ترمزهاي قرن بيست و يكم
سيستم ترمز الكتريكي دلفي از تكنولوژي ABS در بسته آلومينيومي با كيفيت عالي استفاده مي كند. لنتهاي ترمز مستقيماً بر روي سطوح آلومينيوم وارد عمل مي گردند. گشتاور چرخشي ترمز با استفاده از جريان مستقيم به منظور به كار انداختن موتور در مجموعه ترمز چرخ توليد مي گردد.
اين سيستم از تكنولوژي بكار اندازنده موتور كه اكنون در ABS VI بكار گرفته مي شود بهره مند مي گردد. هر چند ، مكانيسم به كار اندازنده در ترمز استوانه اي بكار انداخته مي شود و جايگزين سيلندر ترمز چرخ هيدروليكي معمولي ميگردد. سيلندر اصلي يك ترمز هيدروليكي جلويي دو كاناله را فراهم مي آورد و در اين استثناء كنترل كننده ترمزهاي عقبي بر مبناي سيگنالهاي حاصل از مبدل فشار در سيلندر اصلي پر انرژي مي كند و اين عمل را بوسيله سيم رابط به ترمز عقبي انجام مي دهد.
گيرنده بطور مداوم سرعت چرخ را در هر چرخ تنظيم مي كند و مدول كنترل الكترونيكي (EMC) عملكرد مناسب ترمز را در هر چرخ عقبي محاسبه و سپس بكار مي اندازد . عملكرد ترمزگيري در هر زمان و در هر چرخ عقبي بوسيله ECM به منظور فراهم آوردن تغذيه مناسب جلو به عقب و پهلو بهينه مي گردد. اين كار بالانس ترمز را تقريباً بطور ايده ال در دامنه وسيعي از شرايط عملكردي با توجه به تغييرات بار فراهم مي آورد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
ترمزهاي قرن بيست و يکم……………………………………………………………………… 1
سيستم هاي ترمز ضد قفل DBC7…………………………………………………………… 6
کاربردهاي DBC7………………………………………………………………………………… 10
شاخه اهرم دو شاخه کلاچ………………………………………………………………………. 17
گيربکس و ديفرانسيل…………………………………………………………………………….. 18
تعمير گيربکس و کنترل آن……………………………………………………………………… 28
تعمير هوزينگ………………………………………………………………………………………. 29
کرانويل و پينيون……………………………………………………………………………………. 30
رگلاژ ديفرانسيل……………………………………………………………………………………. 31
سیستم مکانیکی
آسانسور وسیله ای دائمی برای بالا بردن بین دو سطح توقف یا بیشتر است، این وسیله شامل کابین برای حمل مسافرین و یا بار است که حداقل قسمتی از آن در داخل ریل های راهنمای صلب که به صورت عمودی یا مورّب با زاویه کمتر از پانزده درجه نسبت به محور قائم نصب شده .
تقسیم بندی آسانسور
آسانسور با چندین مشخصه گروه بندی می شوند: مهم ترین مشخصه طریقه ی رانش آسانسور است که باعث طراحی و ساخت متفاوت قطعات آن می شود. گروه بندی آسانسور از این نظر به طریق زیر است :
1- آسانسور برقی 2- آسانسور هیدرولیکی 3- آسانسور پنوماتیکی
آسانسور برقی ممکن است دارای :
الف) رانش کششی : که سیم بگسل ها به علت اصطکاک با شیارهای فلکه کششی که متصل به گیربکس است به حرکت درمی آید.
ب) رانش مثبت : که آسانسور توسط زنجیر یا سیم بگسل به علل دیگری غیر از اصطکاک به حرکت درمی آید مثل سیستم بالابرهای ساختمانی .
پ) رانش با موتور مغناطیسی خطی : که نیروی محرک به توسط کویلهائی که به طور خطی آرایش داده شده اند به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کابین یا وزنه تعادل اعمال می شود.
فهـرست مطـالـب
عنوان صفحه
سيستم مكانيكي …………………………………………………………………………………. 1
تقسيم بندي آسانسور ………………………………………………………………………… 1
پارامترهاي فني …………………………………………………………………………………. 2
سيستم تعليق كابين ……………………………………………………………………………. 4
وزنه تعادل ……………………………………………………………………………………….. 5
ترمزها …………………………………………………………………………………………….. 6
آزمايش ترمزهاي آسانسور ……………………………………………………………….. 6
سيستم ايمني ( پاراشوت )…………………………………………………………………… 7
گاورنرها سرعت غير مجاز ………………………………………………………………… 8
درها وسردها …………………………………………………………………………………… 9
دربهاي آكاردئوني ……………………………………………………………………………. 15
چاه آسانسور …………………………………………………………………………………… 16
سازه چاه ………………………………………………………………………………………… 17
موتورخانه ………………………………………………………………………………………. 18
موتورمحركه آسانسور …………………………………………………………………….. 20
عايق سازي صدا ……………………………………………………………………………… 20
محاسبه ي فركانس تشديد …………………………………………………………………. 21
آزمايش موتورو گيربكس بالابر …………………………………………………………. 24
انتخاب نقاط مبنا ………………………………………………………………………………. 26
مشخصه هاي مخصوص آزمايش ها ………………………………………………….. 27
ريل هاي راهنما ……………………………………………………………………………….. 29
محاسبه ريل راهنما …………………………………………………………………………… 31
خلاصه اي از مشاهدات تجربي ………………………………………………………….. 32
مقدمه اي بر هيدروليك روغني و پنوماتيك
در بسياري از فرايند هاي صنعتي عملياتي مانند جابجايي اجسامي يا مواد از يك مكان به مكاني ديگر با اعمال نيرو براي نگهداري شكل دادن يا فشردن يك محصول مورد نظر مي باشد . به منظور به اجرا در آوردن اين قبيل عمليات به يك نيروي محركه اوليه (به غير از تجهيزات الكتريكي) نياز خواهيم داشت جهت انتقال انرژي از يك نقطه به نقطه ديگر به منظور ايجاد يك حركت خطي يا چرخشي يا اعمال يك نيرو مي توان از سيال مانند روغن و هوا استفاده نمود .
در صنعت سيستمهايي كه بر اساس كارآيي مايعات طراحي شده اند را سيستم هيدروليكي و آن دسته كه بر اساس كارآيي گازهاطراحي شده اند را سيستم پنوماتيك مي نامند در اكثر سيستم هاي هيدروليكي سيال مورد استفاده روغن و در اكثر سيستم هاي پنوماتيكي سيال مورد استفاده هواست .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
انواع پمپ هاي هيدروليك 2
عيب يابي پمپ ها 9
عيب يابي 15
مشكلات سيتم هيدروليك 17
مراقبت از سيستم هاي پنوماتيكي 20
مراقبت از سيستم هيدروليكي 22
بهداشت و ايمني در كار 23
خط توليد محصولات جديد تكنيك كاران 24
قسمت تست 30
سر بندي سيم هاي سيم پيچي 39
آئين نامه مربوط به سيستم هاي تحت فشار 41
علم مكانيك عملي كه درباره نيروها و حركت جسم (چه در حال حركت يا سكون) بحث مي كند و امروز تمام دستگاه و ماشينها وسايل موتوري و غير موتوري همه از علم مكانيك تبعيت مي كنند . در اين رشته كساني مي توانند مدارج عالي را كسب نمايند كه دروس رياضي قوي داشته باشند و مكانيك شامل گردشي هاي مختلف بوده كه رشته مكانيگ گرايش ماشين آلات رشته جديدي است كه تازه در كشور تدريس مي گردد و شايد تا حدي در كشور ناشناخته باشد ولي با حضور استادان عزيز و تكنسين هاي محترم اين رشته روز به روز بر پيشرفقت آن افزوده شده و براي دانشجويان و كساني كه مي خواهند در اين رشته تجربيات كافي را كسب نمايند شناخته تر خواهد شد هر چند با تازه آمدن اين رشته در واحد هاي دانشگاهي اين كشور امكانات , حتي اوليه در كارگاه هاي مربوطه به دروس اختصاصي اين رشته مهيا نيست و كارگاههاي دروس اصلي اين رشته به علت نبودن لوازم و قطعات مورد نظر تشكيل نمي گردد . ولي باز هم اميدواريم كه با فعاليت مسئولين مربوطه اين معضل دانشجويان اين رشته تا حدودي حل گردد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
سيستم سوخت رساني بنزيني 2
علائم سوختگي واشر سر سيلندر 3
سيستم برق اتومبيل 6
سيستم جرقه و الكتريكي 15
قسمتهاي كويل 16
سيستم خنك كننده و روغنكاري 25
سيستم ترمز – فرمان تعليق 30
سيستم فرمان 33
فهرست مطالب
عنوان صفحه
هزينه هاي پنهان 1
تحليلي بر آزمونهاي مجموعه بوستر 6
لقي حركت ميله ترمز 8
استاندارد KES D-C 65 16
كاربرد ابزارهاي بهبود كيفيت 19
تفكيك پذيري 24
بررسي ترسيمي 26
پمپ ترمز 29
خطوط ترمز پمپهاي دو مداره 35
بوستر خلائي 37
كمك بوستر به سيستم ترمز 41
تاثير فشار عملكرد بوستر 44
نحوه ترمز گرفتن 45
اجزا ترمز 51
آينده ترمز 53
نمايندگي مجاز سايپا مباركه
نمايندگي مجاز سايپا مباركه يكي از نمايندگي مجاز سايپا است كه در شهر مباركه بلوار نيكبخت واقع شده است اين نمايندگي در سال 1379 بوسيله شخصي به نام اعظم پناه تاسيس شد و داراي 1050متر مربع مساحت و با سرمايه اي اوليه حدود 200 ميليون تومان (كه البته هم اكنون براي تاسيس نمايندگي مجاز سايپا بايد سرمايه اي حدود 300 ميليون تومان شخصص موسس داشته باشد )تاسس شد . اين مركز در بدو تاسيس با 10 نفر پرسنل شروع به كار كرده است و بنا به گفته موسس آن هدف از تاسيس اين مركز اولا ً خدمت به مردم و ثانياً نبود نمايندگي مجاز سايپا در اين شهر بوده است اين مركز در روز حدوداً 8 ساعت باز بوده (جز موارد استثنا) و در روزهاي تعطيل رسمي هم اين مركز تعطيل مي باشد .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
نمايندگي مجاز سايپا مباركه 2
نمودار سازماني تشكيلات 3
سيستم سوخت رساني بنزيني 8
علائم سوختگي واشر سر سيلندر 9
علائم تاب برداشتن سر سيلندر 9
دلايل كمپرس در قسمتهاي موتور 10
ميل 11
قطعات ميل سوپاپ 12
نقطه تايمينگ 12
انواع سوپاپ 13
علت فيلر گيري سوپاپ ها 14
موتور ديزل 16
دلايل دل زدن كلاچ 19
صداي غير عادي در گيربكس 20
قطعات اصلي گاردان 21
سيستم جرقه الكتريكي 21
كويل 22
سيستم سوخت رساني بنزيني 27
علائم مخلوط شدن روغن و بنزين 28
