(ب)طرح مسئله
موضوع اين تحقيق :
« بررسي تأثير ناكامي در ميزان پرخاشگري بين دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي شهرستان قروه »
بنابر اين با طرح سؤالات زير مسئله اين تحقيق را مطرح مي سازيم :
1- آيا ناكامي در پرخاشگري تأثير دارد ؟
2- آيا تأثير ناكامي در پرخاشگري دختران و پسران دانش آموز يكسان است ؟
3- دختران دانش آموز در برابر عوامل ناكام كننده چه نوع واكنش پرخاشگرانه نشان مي دهند ؟
4- پسران دانش آموز در برابر عوامل ناكام كننده چه نوع واكنش پرخاشگرانه نشان مي دهند ؟
5- آيا عكس العمل هاي پرخاشگرانه دختران دانش آموز ، در برابر عوامل ناكام كننده براي دفاع از خود ، تسلط و بقاي مانع ويا بقاي نياز است ؟
6- آيا عكس العمل هاي پرخاشگرانه پسران دانش آ”موز در برابر عوامل ناكام كننده براي دفاع از خود ، تسلط و بقاي مانع ويا بقاي نياز است ؟
(پ) هدف تحقيق
هدف اين تحقيق داراي دو جنبه بنيادي و كاربردي مي باشد ، بنابراين با توجه به اين هدف دو جنبه ، اهداف تحقيق مطرح مي شود :
1-) جنبه بنيادي : بررسي ديدگاه روانكاري و بخصوص نظريه زيگموند فرويد در مورد ناكامي بعنوان عامل برانگيزنده پرخاشگري است .
« ناكام ماندن تلاشهاي فرد براي دستيابي به هدف موجب پيدايش سائق پرخاشگري شده و اين نيز به نوبه خود رفتاري را براي صدمه زدن به فرد به شي موجد ناكامي بر مي انگيزد و بروز پرخاشگري باعث كاهش اين سائق شده و در پاسخ به ناكامي پرخاشگري يك پاسخ غالب است .» (هليگارد ، اتكينسون 1985).
2) جنبه كاربردي : بررسي پرخاشگري دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي و ناكامي بعنوان علتي براي آن كه بدين منظور ، آزمون مصّور ناكامي روزتر وايگ در كودكان مقطع ابتدايي بكار مي رود .
ارائه راهبردها وتوصيه هايي به اولياء دانش آموزان در زمينه برخي از علل رفتارهاي پرخاشگرانه دانش آ”موزان و چگونگي مقابله و برخورد با آنها به منظور اصلاح رفتار آنان در جهت تخفيف رفتارهاي پرخاشگرانه .
فهرست
فصل اول
سازمان اصلی گزارش
(الف ) مقدمه
(ب)طرح مسئله
موضوع این تحقیق :
« بررسی تأثیر ناكامی در میزان پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان قروه »
(پ) هدف تحقیق
(ت ) فرضیه تحقیق
(ج) تعریف عملیاتی متغیرها و اصطلاحات :
پرخاشگری
پرخاشگری در حیوانات :
با رفتار پرخاشگرانه دیده می شود : خود داری مادران در برابر فرزندان ، بزرگتر ها در برابر كوچكترها و …
داده های فیزیولوژی درباره پرخاشگری :
دیدگاههای مختلف در مورد پرخاشگری :
نتیجه :
انواع عكس العملهای پرخاشگرانه:
فصل دوم :
ادبیات مربوط به تحقیق
پیشینه تحقیق
تحلیلی از تحقیق های پیشین
الف ) تحقیقات د رزمینه پرخاشگری :
از عوامل موثر در پرخاشگری می توان عوامل ذیل را نام برد .
ب ) تحقیقات در زمینه ناكامی :
علل پیدایش ناكامی :
- واكنشهای ناشی از ناكامی :
تدابیر موثر برای تحمل ناكامی :
ج) تحقیق در رابطه با آزمون روز نزوایگ :
فصل سوم
روش تحقیق
1- جامعه :
2- نمونه و نمونه گیری :
3-طرح تحقیق :
4-متغیرها
انواع پرخاشگری طبق تابلوی روزنزوایگ :
عوامل یازدهگانه ناكامی و پرخاشگری درآزمو ن روزنزوایگ :
1- ثبات بیرونی پرخاش ( E)
2- ثبات درونی پرخاش (I)
3- ثبات در ناپرخاشگری (M)
4- تنبیه به سرزنش بیرونی ( E)
5- عامل ( E)معرف نوعی از تغیرات عامل( E است .
6- تنبیه و سرزنش درونی (I)
7- عامل (I)معرف نوعی از تغییرات عامل (I)است
8- بدون تنبیه و سرزنش (M)
9- مقاومت بیرونی (e)
10- مقاومت درونی (I)
11- بدو ن مقاومت (m)
شیوه و مفهوم اساسی تجزیه و تحلیل آزمون روزنزوایگ :
6-روشهای آماری :
1- محاسبه G.C.R تطابق باگروه :
2- محاسبه نیمرخها :
3- محاسبه انگاره ها : ( انگاره كلی كلاسیك )
4- محاسبه گرایشها :
فصل چهارم
« خلاصه و نتیجه گیری »
1- بیان مجدد مسأله :
2- توصیف روشهای بكار رفته :
3- یافته های اصلی و نتیجه گیری :
نتیجه گیری كلی :
بر اساس نتایج تحقیق بعمل آمده میتوان گفت : احتمالا متیغر مستقل ، در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی تاثیر چندانی نداشته است ، چون عكس العملهای پرخاشگرانه پسران گروه آزمایشی و گروه كنترل مشابه بوده است ولی متغیر مستقل در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی تاثیر داشته و عكس العملهای پرخاشگرانه آنها ( در گروه آزمایشی وگروه كنترل ) متفاوت بود .
1- توصیه برای پژوهشهای بعدی :
پیشنهادات :
منابع
نظرات شما عزیزان: