده از قرآن و حديث استفاده شده از طريق رسانه ها

جدول 28-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق در مورد اشعار استفاده كننده از قرآن و حديث استفاده شده از طريق رسانه ها به تفكيك پايه تحصيلي

جدول 29-4- تجزيه و تحليل آماري بين پاسخ هاي داده شده توسط دو گروه شركت كننده در تحقيق ( پايه تحصيلي پيش دانشگاهي ، پايه تحصيلي سوم دبيرستان )

 

فهرست منحني ها………………………………………………………………..126-100

منحني 1-4-  درصد فراواني سن افراد شركت كننده در تحقيق

منحني 2-4- توزيع فراواني سن افراد شركت كننده در تحقيق بر حسب پايه تحصيلي

منحني 3-4-  درصد فراواني پايه تحصيلي افراد شركت كننده در تحقيق

منحني 4-4-  درصد فراواني شغل پدر افراد شركت كننده در تحقيق

منحني 5-4- توزيع فراواني شغل پدر افراد شركت كننده در تحقيق به تفكيك پايه تحصيلي

منحني 6-4- درصد فراواني تحصيلات پدر افراد شركت كننده در تحقيق

منحني 7-4- توزيع فراواني تحصيلات پدر افراد شركت كننده در تحقيق به تفكيك پايه تحصيلي

منحني 8-4- درصد فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير قرآن در ادب پارسي

منحني 9-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير قرآن در ادب پارسي به تفكيك پايه تحصيلي

منحني 10-4- درصد فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير حديث در ادب پارسي

منحني 11-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق با تاثير حديث در ادب پارسي به تفكيك پايه تحصيلي

منحني 12-4- درصد فراواني علاقه افراد شركت كننده در تحقيق نسبت به شعرهاي استفاده كننده از قران و احاديث

منحني13-4- توزيع فراواني علاقه افراد شركت كننده در تحقيق نسبت به شعرهاي استفاده كننده از قران و احاديث به تفكيك پايه تحصيلي

منحني 14-4- درصد فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد ماندگاري اشعار شعراي پارسي استفاده كننده از قرآن و حديث

منحني 15-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد ماندگاري اشعار شعراي پارسي استفاده كننده از قرآن و حديث به تفكيك پايه تحصيلي

منحني 16-4- درصد فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث  در ادبيات پارسي

منحني 17-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث  در ادبيات پارسي به تفكيك پايه تحصيلي

منحني 18-4- درصد فراواني ديدگاه افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث  در فراگير شدن ادبيات پارسي در سطح جهان

منحني 19-4- توزيع فراواني ديدگاه افراد شركت كننده در تحقيق در مورد تاثير قرآن و حديث  در فراگير شدن ادبيات پارسي در سطح جهان به تفكيك پايه تحصيلي

منحني 20-4- درصد فراواني آشنايي افراد شركت كننده با شعراي استفاده كننده از قرآن و حديث  در اشعار خود

منحني21-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده با شعراي استفاده كننده از قرآن و حديث  در اشعار خود به تفكيك پايه تحصيلي

منحني22-4- درصد فراواني موافق بودن افراد شركت كننده در مورد تاثير استفاده از قرآن و حديث در كسب عبرت براي سايرين

منحني 23-4- توزيع فراواني موافق بودن افراد شركت كننده در مورد تاثير استفاده از قرآن و حديث در كسب عبرت براي سايرين به تفكيك پايه تحصيلي

منحني 24-4- درصد فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد نقش قرآن و حديث استفاده شده در ادبيات پارسي در زندگي بشري

منحني 25-4- توزيع فراواني نظر افراد شركت كننده در تحقيق در مورد نقش قرآن و حديث استفاده شده در ادبيات پارسي در زندگي بشري به تفكيك پايه تحصيلي

منحني 26-4- درصد فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق در مورد اشعار استفاده كننده از قرآن و حديث استفاده شده از طريق رسانه ها

منحني 27-4- توزيع فراواني آشنايي افراد شركت كننده در تحقيق در مورد اشعار استفاده كننده از قرآن و حديث استفاده شده از طريق رسانه ها به تفكيك پايه تحصيلي

جهت دانلود کلیک کنید





ارسال توسط ali

ماساژ براي خانواده و دوستان شما، مادر بزرگها، كودكان و براي تمام كساني است كه دوستشان داريد. ماساژ از لحاظ جسمي براي كمك به اشخاص و مراقبت از آنها و به طور كلي براي تمام افرادي است كه احساس مي كنيد مي توانيد با آنها در عمل مراقبت جسمي شريك شويد.
ويژگي خاص ماساژ، در برقراري ارتباط بدون كلامي است كه در ذات خود، عملي غيرعادي نيست. براي مثال، ما اغلب سعي مي كنيم كساني كه در اطرافمان زندگي مي‌كنند، بدانند دوستشان داريم؛ با آنها همدردي مي كنيم و قدرشان را مي دانيم. وقتي فردي براي اولين بار به خوبي ماساژ داده مي شود، وارد نوعي حالت جسمي- رواني مي‌گردد كه توصيف آن مشكل است. همچون لحظه وارد شدن به اتاقي كه در آن تا به آن لحظه، قفل و از ديد پنهان بوده است. كساني با اين حالت آشنا هستند كه نوعي از مديتيشن  روزانه را تمرين مي كنند. هرچند لزومي ندارد كه ماساژ دهنده در اين مرحله توقف كند. او هرچه بيشتر بتواند آگاهي رو به افزايش ماساژ گيرنده را دريابد، به همان ميزان مي تواند نيروي دروني و تجربه اش را منتقل كند. كمترين تماس، تبديل به بيان مي شود؛ مانند طرحي با قلمي مناسب روي كاغذ حساس. پس ماساژ، القا كننده اعتماد، يكدلي و احترام، بدون به زبان آوردن سخن و به وسيله حسي صرفاً جسمي است. زيرا اين لحظات مي توانند با احساسي از كمال بيان شوند و هرگز، هيچ كلامي با آن برابري نخواهد كرد.

                                                                     فهرست مطالب

عنوان                                                                                         صفحه

مقدمه……………………………………………………………………………………………………. -

چرا ماساژ………………………………………………………………………………………………. 1

فصل اول

تعاريف:

تعريف ماساژ………………………………………………………………………………………….. 3

تعريف ماساژ كودك…………………………………………………………………………………. 7

تعريف ماساژ درماني………………………………………………………………………………… 8

تعريف حركت درماني………………………………………………………………………………. 9

تعريف تربيت بدني سنتي…………………………………………………………………………… 11

تعريف بازتاب درماني………………………………………………………………………………. 15

فصل دوم

بخش اول:

ديدگاههاي حركت درماني…………………………………………………………………………. 18

بخش دوم:

نظريه ها، نظامها و تكنيكهاي ويژه………………………………………………………………… 22

ماريامونته سوري………………………………………………………………………………………. 22

ژان پياژه………………………………………………………………………………………………… 23

ب.اف.اسكينر………………………………………………………………………………………….. 24

بخش سوم:

تربيت بدني……………………………………………………………………………………………. 24

رادولف لابان و تربيت حركتي…………………………………………………………………….. 25

موسكاموستون- از دستور تا كشف……………………………………………………………….. 27

فصل سوم

بخش اول:

انواع حركت درماني…………………………………………………………………………………. 29

حركت فعال…………………………………………………………………………………………… 29

حركات غيرفعال………………………………………………………………………………………. 29

بخش دوم:

انواع حركات ماساژ………………………………………………………………………………….. 33

انواع نوازش كردن (استروك)……………………………………………………………………… 34

فشردن (نيدينگ)……………………………………………………………………………………… 38

ضربه زدن (پركاشن)………………………………………………………………………………… 41

حركات لرزشي……………………………………………………………………………………….. 42

ممنوعيتهاي ماساژ…………………………………………………………………………………….. 43

فصل چهارم

بخش اول:

رفتار حركتي…………………………………………………………………………………………… 45

علل خامي حركتي……………………………………………………………………………………. 46

عوامل رواني اجتماعي و خام حركتي جسماني………………………………………………… 48

بدكاركرديهاي مغزي…………………………………………………………………………………. 49

مشكلات استخواني و نابهنجاريهاي اسكلتي……………………………………………………. 55

نشانگان كودك خام حركت………………………………………………………………………… 56

فصل پنجم

بخش اول:

رويكردهاي درماني استاندارد براي بهبود بدكاركردي حركتي………………………………. 60

آرامش دهي……………………………………………………………………………………………. 60

آمادگي جسماني……………………………………………………………………………………… 60

نيرومندي……………………………………………………………………………………………….. 60

انعطاف پذيري مفصل……………………………………………………………………………….. 60

مقاومت عضلاني……………………………………………………………………………………… 60

مقاومت قلبي- ريوي………………………………………………………………………………… 60

هماهنگي……………………………………………………………………………………………….. 60

وضعيت بدني…………………………………………………………………………………………. 60

بخش دوم:

تاثير ورزش و فعاليتهاي بدني بر روي اعصاب………………………………………………… 62

حركت درماني در اختلالات روحي و رواني…………………………………………………… 63

حركت درماني و فيزيوتراپي در ناراحتيهاي عصبي…………………………………………… 66

شياتزو (طب سوزني)……………………………………………………………………………….. 67

روش درمان در شياتزو……………………………………………………………………………… 68

آب درماني و حمام درماني………………………………………………………………………… 69

دست درماني يا درمان با دست “Manual Yheropy”………………………………………..

فصل ششم

بخش اول:

ماساژ، حركت و تحرك…………………………………………………………………………….. 72

چرا تماس اهميت دارد……………………………………………………………………………… 74

بخش دوم:

روغن هاي اصلي ماساژ…………………………………………………………………………….. 76

روغن بذر انگور………………………………………………………………………………………. 76

روغن بادام شيرين……………………………………………………………………………………. 77

روغن نارگيل………………………………………………………………………………………….. 77

بخش سوم:

روغنهاي اصلي……………………………………………………………………………………….. 78

اسطو خودوس انگليسي…………………………………………………………………………….. 79

بابونه…………………………………………………………………………………………………….. 79

درخت چاي…………………………………………………………………………………………… 80

رز………………………………………………………………………………………………………… 80

كندر……………………………………………………………………………………………………… 80

مر (نوعي صمغ)……………………………………………………………………………………… 80

فصل هفتم

بخش اول:

آماده شدن براي شروع مراحل ماساژ…………………………………………………………….. 82

مراحل ماساژ…………………………………………………………………………………………… 82

چگونه ماساژ به بدن كمك مي كند……………………………………………………………….. 83

اثرات ماساژ بر دستگاههاي مختلف بدن………………………………………………………… 84

شل شدن بدن و بهبود گردش خون………………………………………………………………. 85

بخش دوم:

انواع درمان…………………………………………………………………………………………….. 86

درمان سوئدي…………………………………………………………………………………………. 86

ماساژ درماني شرقي………………………………………………………………………………….. 87

درمان بيماري هاي استخواني………………………………………………………………………. 88

ماساژ درماني عصبي عضلاني……………………………………………………………………… 89

رايحه درماني………………………………………………………………………………………….. 89

بخش سوم:

ماساژ نشسته چيست؟……………………………………………………………………………….. 90

فصل هشتم

بخش اول:

درك هندشياتسو………………………………………………………………………………………. 100

آمادگي براي استفاده از شياتسو به عنوان يك درمان………………………………………….. 100

نصف النهار، تي‌سو‌بو، كيو و جيتسو………………………………………………………………. 101

تي‌سو‌بو…………………………………………………………………………………………………. 102

كيو و جيتسو…………………………………………………………………………………………… 102

جدول نقاط فشاري مورد استفاده در ماساژ شياتسو…………………………………………… 103

درك مراحل اساسي ماساژ براي شياتسو…………………………………………………………. 104

بخش دوم:

درك بازتاب شناسي…………………………………………………………………………………. 105

روشهاي آرام سازي مورد استفاده در بازتاب شناسي…………………………………………. 106

استفاده از روشهاي Basic Holding (تماس با كف دست)…………………………………. 107

استفاده از روشهاي Basic Finger (بر اساس انگشت)……………………………………….. 108

فصل نهم

ترجمه مقالات اينترنتي

مقاله A: بررسي مدارك موجود در اثر گذاري، بي خطري و هزينه طب سوزني،

ماساژ درماني و اشعه درماني در درمان درد ستون فقرات…………………………………… 110

مقاله B: رايحه درماني و ماساژ مدارك ساندرا با كل بي خطري و كارآمدي استفاده

از رايحه درماني و ماساژ را توسط پرستاران كودكان بررسي مي كند……………………… 125

مقاله C: آيا ماساژ درماني در درمان استرس موثر است؟…………………………………….. 136

فصل دهم

فهرست منابع فارسي و انگليسي و اينترنتي

منابع فارسي و انگليسي…………………………………………………………………………….. 140

منابع اينترنتي…………………………………………………………………………………………… 140

 

جهت دانلود کلیک کنید





تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:ماساژ,ارتباط ورزش با ماساژ,
ارسال توسط ali

مقدمه:

       نقاشی تقلیدی است از طبیعت. هنرمند نقاش با الهام گرفتن از طبیعت پیرامون خود آثاری را خلق می کند. رنگ از عنصرهای مهم طبیعت به شمار می رود.  طراوت و شادابی یک اثر هنری که با رنگ سرو کار دارد بیشمار است. هنرمند مشاهده، کشف و خلق می کند. رنگ یکی از مهم ترین موضوعی است که در طی دوران مورد توجه هنرمندان بوده و خواهد بود. به این دلیل خواهد بود که هنوز هم در تئوری هنر در ارتباط با رنگ سوالات وجود دارد که پاسخ آنها مستلزم زمان و تحقیقاتی است. تا به امروز در این باره تحقیقاتی از سوی افراد مختلف در زمینه ها و رشته های مختلف صورت گرفته است. که این مطالعات توانسته پاسخ گویی بسیاری از سوالات باشد.رنگ به تنهایی موضوعی است وسیع برای تحقیق و مطالعه چرا که در تمامی زندگی بشر وجود دارد. و می توان از تمام لحاظ زیر ذربین قرار داد. یکی از قسمتهای که رنگ نقش مهمی ایفا می کند ،نقاشی است. که هنرمند با آن سرو کار دارد. یک هنرمند نقاش قبل از هر چیزی باید تعریف از رنگ در ذهن داشته باشد تا به تواند با رنگ ارتباط برقرار کند در غیر این صورت برخوردی غلط با این موضوع خواهد داشت. هر چند که انسان ذاتا در وجود خود نیروی دارد که می تواند با توجه به آن نیرو در مورد رنگ درست و به جا تصمیم بگیرد . اما امروزه امکانات و همچنین مطالب زیادی برای درک بهتر موضوع در اختیار است. به همین دلیل تنها اکتفا کردن به نیروی غریزی جواب گویی کاملی نیست. چرا که با مقایسه آثار هنرمندانی که قبل از نیوتن بودند. می توان فهمید که همه هنرمندان وفادار به طبیعت بودند در حالی که امروزه نقاشان و حتی هنرمندان رشته های دیگر نیز نسبت به رنگ دیدگاهی متفاوت دارند و همچنین برخوردی. امروزه  یک هنرمند خلاق با ایجاد یک اثر کاملا روانشناسی رنگ می تواند بسیاری از بیماریها از جمله آن دسته بیماریهای که روحی هستند درمان کند. در واقع موضوع رنگ نه تنها در هنر بلکه در تمامی زمینه ها به پیشرفت چشم گیری رسیده است. اما با همه اینها باز هم جای برای تحقیق دارد.

فهرست مطالب :

عنوان …………….. صفحه

مقدمه: 1

 فصل اول :