سيستم خنك كننده و روغن كاري 30
سيستم روغنكاري 33
سيستم ترمز – فرمان و تعليق 34
تاريخچه سيستم ترمز ABS 36
سيستم ABS چيست ؟ 37
اصول كاركرد ABS 39
سنسورهاي سرعت چرخ 42
بخش اوّل ـ پياده و سوار كردن قطعات موتور (تعمير اساسي)
1ـ كليات مربوط به بازديد قسمتهاي موتور
پس از شستشوي قسمتهاي مختلف موتور و خشك كردن آنها ، بايستي كلية قطعات تراشكاري شده و يا تعويض شده بازديد گردد. هم چنين خلاصي ( لقي )قسمتهاي مختلف موتور كنترل شده و با ارقام مندرج در كتاب راهنماي تعميرات موتور اتومبيل مقايسه و تطبيق داده شود. در صورتي كه كتاب راهنما در دسترس نباشد مي توان ارقام مربوط به مشخصات فني موتور را از تراشكار با تجربه پرسيد و ياداشت نمود. لازم به يادآوري است كه هر تعميركاري، بايستي ارقام مربوط به مشخصات فني موتور را كه به طور تجربي به دست آمده و بين تعميركاران معمول است در دفترچه اي يادداشت كرده ، و در صورت لزوم از آنها استفاده نمايد. هم چنين در جدولهاي 1و2مقدار سفتي پيچهاي موتور با تورك متر ( آچار مدرّج )، نسبت به بزرگي و كوچكي آن ( قدرت موتور )و نسبت به قطر و جنس پيچ به طور نمونه ذكر شده است .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه آ
بخش اول : پياده و سوار كردن قطعات موتور
كليات مربوط به بازديد قسمتهاي موتور 1
آزمايش رينگ هاي پيستون 11
كليات مربوط به بستن موتور 14
بستن ميل لنگ و كپه هاي ثابت روي بلوك موتور 15
بستن پيستون ، گچن پين و شاتون 17
جا انداختن رينگها روي پيستون 18
جا انداختن پيستون و شاتون 19
بستن اويل پمپ به بلوك موتور 21
بستن فلايويل روي ميل لنگ 21
بستن ميل سوپاپ بر روي موتور 22
بستن چرخ دندههاي ميل لنگ و سوپاپ 23
بستن سيني جلو موتور 25
بستن سيني روغن موتور (کارتر) 26
بستن واتر پمپ (تلمبه آب) 26
بستن دينام واستارت بر روي موتور 26
بخش دوم : تعمير سيلندر
سائيدگي سيلندر و علل آن 29
سنگ زدن يا پوليش موتور 34
بوش هاي سيلندر 39
تعمير ترك هاي بلوك سيلندر 40
بخش سوم : تعمير سوپاپ و سرسيلندر
عيب هاي سوپاپ 42
تعمير سوپاپ ها 43
درآوردن و جا زدن گايد سوپاپ 45
تعمير ترکهاي سيلندر 45
بخش چهارم : چرخ دنده هاي جلوي موتور و طرز تنظيم آنها
تايمينگ 47
دياگرام باز و بسته شدن سوپاپها 49
تشخيص نقطه دقيق باز شدن سوپاپها 52
بخش پنجم : تعمير شاتون ، ميل لنگ و ياتاقانها
كليات مربوط به شاتون و گجن پين 55
کج گيري شاتون 57
بوش گجن پين 58
سنگ زدن کپه شاتون 59
تراش و سنگ زني شاتون 61
شرح دستگاه شاتون تراش 62
کج گيري ميل لنگ 67
سنگ زدن ميل لنگ 68
ترميم ياتاقانهاي ميل لنگ 72
جوشکاري ميل لنگهاي شکسته 74
تشخيص ترکهاي ميل لنگ 75
يادآوري 76
ساختمان ياتاقان 79
روغنکاري ياتاقانها 82
علل صدمه ديدن ياتاقانها 84
بخش ششم : عيب يابي
كاهش كشش موتور 88
افزايش مصرف روغن موتور 88
افزايش صداي موتور 92
کم شدن فشار روغن 92
عواملي كه در عمر موتور تاثير دارند 93