بخش اول : ماهیت رنگ….. 3

فلسفه رنگ ها: 3

هدف تیوری های فلسفی رنگ…. 9

مفهوم طبیعی رنگ: 12

علم رنگ یا فهم رنگ: 19

چهارچوب یکسان کننده رنگها: 22

رنگ ها کیفیت های ذاتی یا عینی.. 27

عین گرایی فلسفه مادی.. 28

چارچوبی تعدد گرایانه. 40

رنگ ها کیفیت های پدیده ی.. 42

فیزیک رنگ…. 44

روانشناسي رنگ…. 45

منشاء اهميت رنگ…. 47

بخش دوم: سبك فوويسم.. 49

تاریخچه سبک فوويسم10 49

هنرمندان و آثارشان.. 52

آندره درن.. 52

هانري ماتيس…. 53

ژرژ روئو. 55

فصل دوم : رنگ در آثار فوویست

بخش اول : رنگ در آثار فوويست…. 59

رنگهای گرم و سرد. 59

هشت رنگ در روانشناسی.. 62

رنگ خاکستری.. 63

آبی.. 65

سبز. 67

قرمز : 70

زرد. 72

بنفش…. 74

قهوه ای.. 75

سیاه 77

خواص درمانی رنگهای منتخب رنگ قرمز. 79

خواص درمانی رنگ نارنجی.. 79

خواص درمانی رنگ زرد. 80

خواص درمانی رنگ سبز. 80

خواص درمانی رنگ آبی.. 81

خواص درمانی رنگ نیلی.. 81

خواص درمانی رنگ بنفش…. 81

بخش دوم : تجزیه و تحلیل آثار. 83

نتیجه گیری.. 94

ضمائم.. 99

جهت دانلود کلیک کنید





تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:آثار فوویست,رنگ در فوویست,فوویست,
ارسال توسط ali

چكيده

 در عصر حاضر از انوع طراحي نوري براي ايجاد روشنايي روزمره استفاده مي شود كه قسمتي از اين طراحي نوري در اختيار طراحان گرافيك قرار گرفته است.

 امروزه نور در زمنيه ي گرافيك چنان تنوعي يافته است كه كمتر كسي را مي توان يافت كه براي تبليغات محيطي از نور پردازي استفاده نكرده باشد. اما طراحان زيادي هستند كه تجربه و آگاهي لازم را در مورد خصوصيات و ويژگي هاي نور ندارند. اين مسئله باعث مي شود كه ايده هاي خلاقانه آنها به هنگام استفاده و اجرا جلوه ي واقعي خود را نداشته باشد. بنابر اين بهتر است كه طراح قبل از شروع نور پردازي با ويژگي هاي و خصوصيات نور و تجهيزات آن آشنا شود  تا نور بتواند باعث خلق يك اثر هنري شده و جلوه  ي خود را به طور معجزه آسا نشان دهد.

          در اين تحقيق سعي شده است كه طراحان با نور پردازيها و كاربرد آنها در تبليغات و استفاده درست از وسايل نور پردازي در جايگاه مناسب با خصوصيات خاص آن آشنا شده و در رشته ي كاري خود حضور مثبت يابند و كارهاي نفس به جا گذارند.

                                                            -  فهرست مطالب -

تقديم                                                                                                          الف

قدر داني                                                                                                      ب

فهرست ج

                                                    فصل اول- كليات تحقيق

بيان 7

اهداف 9

اهيمت و ضرورت موضوع                                                                               10

تعريف مفاهيم و اصطلاحات كليدي                                                                11

                                                             فصل دوم

پيشينه تحقيق

نور و انواع آن 13

تاثيرات 16

تأثير نور بر روي جسم انسان                                                                            18

ارزش و زيبايي 21

منابع 24

جنبه هاي فيزيكي و روانشناختي نور                                                                 28

جهت 31

كيفيت 34

كميت نور 35

                                                          فصل سوم

ايجاد جلوه در اشياء به وسيله نورپردازي                                                             43

متداولترين 45

نورپردازي 47

                                                       فصل چهارم

LCD ها 52

          شناخت LCD                                                                                     55

          سيستم 57

          ساخت بزرگترين LCD انعطاف پذير                                                      59

LED ها 61

          LED ها و كاربرد آن                                                                            61

          ويژگيهاي LED ها                                                                               64

          استفاده از LEDها در تبليغات                                                              68

DLP 72

          دستگاه ويدئو پرژكتور                                                                           72

          ساختار و سيستم دستگاه ويدئو پرژكتور                                                  73

          ميزان 75

          ميزان 76

          اندازه 77

          تفاوت سيستم LCD و DLP از لحاظ كيفيت و كنتراست رنگ                            79

          جايگاه سيستم  تبليغات                                                                      82

                                                                  فصل پنجم

نتيجه گيري و 86

                                                                  فصل ششم

منابع و 90

 

جهت دانلود کلیک کنید





تاريخ : یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:نور در گرافیک,
ارسال توسط ali
آخرین مطالب