موقع تعمير موتور اتومبيل 95
فهرست مطالب
عنوان صفحه
نمايندگي مجاز ايران خودرو كاشان 3
نمودار سازماني تشکيلات 4
نوع محصولات توليدي و خدماتي 7
ارزيابي قسمتهاي مرتبط با رشته كارآموز 7
دستگاه تنظيم موتور و سوخت به طور اتوماتيك 8
دستگاه سوخت سنج (چهار گاز) 10
سنسورهاي مورد استفاده در Air bag 11
سنسورهاي ايمني (C) 13
عملگر (Actuator) مورد استفاده در Air bag 15
تحليل گر و سيستم كنترلي مورد استفادهدر Air bag 16
انواع سيستمهاي جرقه زني پلاتيني و ترانزيستوري 17
شبكه مالتي پلكس بر روي خودروهاي پژو 24
سيستم هاي مداريآلارم لنت ترمز پژو 405 25
روشهاي چک کردن قطعات سيستم 27
عيبيابي سيستم 28
توربوشارژر و نقش آن در تقويت موتور 29
كندي يا تنبلي توربو 34
توربو شارژرهاي طبقهاي 36
سيستم مداري شيشه بالابرهاي درب عقب پرشيا 38
سيستم مداري قفل مركزي 40
انواع سيستمهاي انژكتور 45
نكات ايمني در مورد ECU 49
انواع سنسورهاي 54
نکته عيب يابي سنسور دماي آب 55
لامپ عيب ياب سيستم سوخت رساني و جرقه 56
رگلاتور فشار بنزين 57
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
دانستنيهاي فني خودروهاي انژكتوري 2
دانستنيهاي عمومي خودرو 3
انژكتور چيست و سيستم سوخت رساني انژكتوري چگونه كار مي كند؟ 4
اجراء سيستم سوخت رساني انژكتوري 7
ECU و سيستم جرقه زني 10
Air 11
انواع سيستمهاي جرقه زني پلاتيني و ترانزيستوري 13
شبكه مالتي بر روي خودروهاي پژو 18
عيب يابي موتور 20
عملكرد ياتاقانها و روغنكاري در موتور 28
اندازه آزاد دهانه ياتاقان 29
خار موقعيت ياتاقان 29
بررسي خصوصيات ياتاقانهاي متحرک در موتور 30
ايجاد پخ در سطح انتهاي ياتاقان 34
جلوگيري از چرخش ياتاقان 34
ايجاد پخ در سطح انتهايي ياتاقان 34
دايره بودن هوزينگ 35
پله دار بودن کپه ياتاقان 35
بيضي شدن کپه 35
کشش آمدگي کپه 35
ميزان گشتاور مورد نياز پيچ شاتون 36
خصوصيات مواد مورد استفاده در ياتاقان 37
بررسي صدمات وارده با ياتاقانها در موتور 38
ترمزهاي ضد بلوکه ABS 40
اساس کار سيستم ABS 42
کاربرد سنسور بر روي ABS 43
کارکرد پمپ هيدروليکي بر روي ABS 44
ABS در خودروهاي سنگين 46
رلوکتورها 47
سيستمهاي کنترل الکتريکي 48
نشان دهنده فرسودگي لنت ترمز 49
ABS در شرکتهاي بزرگ خودروسازي 50
انواع ترمز و عمل آنها 51
ترمز خلايي و هيدروكلسي – هيز 58
طرز كار دستگاه در موقع ترمز كردن 60
فهرست مطالب
عنوان صفحه
گيربكس 1
كنترل مقدار روغن 2
شافت اصلي 3
ديفرانسيل از نوع بلبرينگي 6
انتخاب واشر خار دار 12
تعويض دسته دنده و بوشها 16
تعويض كانال هدايت كننده روغن 17
انژكتور 25
انواع نازل يا سوخت پاش 28
انژكتور نوع سوراخ دار 28
سوخت پاشهاي زبانه اي يا تنبل 29
سوخت پاشهاي خنک شونده 30
پنتوکس نازل 31
آزمايشهاي انژكتور 32
آزمايش نشتي اضافي از طريق سوپاپ سوزني 35
آزمايش فشار تزريق 37
آزمايش فرم پاشش 37
تميز كردن سوخت پاش 38